Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

cholst

Ny medlem
Studioblixtar!!!!!

Jag är ny på blixtfotografering och funderar på att skaffa mig ett blixtkit med två st QH200w blixtar med tillbehör.

Räcker 200w till porträtt & produktfoto eller vad skall man rikta sig efter när man köper blixtar ??
de finns som 300 - 500 w oxo men betydlig dyrare förståss!

Här föjer info från försäljaren

I setet ingår:

2st 200W blixtar från QH
2st rejäla stativ som klarar upp till 6 kg belastning
1st 84cm vitt paraply
1st 80x120cm softbox med adapterring
2st reflektorkåpor
1st väska för stativ och paraply

och givetvis ingår blixtrör, strömkablar och synkkablar!

Om blixtarna som ingår:
200 w/s
GN 45
Steglös effektinställning mellan 1/32 till full effekt
Laddar på 0.8-2 sek, oftast snabbare
5600K
Strömkabel och synkkabel ingår
Triggas med synkkabel, med testknapp eller med den inbyggda slavcellen.
Inställningsljus - 150W
Storlek - 130 x 126 x 280mm
Vikt: 2,3 kg

Pris 3995:- ink.moms

Tacksam för råd

/Christian Holst
 
Undrar detsamma

Jag har sett samma paketlösning på kaffebrus och jag undrar om det fins någon som har erfarenhet av dessa QH200-blixtar. Vore tacksam för synpunkter på både blixtar och kitet i sin helhet.
 
200 w/s räcker gott och väl för både porträtt och helkropp.

Vad man kanske vill köpa till är en IR eller radiosändare så man slipper ha sladd mellan kameran och blixt. Kostar ca 300:-

Jag köpte Lite-kitet ( 2st 110 w/s ) som komplement och blev glatt överaskad att de var i metall och inte plast som många andra billiga blixtar. Även de bör räcka för helkropp vid ca bländare 7-8 eller så, lite beroende på hur nära man har blixtarna.

Det finns massor av trådar om billiga blixtpaket här på forumet. Där kan ni läsa mer om generella råd om studioblixtar.
 
Vad hade du innan du köpte som komplement?

Per, Du skrev:
"Jag köpte Lite-kitet ( 2st 110 w/s ) som komplement och blev glatt överaskad"
Hade du något andra studioblixtar innan?
/Anna-lena
 
Senast ändrad:
Ja jag har en Starfoto från kaffebrus ( 150 w/s ), en polsk =) Micro 200 w/s och en Sigma 500 Super ( kamera blixt för hårljus ).

De nya använder jag som komplement, sidoljus,effektljus, allmänljus och lite annat.
 
Därför att man ofta behöver mindre bländare för att få acceptabelt skärpedjup. Dessutom är optiken "långsammare" och därmed är mattskivorna mörkare. Man behöver starkare inställningsljus för att kunna ställa skärpan.

Mina blixtar är på 600 Ws. Funkar bra till mellan och storformat, i alla fall halvkropp. Mina blixtar går bara ner till 1/8 av maxstyrka, och det är lite jobbigt ibland. 1/16 eller 1/32 hade varit trevligt...
 
Fredrik Calabrese skrev:
om det är QiHe så har jag fått en blixt som inte hade fungerande modelljus men fick byta. Det var 110ws modellen från kaffebrus.

Är du nöjd med 100w nu när du fått en ersättningsvara? Anser du att ljuset räcker till helbilder? Vilket avstånd har du mellen motiv/modell och blixt?
 
pellepiano skrev:
200 w/s räcker gott och väl för både porträtt och helkropp.Jag köpte Lite-kitet ( 2st 110 w/s ) som komplement och blev glatt överaskad att de var i metall och inte plast som många andra billiga blixtar. Även de bör räcka för helkropp vid ca bländare 7-8 eller så, lite beroende på hur nära man har blixtarna.

Hur när har du blixtarna?
 
Tack för alla svar! Nu återstår att fatta ett beslut om hur jag ska gå vidare med inköp. Allra först ska jag testa med mina två Canonblixtar ex 580 o 420 och se hur det blir. Det kanske finns någon på forumet som har erfarenhet av att fota med dessa som fristående blixtar.
 
Du kommer långt med dessa blixtar om du använder paraplyer eller så.

De kan ju styras från inbyggda blixten eller ännu hellre av tex en IR sändare du sätter i blixtskon- Alltid bra att slippa tänka på hur den inbygda blixten påverkar ljuset.

Använder själv en Sigma blixt som slav. Väldigt praktiskt och lätt att ta med sig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.