Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studiobygge rekomendationer och tips tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikonf100

Avslutat medlemskap
Hej!

Äntligen har jag fått tummen ur och börjat med att bygga en liten studio för porträtt fotografering. Jag har skaffat en lokal enl bild, samt införskaffat en vit bakgrund som är monterad. Det som saknas är ju självklart ett grundkit studioblixtar. Så till min fråga? vilken effekt ska man ha för en sådan lokal, räcker 150W. Hittat ett studioset på MediaMarkt för 3995:- vilket verkar som ett bra pris enl mig. Detta paket bestod av 1 st softbox ~50x50 och ett paraply ~1 m diameter.

En annan fråga gäller det befintliga ljuset utifrån (naturligt ljus) då jag testfotade igår gav detta ganska fint ljus i lokalen, men hur gör man generellt, ska man ha mörklagd lokal för maximal kontroll av ljuset, då variationer självklart kommer att inverka annars.

/Martin

Bilagor

• studio.jpg
    studio.jpg
    28.4 KB · Visningar: 733
"First Shoot" med naturligt dagsljus.
Lite korrigerad i datorn.

/Martin

Bilagor

• liten.jpg
    liten.jpg
    22.3 KB · Visningar: 725
Grattis till din nya studio, du kommer säkerligen att ha mkt roligt med den :)

Jag tror alldeles säkert att du skulle klara dig bra med det kit du förslår, det är faktiskt rätt bra att inte ha för starka blixtar utifall man vill kunna plåta med stor bländare.

Fönsterljus är trevligt att plåta i, jag satte själv in två rejäla fönster i min studio just för att ha möjligheten att plåta i fönsterljus då andan faller på. Men då jag plåtar med blixtarna, då mörklägger jag rummet för att slippa blandljus och för att kunna kontrollera ljuset till fullo.

Mörka rullgardiner/persienner/draperier monterade är alltså att föredra :)

Lycka till!

Tackar, ja nu fattas bara lite objekt att fota ochså, lite svårt att ta kreativa foton på sig själv . Men jag får ta med mig barnen och börja öva på dem. Ja kanske ska börja med ett "billigt" studiokit så man kommer igång.

Bra tips det där med rullgardinerna, ska se om jag hittar några billiga på IKEA då :) detta för att få större kontroll på blixtljuset, samt att man då kan välja mellan blandljus och blixtljus.

Kör du med capture direkt till datorn? Jag har tänkt att göra detta så man kan se bilden direkt på bildskärmen. Enda problemet jag haft är USB längden till kameran 400D, men köpte en 3 m idag som verkar fungera. Testat med 5 m innan men kameran orkar inte skicka bilden då.

/M

Jag har själv köpt interfit venus 300 (storebror till det setet du tittat på) på mediamarkt och är ganska säker på att du klarar dej med dom 150 wattarna, som Catherine skriver kan det ibland vara svårt att få "ner" ljuset om man vill köra stor bländare och kanske mer än en ljuskälla. 500 Wattare och större är ju bra om du ska fota ett ishockeylag eller liknande men på ca 25 kvadrat räcker dom långt.
MVH // Christer
PS Jag är skitnöjd med mina blixtar DS

Ok! låter bra. Men Interfit 150 är slavdrivna med ljussensor alt med kabel. Räcker det att köra med att blixtarna löser ut med min inbyggda blixt eller ska man köra kabel,IR eller Radio ? Vilket är bäst och är dessa kompatibla med Interfit tror du?
/M

När jag var på studiokurs så testade vi en massa olika ljussättningar och så fort vi började att styra upp ljuset med barndoors och raster så funkade inte slavcellerna nåt vidare, samma om man vill ta silhuett bilder med svagt ljus typ http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1310701 så vi körde radiotrigg för hela slanten (en underbar frihet som jag rekommenderar starkt). Det går säkert att köra kabel men jag skulle inte göra det själv efter att ha testat radio. MVH // Christer

Nikonf100 skrev:
Ok! låter bra. Men Interfit 150 är slavdrivna med ljussensor alt med kabel. Räcker det att köra med att blixtarna löser ut med min inbyggda blixt eller ska man köra kabel,IR eller Radio ? Vilket är bäst och är dessa kompatibla med Interfit tror du?
/M
Jag köpte elinchrome skyport universal och dom går bra till interfit men det finns billigare alternativ som åxå passar (3,5mm syncplug har dom flesta mottagare)
///Christer
PS Tänk på att ir måste riktas och ha fri sikt, radio går genom väggar DS

Ok! ja får väl börja med kabel så länge om nu inte radiomodulen är jättebillig. Ekonomin får ju tyvärr styra en del. Men ska se om jag kan hitta ngn billig radiosändare.

Hur är det med ljusmätare? Är detta ett måste eller kan jag testa mig fram med dagens snabba teknik. Minns då jag testade på den analoga tiden då detta var mycket viktigt för att inte sabotera hela filmrullen med över/under exponerade bilder :)

/Martin

vaktis100 skrev:
Tyvärr är ljusmätare rätt så dyra men ack så bra att ha i en studio eftersom man kör manuellt men det går att labba sej fram i början tills man har råd med en ljusmätare åxå. Tänk bara på att det ska vara en som kan mäta blixtljus åxå!
Varför behöver du en blixtljusmätare om du fotar digitalt? Vad är det du ser på blixtljusmätaren som du inte kan se i kameran? Jag ifrågasätter inte, jag försöker bara förstå!

alfin skrev:
Varför behöver du en blixtljusmätare om du fotar digitalt? Vad är det du ser på blixtljusmätaren som du inte kan se i kameran? Jag ifrågasätter inte, jag försöker bara förstå!

