Annons

Studioblixt och/eller Speedlite 430/580?

Produkter
(logga in för att koppla)

madelenrisberg

Aktiv medlem
Nu har jag googlat och sökt här i forumet i veckor så nu ställer jag en fråga själv istället.

Har idag en Dörr DAF42 som är sådär.

Jag vill kunna ta schyssta studiobilder (barn- och vuxenporträtt). Men även fotografera utomhus och "on location", tex i skogen, kyrkan osv.

Behöver jag både studioblixt OCH tex Canon speedlite 430/580 EX? Eller räcker det med någon av Canonblixtarna?

Tacksam för all hjälp jag kan få i det här beslutet.

Något som jag själv märkte stor skillnad på när jag fotograferade i studio med min Canon 430 EX II är uppladdningstiden på min blixt jämfört med de riktiga studioblixtarna som i princip inte har någon uppladdningstid alls. Kan man leva med att vänta en stund (kanske 10-20s) mellan varje bild så tycker jag att man kan klara sig med vanliga externa blixtar bra, dock blir ändå resultatet på något sätt bättre med studioblixtarna. Det finns även mer tillbehör (som tex. paraplyer, beauty dish, soft box, m.m.) till studioblixtar.

Jag är osäker på vad jag själv hade valt, båda har sina för- och nackdelar. Dock tror jag inte att jag kommer lägga så mycket pengar på en extern blixt igen, inte riktigt värt det kände jag jämfört vad man får för samma pengar i studioblixt-väg.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto