Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioblixt tillsammans med halogen?

Produkter
(logga in för att koppla)

- Andreas

Aktiv medlem
För att komma igång med hobbystudion har jag testat med 3 st 500W halogenlampor med paraplyer.

Nu tänkte jag köpa in 1-2 studioblixtar och har då en fråga. Kan jag fortfarande använda halogenbelysningen som komplement till blixtarna eller blir det fel när man blandar så pass olika färgtemperaturer?

(Jag plåtar enbart digitalt).

Njae, dels så skiljer sig färgtemperaturen men det kan man kanske leva med.

Men stora grejen är att en studioblixt på 300Ws motsvarar grovt 5 - 6 halogenstrålkastare på 500W vardera. Det innebär att dina tre strålkastare troligen druknar i ljuset från blixtarna och kommer därför inte påverka resultatet alls eller mycket litet.

Mvh
Maverick

De tappar med ökande ålder. Så de har nog legat högre från början. Små skillnader mellan märken förekommer väl antagligen.

/Maverick

Ja då är det väl skillnaden då som sagt. 400 Kelvin är väl inte så värst stor skillnad. I synnerhet inte som de flesta blixtar är gjorda för film och inte digitalt. Filmen är, gissar, hyffsat tolerant mot avvikelser eftersom dagljuset också varierar över dagen.

Mvh
Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar