ANNONS
Annons

studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

therese7907

Medlem
Är detta något bra?

Kompl Studioblixtpaket
2st Interfit Electra 300w blixtar
2st Stativ
1st Softbox 60x60cm
1st Paraply
Synckabel
100w lampor till inställningsljus (60w original)
Raster 30° inkl adapter (nypris 755:)

Jag vill ha någorlunda billiga i pris
Har ni några förslag om vad som är bra

Finns flera här på fotosidan som är nöjda med sina inköp från www.kaffebrus.com. Själv har jag ingen erfarenhet från deras produkter, men det är nog inge fel på grejorna. Bra priser och de duger gott som amatörutrustning. Proffsen betalar bra mycket mer för sina grejor men de är också lite vassare. Snabbare uppladdningstider, robustare, kraftigare inställningsljus, mer förutsägbart effektuttag. Men men, jag tror nog dessa räcker länge.

Det finns redan flera trådar i det här ämnet, sök t ex på "kaffebrus" - en försäljare av billiga fotogrejor (www.kaffebrus.com) det kanske är han som auktionerar ut grejor på tradera...

Vet inte vad du ska ha blixtarna till, och det finns många parametrar att ta hänsyn till men vill du t ex fota blommor eller produkter hemma i vardagsrummet är Electra blixtarna väldigt starka (redan på lägsta effekt), välj gärna blixtar som går ned till 1/32, eller välj svagare blixtar - billigare...

Man kan ju sätta ett gråfilter (finns i flera styrkor) eller ev. ett polfilter (-2 steg) framför objektivet för att kunna ha blixtarna nära eller för att fota med kort skärpedjup, men det är inte helt gratis heller...

Det jag vill ha är att kunna ta porträttbilder hemma i grupp om max 4 st.
Helst typ ateljebilder som tex skolfoto osv.
Därför undrar jag om det finns någon studioblixt som är bra och duger...
Eller ska man lägga mer pengar på en riktig??

Therese

Om du läser i de tidigare trådarna kommer du att se att de som provat kaffebrus grejorna tycker att de fungerar utmärkt, och läser man vad han säljer på tradera auktionen ser det väldigt bra ut i mina ögon, möjligen med undantag för paraplyet, guld är inte den färg man använder mest... Blixtarna går ner till 1/32 och du får med en förhållandevis stor softbox, 120 cm räcker långt!

Styrkan (300W) räcker lätt till för att belysa dina modeller, men jag är lite tveksam till hur man bäst belyser en grupp på fyra (har ingen erfarenhet), behöver du båda blixtarna för att belysa modellerna har du ingen till bakgrunden eller som hårljus...

Men, det finns ju många sätt att belysa sina modeller:

en enda softbox:
http://www.fotosidan.se/pools/view/62/682763.htm

eller softbox plus bakgrundsljus
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=748030

På ICA maxi häromveckan fotades barn i entrén, hon hade bara en blixt rakt framifrån som hon studsade i ett silver paraply...

Senast ändrad:
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto