Annons

Studioblixtrar med stor bländare.

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannormen

Aktiv medlem
Hej,

Har fotat ett tag med Studioblixtrar men inte fått till all teknik riktigt än.
Det jag undrar över är hur många lyckas fota med stor bländare och ändå få bra exponeringar?

Kör jag med ex bländare 2.8 så blir bilderna extremt överexponerade, jag drar ner exponenringen i bott men det hjälper inte. Blixtrarna i bott för inte ha så starkt ljus men allt blir ottroligt överexponerat typ näst intill vitt i hela bidlen. Ändrarjag slutar tid så får jag en svart kant i bilden (mins inte ordet för denna störning :/ )

Är det någon som har några tips att ge här? Kanske det är så enkelt att mina blixtrar är för kraftiga. Det är 150W och 300W.
 
Blixtarna är för kraftiga för det avståndet du har dem på. Antingen ställ blixtarna längre ifrån eller skaffa gråfilter som släpper in mindre ljus. Jag antar att du redan har iso så lågt du kan (bas-iso).
 
Räcker modell-ljuset till för 2.8 med skapliga slutartider ? Testa att öka upp effekten på blixtarna så modell-ljuset blir starkare och se vart du hamnar med exponeringen, då utan att köra kameran kopplad till blixtarna.

Att du får en svart kant beror på att din kamera inte kan synka tillräckligt snabbt, och även om den kunde det så hjälper inte slutartiden med mängden ljus från blixtarna eftersom brinntiden är så kort.
 
Det är precis så vanliga lamljuset går att använda, har då slutare på ca 100.
Men får inte till riktigt den kraft i ljuset jag vill ha då.

Vet att andra fotat med blixtrar med olika bländare utan problem? Kanske de kan skruva ner blixtstyrkan mkt mer än jag kan?
 
Blixtarna är för kraftiga för det avståndet du har dem på. Antingen ställ blixtarna längre ifrån eller skaffa gråfilter som släpper in mindre ljus. Jag antar att du redan har iso så lågt du kan (bas-iso).

Jo det är just detta oxå, har för litet rum :( Så jag kanske inte gör fel ändå utan det är lite som jag anade innan att rummet är för litet och att blixtrarna är för starka pga av det. Har tyvärr inga gråfilter än, men det var ett bra tips, det måste jag införskaffa nu, behöver ju ändå det till sommaren :) Om det nu blir någon :)
 
JEpp, gråfilter it is. Jag kör med det o kan fota på f1.8 utan att det blir utfrätningar i bilden. Ta ett x8

Mvh Jakob
 
Ett tips när man ska köpa studioblixtar är att man kollar främst på hur mycket man kan skruva ner dem än hur mycket man kan skruva upp dem.Jag har samma blixtar som du och de är ju av den billigare varianten och kan ju inte skruvas ner lika mycket som "proffsgrejor".
En nackdel med gråfilter är ju att i en redan skum studio så blir det ännu mörkare för kameran så AF kan få problem.
 
Ett tips när man ska köpa studioblixtar är att man kollar främst på hur mycket man kan skruva ner dem än hur mycket man kan skruva upp dem.Jag har samma blixtar som du och de är ju av den billigare varianten och kan ju inte skruvas ner lika mycket som "proffsgrejor".
En nackdel med gråfilter är ju att i en redan skum studio så blir det ännu mörkare för kameran så AF kan få problem.

Jo, som amatör o som hobbyfotograf har man ju inte riktigt pengar till de finaste sakerna :) Men hoppas jag står där en dag med lite lyxigare saker och en riktig studio.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.