Annons

Studiofotografering - visa bilden på pc:n

Produkter
(logga in för att koppla)

MrPi

Medlem
Har letat runt lite på forumet utan lycka.
Vill kunna föra över bilder jag tar direkt under sessionen så att modell/fotograf/övriga (åskådare) skall kunna se bilden på pcskärmen.
Jag använder Canon kamera, en Dell pc. Vad kan jag tänka behöva för kablage, mjukvara osv...nån som har svaret?
Tack på förhand.
Mvh Patrik

Capture One Pro tycker jag är ett bra verktyg, men det finns även en del gratisprogram - andra kanske kan fylla i mer?

Kabeln är en vanlig USB-kabel - du fick högst antagligen med en till kameran, men du kanske behöver en förlängning (USB-hane-hona) eller till och med en aktiv förlängning om det är mer än fem meter sladd vi talar om.

Det ligger med programvara på cd:n som du fick med till kameran.
EosCapture har jag för mig att det heter som jag använder till Mac.

Tack

för hjälpen, båda, jag skall testa programvaran som föjde med kameran i försata hand och en usb kabel.
Tack .
mvh Patrik

The_SuedeII sa "men det finns även en del gratisprogram" - Kan man få exempel på program som funkar med Sony?

Har letat runt lite på forumet utan lycka.
Vill kunna föra över bilder jag tar direkt under sessionen så att modell/fotograf/övriga (åskådare) skall kunna se bilden på pcskärmen.
Jag använder Canon kamera, en Dell pc. Vad kan jag tänka behöva för kablage, mjukvara osv...nån som har svaret?
Tack på förhand.
Mvh Patrik

Koppla in USB-kabeln mellan kameran och datorn, starta programmet EOS Utility som du fick med när du köpte kameran, välj Remote shooting och voila - du är igång. Superenkelt!

30s med google gav:

"AFAIK, Sony does not provide any kind of SDK (software development kit) package that would help or even encourage independent software developers to support Sony cameras. With small and less demanding userbase and without any help from Sony it is hardly unlikely we will ever see tethered shooting support for sony cameras aside their own software."

Man kan dock använda mjukvaran som medföljer kameran för att flytta bilderna till datorn direkt när de tas, och sedan låta LightRoom bevaka mappen fotona flyttas till. En länk om detta fins här:
http://photoshopnews.com/2006/12/06/tethered-shooting-in-lightroom/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar