Annons

Studioblixtar + Speedlight?

Produkter
(logga in för att koppla)

Norrskenet

Aktiv medlem
Idag kommer jag få hem två studioblixtar som jag beställt och jag undrar om det är någon som vet om jag kan kombinera dom med min speedlight? Det blir ju ännu roligare om man har tre ljuskällor istället för bara två! =)

Idag kommer jag få hem två studioblixtar som jag beställt och jag undrar om det är någon som vet om jag kan kombinera dom med min speedlight? Det blir ju ännu roligare om man har tre ljuskällor istället för bara två! =)

Din 60D kan trigga din Speedlite via den interna blixten. Om dina studioblixtar kan triggas av blixtljus så har du möjlighet till att använda allihopa. Tänk på att det funkar dåligt utomhus särskilt under soliga dagar.

/Stefan

Tack Stefan!
Måste jag trigga min speedlight via blixten och inte via radiosändaren jag får med? Ska jag låta speedligheten trigga studioblixtarna eller tvärt om?

Den radiosändare du får med triggar enbart studioblixtarna. Radio är bättre än IR, men din speedlite klarar inte av att triggas av varken blixtljus eller den radiosändare du fått med.

Ett alternativ är att köpa en radiosändare till med mottagre. Kostar 500 kr inkl frakt o tull. Då kan du ha 2 sändare på kameran samtidigt.

Cactus V5 Kostar knappt 900 exkl frakt på kaffebrus om man inte vill köpa från hong kong och vänta 3 veckor.

Svar på din fråga blir att du ska låta den interna blixten avfyra speedliten som i sin tur triggar studioblixtarna. Det knepiga fråga är ifall duköpt studioblixtar som kan triggas av blixtljus samt att de kan känna av förblixtar. Känner den inte av förblixten så kan man kanske använda trådutlösare som du är få med i ditt paket coh trigga studioblixtarna med.

/Stefan

Senast ändrad:
Tack igen Stefan, jag tror jag fattar nu hur man ska göra. :)
Blixtarna kan triggas av blixtljus, men om de känner av förblixtar tror jag inte... Jag får testa mig fram senare!

Om inte din speedlight kan triggas av andra blixtar, kan du köpa en liten "blixtsko med sensor" som har en sensor som triggas av blixtljus. Kostar ~100:- på Kaffebrus (manuella inställningar gäller).

Använder en sån till min ena externa blixt som jag köpte begagnat för 50:- Väldigt prisvärt! :)

Vill jag trigga en extern blixt då den inte är monterad på kameran så använder jag Cactus V4 (tror jag det är jag har). Kostar 569:- för en mottagare och sändare på kaffebrus. Bra grejor.

Men om du bara ska använda allt i studio och du redan har studioblixtar och en vettig trigger för dessa så är det billigaste att köpa en sån där liten blixtsko med sensor.

Nu har jag fått mina blixtar!!

Men jag får inte radiosändaren att fungera? Vad gör jag för fel tro... Ska det vara någon sladd mellan radiosändaren på kameran och kameran??

Jag ville ju prova blixtarna, så jag tog min speedlight och satte på kameran och satte blixtarna på slavantändning så min kamerablixt utlöser alltså studioblixtarna. Bilden här blev resultatet. Alla kommentarer mottages varmt för hur jag ska göra bättre!! :)

Mvh Lina

Bilagor

• IMG_6953-2.jpg
    IMG_6953-2.jpg
    11.9 KB · Visningar: 482
Men jag får inte radiosändaren att fungera? Vad gör jag för fel tro... Ska det vara någon sladd mellan radiosändaren på kameran och kameran??

Jag ville ju prova blixtarna, så jag tog min speedlight och satte på kameran och satte blixtarna på slavantändning så min kamerablixt utlöser alltså studioblixtarna. Bilden här blev resultatet. Alla kommentarer mottages varmt för hur jag ska göra bättre!! :)

Mvh Lina

Fin bild Lina,

Se till att både sändare och mottagare står på samma adress. Om du trycker på knappen på sändaren så skall blixten lösas ut om du kopplat in mottagaren i synkuttaget på blixten. Det kan vara gamla batterier i både sändare och mottagare fast det är "nya" grejor.

Tack Maxieboy, men det är inga batterier i och blixten löser ut när jag trycker på knappen på sändaren... Så vad är fel?

Tack Maxieboy, men det är inga batterier i och blixten löser ut när jag trycker på knappen på sändaren... Så vad är fel?

Kolla om blixten löser ut när du kortsluter med ett gem över kontakterna i botten på sändaren, den som du skjuter in i blixthållaren på kameran. (sidokontakten och punkten i mitten) Nästa problem kan vara i din kamera. Vet ej om det går att via mjukvaran koppla ifrån blixtuttaget? Om det finns en extern sync utgång på kameran så kan man koppla en PC sladd därifrån till sändaren.

Vilket fabrikat har du på dina grejor? Canon eller Nikon? Fabrikat på blixtar och radiosändare?

Blixtrar det när du tar en bild med kameran? Har du rätt slutartid inställd i din kamera?
Läge M
Slutartid 1/200s
Bländare 8
sen skall det funka.
Reglera med blixtstyrka eller bländaröppning.
Om du kör snabbare än 1/200sekund så blir det svart i rutan.

Hej igen Max!
Ursäkta mitt sena svar, jag var bara tvungen åka förbi akuten och operera bort en blindtarm först. ;) Men nu är jag tillbaka till mina blixtar...

"Kolla om blixten löser ut när du kortsluter med ett gem över kontakterna i botten på sändaren, den som du skjuter in i blixthållaren på kameran. (sidokontakten och punkten i mitten)"
Japp, det fungerar!

"Vet ej om det går att via mjukvaran koppla ifrån blixtuttaget?" Extern blixt: möjlig

"Om det finns en extern sync utgång på kameran så kan man koppla en PC sladd därifrån till sändaren."
Ja, det följde med en sladd till radiosändaren på kameran. Men den sladden passar inte någonstans i kameran ?? Så jag får väl köpa en annan om jag ska använda sladd istället... ??

Å sen sa du en massa om inställningar osv... Men som du såg själv så har jag inga problem ta kort när jag använder min speedlight som master. Så inga problem där heller...

Så vad är fel?

"Vilket fabrikat har du på dina grejor? Canon eller Nikon? Fabrikat på blixtar och radiosändare? "

Jag har en Canon 60D och Visico VE-200 och Visico radiosystem som följde med i paketet.

Jag har löst det!!! :D
Skulle avaktiver tyst bildtagning. Vad nu det har med radiosändaren att göra?? Men men, jag är glad!

Fungerar förresten att min kamera utlöser min speedlight som senare utlöser studioblixtarna, så det går bra att använda alla tre blixtar externt! :))

Hej igen Max!
Ursäkta mitt sena svar, jag var bara tvungen åka förbi akuten och operera bort en blindtarm först. ;) Men nu är jag tillbaka till mina blixtar...

"Kolla om blixten löser ut när du kortsluter med ett gem över kontakterna i botten på sändaren, den som du skjuter in i blixthållaren på kameran. (sidokontakten och punkten i mitten)"
Japp, det fungerar!

"Vet ej om det går att via mjukvaran koppla ifrån blixtuttaget?" Extern blixt: möjlig

"Om det finns en extern sync utgång på kameran så kan man koppla en PC sladd därifrån till sändaren."
Ja, det följde med en sladd till radiosändaren på kameran. Men den sladden passar inte någonstans i kameran ?? Så jag får väl köpa en annan om jag ska använda sladd istället... ??

Å sen sa du en massa om inställningar osv... Men som du såg själv så har jag inga problem ta kort när jag använder min speedlight som master. Så inga problem där heller...

Så vad är fel?

Jag har Nikon, men det spelar inte så stor roll när man fotar manuellt.

Bra att det löste sig för dig!

Blindtarmar är förresten inget att ha så tur att du blev av med den... :)

D
Cactus V5 Kostar knappt 900 exkl frakt på kaffebrus om man inte vill köpa från hong kong och vänta 3 veckor.
/Stefan
Ursäkta, måste bara fråga vart du hittade en Cactus V5 från Hong Kong. Hittade ingen på Ebay men jag var kanske bara dålig på att söka?

Sen undrar jag hur stor skillnad det är på Cactus v4 och v5, är det värt att lägga ut dom extra pengarna för v5?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar