Advertisement

Annons

Studioblixtar och Alpha 55

Produkter
(logga in för att koppla)

xyz

Ny medlem
Har satt upp ett par studioblixtar och ska köra dem med kameran i manuellt läge men kan inte förstå hur man ska få en vettig sökarbild. När man ställt in exponeringen för blixtarna blir ju bilden i praktiken svart. Måste jag ha inställningsljus som är ungefär lika starkt som blixtarna, eller har jag missat något i manualen?

Har satt upp ett par studioblixtar och ska köra dem med kameran i manuellt läge men kan inte förstå hur man ska få en vettig sökarbild. När man ställt in exponeringen för blixtarna blir ju bilden i praktiken svart. Måste jag ha inställningsljus som är ungefär lika starkt som blixtarna, eller har jag missat något i manualen?

Det där är en känd brist med just modellen A55.
På de andra SLT-kamerorna kan man ställa in effekt off i sökarbilden.

Har dock inte hört om det på länge, kanske är åtgärdat i en nyare firmware, men det var mycket snack om det i början.

En workaround är att fälla upp den interna blixten, fast tejpa för den .-).
Då lurar man kameran att man tänker använda blixt och den visar sökarbilden utan att mörka ner den som det blir när man ställt in manuell exponering.

A55 är bra på mycket, men just den med studioblixtar funkar tyvärr inte bra.

Modellljuset kan aldrig komma i närheten av vad blixtarna ger, då skulle du bli tokbländad och inte kunna vara inne i studion :). Det ska inte behöva skruvas upp så mycket, men för att kunna se hur skuggor faller bör det vara proportionellt mot blixtstyrkan precis som Erik skrev. Ens långt ifrån närheten i ljusstyrka blir det aldrig.

/Mats

Det där är en känd brist med just modellen A55.
På de andra SLT-kamerorna kan man ställa in effekt off i sökarbilden.
---
Ett litet tillägg när det gäller modeller. Jag vet att samma sak gäller även för A33, där får man också gå runt problemet.

Man kan i menyn ställa "Live View Display" i läge "Setting Effects Off" på A57, A65 och A77.

Hur det ligger till med A35 och A37 i detta avseende känner jag inte till. Är rätt säker på att det är samma sak med A35 som med den första generationen SLT-kameror, men A37 KAN ha detta val i sin meny.

Ifall någon skulle ha en A35 eller A37 skulle det vara intressant att få veta hur det ligger till. Inställningen hittar man i så fall bland Custom / Specialfunktionerna (kugghjulet).
.

Tack

Tack för råd, jag ska tejpa för kamerablixten och uppgradera firmware, där kanske det finns något. Kände mig mest korkad och trodde jag missat något, det är ju inte något de direkt påpekar i manualen

Väl bekomme! Dagens manualer är ofta tämligen usla i förhållande till hur de var på "den gamla goda analoga tiden". :)

Ofta saknar dagens manualert beskrivning av vissa funktioner, och de kan dessutom utan vidare innehålla ett 50-tal fel (gäller absolut inte bara för kameror, utan för många prylar i största allmänhet).

Men när det gäller Sony så finns räddningen nära till hands! Gary Friedman, den mest begåvade och pedagogiska fotoförfattare jag sett. Han ger ut en fylliga manualer för i stort sett alla digitala Minolta, Sony Alpha och NEX-modeller som har och som kommer ut.

Kan inte starkt nog för din del rekommendera inköp av PDF-versionen av hans "The Complete Guide to Sony's Alpha 33, 35, and 55 SLT Cameras":

http://www.friedmanarchives.com/alpha55/index.htm

Pris 26,45 USD (under 200 SEK). Det finns absolut INGENTING ANNAT här i världen du kan köpa som så snabbt kommer att förbättra dig som fotograf än denna i sammanhanget mycket blygsamma investering.

Du får 492 sidor med mycket klarare beksrivning av hur kameran kan användas, och massor av tips som inte finns i några bruksanvisningar.
.

Tack för råd, jag ska tejpa för kamerablixten och uppgradera firmware, där kanske det finns något. Kände mig mest korkad och trodde jag missat något, det är ju inte något de direkt påpekar i manualen

Nä och just den här grejen med de första SLT-kamerorna och studioblixtar är lite skämmigt för Sony. En grej de tydligen totalt missat och som upptäcktes efter ett tag, så det lär knappas nämnas i manualen. En rejäl tabbe helt enkelt, men kameran är inte gjord för den målgruppen.

Om du har investerat i en fotostudio med riktiga blixtar osv så är att råd helt enkelt att byta kamera.

A55 är gångbar och en bra kamera och de allra flesta använder ju inte den till just detta specialfall som den tyvärr inte klarar speciellt bra. Det är som sagt enbart modellerna A33 och A55 (och troligen A35) som har det här specifika problemet. Trist och klantigt av Sony att göra en sån miss, men så är det tyvärr.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar