Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Studioblixtar
- Trådstartare Folkesson
- Start datum
Jocke919
Aktiv medlem
d-lite saknar fläkt och är mycket plastigare, bx kan man byta blixtrör på själv och den klarar 110v anslutningar fx är samma som bx fast man måste lämna in blixten för att byta röret och den går bara på 230v.
Fläkten anser jag som ganska viktig när du monterar tex en snoot så är det lätt att överhetta d-liten. Man får då stänga av den och vänta i 5-10 min på att köra igen.
Fläkten anser jag som ganska viktig när du monterar tex en snoot så är det lätt att överhetta d-liten. Man får då stänga av den och vänta i 5-10 min på att köra igen.
Kenneth R.
Aktiv medlem
Rickard,
Jag har köpt in ett par D-lite till jobbet och har 400BX i hemmastudion.
Skillnaden ligger mest i byggkvalitet. 400BX är mycket rejälare och har troligtvis bättre hållbarhet i sina tillbehörsfästen.
Jag upplever också att d-lite's fläktar har ett mer högfrekvent ljud som känns lite småjobbigt.
I övrigt funkar de enklare blixtarna hur bra som helst!
Jag har köpt in ett par D-lite till jobbet och har 400BX i hemmastudion.
Skillnaden ligger mest i byggkvalitet. 400BX är mycket rejälare och har troligtvis bättre hållbarhet i sina tillbehörsfästen.
Jag upplever också att d-lite's fläktar har ett mer högfrekvent ljud som känns lite småjobbigt.
I övrigt funkar de enklare blixtarna hur bra som helst!
Folkesson
Medlem
så rent prestandamässigt är de likvärdiga?
det skiljer ca 3000:- mellan d-lite 4 och ett paket med 400bx. det är tre tusen man kan spendera på annat sätt om man väljer de billigare blixtarna. fast det kanske är värt att lägga till dem för att få ett par rejälare blixtar.
alltid denna beslutsångest. vilket paket jag än köper är jag övertygad om att jag blir nöjd. men som sagt om 400bx är mer rejält byggda kanke de står sig bättre i pris om man framöver vill sälja.
jag vet inte.
det skiljer ca 3000:- mellan d-lite 4 och ett paket med 400bx. det är tre tusen man kan spendera på annat sätt om man väljer de billigare blixtarna. fast det kanske är värt att lägga till dem för att få ett par rejälare blixtar.
alltid denna beslutsångest. vilket paket jag än köper är jag övertygad om att jag blir nöjd. men som sagt om 400bx är mer rejält byggda kanke de står sig bättre i pris om man framöver vill sälja.
jag vet inte.
Jolly_Jumper
Aktiv medlem
En skillnad mellan D-lite, FX, BX och RX är brinntiden. RX brinner bara 1/2850 sek och de andra betydligt längre. RX-aggregaten har dessutom möjlighet till fjärrstyrning med Skyport sändrarna. Du kan då sköta allt från datorn eller från sändaren på kameran. Jag tror inte att några andra av elinchroms blixtar har den funktionen.
Jag har själv ett D-Lite 4 to go set och en extra D-Lite 2. Den sista är bra när D-Lite 4 är för stark och man inte vill blända ner. Du kan få komma och känna på grejorna nån gång om du vill. Det är bara du hör av dig.
Det som kan tilläggas är att du snart kommer att vilja ha lite andra grejor. Det finns så mycket roliga saker att handla till studion. Bakgrunder, reflektorer, snootar, raster, filer mm. Listan kan göras lång. Räkna med tom plånbok en lång tid framöver om du börjar köpa studiogrejor. Men det är värt vart enda öre! =)
Jag har själv ett D-Lite 4 to go set och en extra D-Lite 2. Den sista är bra när D-Lite 4 är för stark och man inte vill blända ner. Du kan få komma och känna på grejorna nån gång om du vill. Det är bara du hör av dig.
Det som kan tilläggas är att du snart kommer att vilja ha lite andra grejor. Det finns så mycket roliga saker att handla till studion. Bakgrunder, reflektorer, snootar, raster, filer mm. Listan kan göras lång. Räkna med tom plånbok en lång tid framöver om du börjar köpa studiogrejor. Men det är värt vart enda öre! =)
Kenneth R.
Aktiv medlem
Jag håller med Per....studiofotgrafering är fantastiskt kul och det är ju lika mycket tillbehören som gör resultatet.
Tror nog du kan satsa på D-lite och lägga resten av pengarna på en snygg bakgrund och en redig Softbox/Octabox.
Tror nog du kan satsa på D-lite och lägga resten av pengarna på en snygg bakgrund och en redig Softbox/Octabox.
Kenneth R.
Aktiv medlem
Ja, jag gjorde så att jag köpte ett billigt interfit-paket och när jag sedan ledsnat på de långa laddningstiderna uppgraderade jag till mina BX400 och använder nu mina gamla blixtar som ex. bakgrundsljus.