Nu är jag verkligen inte ngn expert i ämnet, men om jag inte förstått det här med ljusmätare alldeles galet så är det just förhållandena mellan de olika ljuskällorna som man mäter upp med en ljusmätare. Detta kan man ju inte avläsa på histogrammet...väl?

Jag förstår precis!!! Jag ifrågasatte själv bruket av en ljusmätare när jag för första gången satte min fot i en studio men när vi började och laborera med både två och tre blixtar med olika ljusstyrka och vår lärare mätte ljuset och det satt klockrent var gång så förstod jag att den lilla manicken är värd sin vikt i guld. Vi provade även att labba utan ljusmätare men då går det åt värdefull studiotid! Har du egen studio så spelar det mindre roll kanske men för egen del så vill jag inte vara utan min nu!!!
MVH // Christer

-Catherine- skrev:
Nu är jag verkligen inte ngn expert i ämnet, men om jag inte förstått det här med ljusmätare alldeles galet så är det just förhållandena mellan de olika ljuskällorna som man mäter upp med en ljusmätare. Detta kan man ju inte avläsa på histogrammet...väl?
Hmmmm,,, nu va du väl lite blygsam Catherine. Har tittat lite på dina bilder och dom är inte tagna av en nybörjare precis,,,mycket bra bilder förresten. Du använder väl ljusmätare?

-Catherine- skrev:
Och jag är totalt rudis på allt som har med studiofotografering att göra!

Men, jag såg just en video om Adobe Camera Raw, där Jeff Schewe fotograferar en Gretag Macbeth Color Checker i sin studio och mäter upp blixtljuset från båda blixtarna för att säkerställa att de ger samma styrka. I det fallet kan jag förstå varför man gör det.

Förra helgen deltog jag i en ljuskurs som Janne Höglund arrangerade i Stockholm och han tog en bild med blixtarna, tittade på bildskärmen och justerade den ena blixten uppåt och den andra blixten nedåt.

Ingen ljusmätare här inte, det var bara slutresultatet som var av betydelse. Förhållandet mellan blixtarna avläste han direkt på blixten.

Din kommentar?

vaktis100 skrev:
Hmmmm,,, nu va du väl lite blygsam Catherine. Har tittat lite på dina bilder och dom är inte tagna av en nybörjare precis,,,mycket bra bilder förresten. Du använder väl ljusmätare?

Mjäe, blygsam tycker inte jag att jag är ändå, jag ÄR en amatör :)

Men iaf, ljusmätaren...jag har en sån, men jag kommer inte överens med den riktigt, använder den rätt sällan faktiskt :)

alfin skrev:
Och jag är totalt rudis på allt som har med studiofotografering att göra!

Men, jag såg just en video om Adobe Camera Raw, där Jeff Schewe fotograferar en Gretag Macbeth Color Checker i sin studio och mäter upp blixtljuset från båda blixtarna för att säkerställa att de ger samma styrka. I det fallet kan jag förstå varför man gör det.

Förra helgen deltog jag i en ljuskurs som Janne Höglund arrangerade i Stockholm och han tog en bild med blixtarna, tittade på bildskärmen och justerade den ena blixten uppåt och den andra blixten nedåt.

Ingen ljusmätare här inte, det var bara slutresultatet som var av betydelse. Förhållandet mellan blixtarna avläste han direkt på blixten.

Din kommentar?

Har man mycket erfarenhet (som Janne har) så sitter det i blodet. Har du flera blixtar och vill åstakomma olika exponering på huvudmotiv och bakrgund så är ljusmätare ett måste, om du inte har all tid i världen vill säga, för då är det bara att prova sig fram tills man hittat rätt.

Jag använder själv en Sekonic 308S mycket enkel att använda även ihop med enkel radiosändare från "Kaffebrus" eller Kina. Kabel ingår i settet med radiosändare och den passar på ljusmätaren trigg utgång. Ställ in tänkt ISO och vilken blixtsynctid du vill använda, tryck av och avläs sedan på displayen vilken bländare du skall ha för korrekt exponering.

Manual för nedladdning finns här

Maxieboy skrev:
Har man mycket erfarenhet (som Janne har) så sitter det i blodet. Har du flera blixtar och vill åstakomma olika exponering på huvudmotiv och bakrgund så är ljusmätare ett måste, om du inte har all tid i världen vill säga, för då är det bara att prova sig fram tills man hittat rätt.

Jag använder själv en Sekonic 308S mycket enkel att använda även ihop med enkel radiosändare från "Kaffebrus" eller Kina. Kabel ingår i settet med radiosändare och den passar på ljusmätaren trigg utgång. Ställ in tänkt ISO och vilken blixtsynctid du vill använda, tryck av och avläs sedan på displayen vilken bländare du skall ha för korrekt exponering.

Manual för nedladdning finns här

Ok! så vad kostar en sådan, känns som man behöver en ljusmätare på sikt, men att man kanske kan klara sig ett tag med att direkt kolla exponeringen i bildskärmen. Kommer säkerligen bli en del fasta uppställningar i början där man vet ljusförhållanden.
/Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar