Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studiofoto... Canon 5DII + speedlight 580 II. Vad behöver jag mer????

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Funderar på att ge mig på studiofoto lite mer....
Som nybörjare, skulle det räcka med en 580 II som blixt, ett paraply. Inte ha blixten på kameran utan använda som masterblixt, studs i paraplyet som är riktat mot motivet. Är helt okunning med blixt, men VILL lära mig massor. Är det helt tokigt som jag tänker eller skulle detta funka till en början?
Eller är det helt klart bättre att köpa ett litet studiopaket? Jag använder aldrig blixt, är oftast nöjd utan, men skulle vilja komma igång med det i min studiofotografering så man kan göra lite mer effekter.....
Väldigt tacksam för massor av hjälp med detta

Ja, det är klart att det räcker, men det beror helt på vad du ska göra. Jag tog själv en hel del bilder för ett halv år sen på det viset, när min dotter var nyfödd och jag satte upp en lätt provisorisk studio inne i hemmet. Enda skillnaden var att jag också hade en reflexskärm för att lätta upp skuggor - något som varmt rekommenderas. En vanlig frigolitskiva fungerar även bra som reflektor om du inte har någon skärm.

Här är en sida där jag fick massor av tips när jag ville lära mig mer om studiofoto
http://www.photoflexlightingschool.com/Lighting_Lessons/index.html

Annars skulle jag tipsa dig om att läsa böcker du hittar om studiofotografering - det är så jag har lärt mig och genom att se instruktionsvideor på nätet och läsa bloggar med fotografer som beskriver hur de gör.

Ja, det är klart att det räcker, men det beror helt på vad du ska göra. Jag tog själv en hel del bilder för ett halv år sen på det viset, när min dotter var nyfödd och jag satte upp en lätt provisorisk studio inne i hemmet. Enda skillnaden var att jag också hade en reflexskärm för att lätta upp skuggor - något som varmt rekommenderas. En vanlig frigolitskiva fungerar även bra som reflektor om du inte har någon skärm.

Här är en sida där jag fick massor av tips när jag ville lära mig mer om studiofoto
http://www.photoflexlightingschool.com/Lighting_Lessons/index.html

Annars skulle jag tipsa dig om att läsa böcker du hittar om studiofotografering - det är så jag har lärt mig och genom att se instruktionsvideor på nätet och läsa bloggar med fotografer som beskriver hur de gör.

Tack så hjärtligt för svaret :eek:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar