Annons

Studioblixtpaket från Ebay, någon som testat?

Produkter
(logga in för att koppla)

oshe

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag är intresserad av att köpa ett studiopaket och Ebay är ju som vanligt billigast. Men jag undrar om någon har testat följande...

http://www.ebay.com/itm/500W-STUDIO...575?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5ae211232f

Vill gärna ha feedback på om det funkar bra som första kit? Det ingår ju förutom blixtar och stativ också massa tillbehör!

Vad behöver man komplettera med? Kanske backdrops med stativ osv? Funderar på att i framtiden också skaffa batteripack så att man kan röra sig lite mer fritt om jag behöver komma iväg eller köra utomhus. Vad kostar såna pack?

Tilläggas skall... Att jag idag kör på en vanlig blixt som jag kan lösa ut externt med trådlös överföring. Alternativet vore ju att köra en blixt och mottagare till istället vilket vore smidigare om jag rör mig men avsaknaden av mod. ljus samt brist på tillbehör ser jag som en liten nackdel, även om man iofs kan köpa filter och softboxar till vanliga blixtar också.

Har försökt läsa mig till lite här på forumet och runtom men jag skulle väldigt gärna få lite feedback och svar på mina frågor.

Tack på förhand!
 
Jag tror inte att billigast möjligt är vägen att gå.. Risken för besvikelse är nog stor.

Å andra sidan, har ingen erfarenhet av kittet du länkade, men det är väldigt billigt.
 
Tack för svaret. Nej billigast är ju alltid just de. Kvaliteten varierar ju o med så pass mycket i paketet så kan man ju undra om hållbarheten är så bra.

Frågan är ju om de är ok som hobbykit? En positiv sak är ju att väldigt mycket grejjer ingår så man får ju testa på o använda många olika saker o sådär.

Får väl se om de är värt att ge det en chans eller om man ska satsa på fler strobes. Iofs så klarar man ju det mesta med reflektor o så, så studiokit känns ändå på nåt sätt som nästa steg så man har lite roligt att leka med.
 
Förstår hur du tänker.. Ett tips, om du inte kollat innan är en blogg som heter "Strobist". Där finns väl beskrivet möjligheterna med vanliga hotshoe-blixtar. Tillbehör så som reflektorer, stativ, paraply, softboxar och andra ljusmodifierare kommer du att kunna behålla om du väljer att uppgradera till studioblixtar ändå. Kolla speciellt in "Strobist 101" och "Strobist 102". Det är en fotograf som jobbat åt "The Sun" med många års erfarenhet som skriver, jag har lärt mig massor om "off camera flash" via den källan.

Jag tror att du kan få ut mer av detta, det finns väldigt prisvärda speedlights idag med manuella inställningar.. Man lär sig hantera ljuset och man kommer långt utan studioblixtar också, speciellt som budgetalternativ.
 
Förstår hur du tänker.. Ett tips, om du inte kollat innan är en blogg som heter "Strobist". Där finns väl beskrivet möjligheterna med vanliga hotshoe-blixtar. Tillbehör så som reflektorer, stativ, paraply, softboxar och andra ljusmodifierare kommer du att kunna behålla om du väljer att uppgradera till studioblixtar ändå. Kolla speciellt in "Strobist 101" och "Strobist 102". Det är en fotograf som jobbat åt "The Sun" med många års erfarenhet som skriver, jag har lärt mig massor om "off camera flash" via den källan.

Jag tror att du kan få ut mer av detta, det finns väldigt prisvärda speedlights idag med manuella inställningar.. Man lär sig hantera ljuset och man kommer långt utan studioblixtar också, speciellt som budgetalternativ.

Hej! Kul att du nämner det för jag har precis hittat dit efter att ha letat efter dittan o dattan på nätet. Jag har inte haft tid men skall försöka göra en grundlig genomläsning och utvärdering så får vi se vad jag kommer fram till.

Jag kör ju manuell strobe i dagsläget och är väldigt nöjd med det, har lärt mig lite resultat o vad man behöver för styrka o avstånd osv i olika lägen. Uppladdningstider är nåt som jag verkligen tycker talar för studioblixt men som sagt. Ja ska försöka lusläsa 101 så får vi se sen. Jag återkommer...:)
 
Har blixtar som ser exakt likadana ut, och jag kan ej rekommendera dessa.
Ena blixten slutade fungera efter ca 6 månader, sedan dog den andra.
Tänkte att det kanske var lamprören som slutat fungera men dessa går inte och byta, vet inte hur det är med kittet du hittade.

Använde dem bara ett fåtal gånger så valuta för pengarna var det ju inte direkt :)
Jag skulle nog kollat på något mer känt märke, så slipper man köpa blixtar två gånger.
 
Hejsan!

Jag är intresserad av att köpa ett studiopaket och Ebay är ju som vanligt billigast. Men jag undrar om någon har testat följande...

http://www.ebay.com/itm/500W-STUDIO...575?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5ae211232f

Vill gärna ha feedback på om det funkar bra som första kit? Det ingår ju förutom blixtar och stativ också massa tillbehör!

Vad behöver man komplettera med? Kanske backdrops med stativ osv? Funderar på att i framtiden också skaffa batteripack så att man kan röra sig lite mer fritt om jag behöver komma iväg eller köra utomhus. Vad kostar såna pack?

Tilläggas skall... Att jag idag kör på en vanlig blixt som jag kan lösa ut externt med trådlös överföring. Alternativet vore ju att köra en blixt och mottagare till istället vilket vore smidigare om jag rör mig men avsaknaden av mod. ljus samt brist på tillbehör ser jag som en liten nackdel, även om man iofs kan köpa filter och softboxar till vanliga blixtar också.

Har försökt läsa mig till lite här på forumet och runtom men jag skulle väldigt gärna få lite feedback och svar på mina frågor.

Tack på förhand!


Ingen aning om kvaliten på de blixtarna, men ska du börja med studiofotografering så väl ett system som du kan bygga vidare på, annars står du där med en nyinköpt softbox/tillbehör och ingenting att sätta den på eller tvärsom.

Sen är det bra om blixtaggregaten har samma effekt kontinuerligt under fotograferingen , dvs inte bara på pappret så att du kan lita på att du får samma ljus i slutet av sessionen som i början.

Lite dyrare
Jag skulle titta på Elinchromes instegspaket

Lite billigare
Jag skulle titta på Quantuums motsvarande

Viktig är att det finns blixtrör och modelleringslampor som reservdelar, lampor och blixtrör går sönder och då är det enklare med etablerade produkter som kan beställas via seriösa leverantörer
 
Hej! Kul att du nämner det för jag har precis hittat dit efter att ha letat efter dittan o dattan på nätet. Jag har inte haft tid men skall försöka göra en grundlig genomläsning och utvärdering så får vi se vad jag kommer fram till.

Jag kör ju manuell strobe i dagsläget och är väldigt nöjd med det, har lärt mig lite resultat o vad man behöver för styrka o avstånd osv i olika lägen. Uppladdningstider är nåt som jag verkligen tycker talar för studioblixt men som sagt. Ja ska försöka lusläsa 101 så får vi se sen. Jag återkommer...:)

Låter som en bra strategi. OM du nu bestämmer dig för att studioblixtar är rätt för dig efter att ha läst på mer så är förutom de märken som nämnts tidigare så är AlienBees populära instegs- och entusiastblixtar. Reservdelar finns det gott om och det är lätt att bygga på systemet och kombinera som man behagar när man vill utveckla systemet. Dock har jag lite dålig pejl på hur det ser ut i Sverige, men i utlandet är de väldigt populära och välrenomerade.

Annars bör Elinchrom vara ett säkert kort.

Mvh, Anton.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.