Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioblixt Kaffebrus 160Ws

Produkter
(logga in för att koppla)

killerjaw

Medlem
Hej,

jag har en Nikon D90 och blixtpaketet Studioblixt Kaffebrus 160Ws..

när jag fotar med dom så blir det alldeles för mkt ljus ifrån dom, även på lägsta effekten så man måste gå upp i höga bländare så bilderna inte blir för ljusa.

jag har lagt ett lakan över dom och då kan man gå ner på runt F9-11 och det ser bra ut.
men så ska det ju inte behvöa vara att man måste dimma ner blixtarna så?

någon som känner igen detta? vad kan man göra?

H
 
de tre valigaste anledningarna till väldigt mkt för ljusa bilder med så svaga blixtar, i min erfarenhet, är;

1. för högt iso (den har vi redan behandlat)
2. att man plåtar på en för lång slutartid och får med befintligt ljus (det har vi redan behandlat)
3. för många blixtar i ett för litet utrymme på för kort avstånd. (bara den här kvar då)

Så..

om jag fattat rätt så har du paketet med 2 softboxar & 1 paraply, 3x 160w? som går att ställa ner till 1/8. GN43

En tumregel med GN är att du kan ta GN / avstånd / styrka = bländare vid ISO 100 (dubbla för iso 200, etc)
(det här är inte alltid absolut, ljusmodifierare och annat räknas in, men som någonstans att starta... )

EN sån blixt nedställd till 1/8 styrka på 1 meters avstånd ger alltså: (ungefär);
f 11 (43/8/1 = 5.4 * 2 (för iso 200) = 10.8
1/160th
iso 200 (lägsta default iso på D90 tror jag? För man måste aktivera boost för att komma åt 100 va?)

Vilket är vad du får. Så om min gissning på blixtstyrka och avstånd och iso 200 stämmer så är allt som det ska.

Vad du kan göra åt det;

1. boosta iso't på kameran så att du kommer åt iso 100 (du får pyttelite mer brus eftersom det inte är bas iso), men
1 blixt, 1 meter bort, 1/8 styrka ger:
f5.6 (43/8/1 = 5.4 * 1 (för iso 100) = 5.4
1/160th
iso 100

2. flytta blixten längre bort;
dvs
1 blixt, 2 meter bort, 1/8 styrka ger;
f2.8 (43/8/2 = 2.7 * 1 = 2.7)


Har du ett väldigt litet och ljust rum så kommer ljuset att studsa också vilket kommer behöva en mindre bländare än dessa exempel...

men testa :D
 
Senast ändrad:
det är en simpel hemmastudio så utrymmet är inte stort.

en iso på lägsta (100) bländare F9, slutartid 160 med lakan på softboxen blir hyfsat ok med ljus som man vill ha.

måste ju kunna gå att reglera. för på min förra blixt QH150ws så kunde man ha den intill objektet och ändå ställa in effekten och kunna mixtra med ljuset.

så vad är svaret då?

UDfilter? fler lakan? :)

tack för svaret och att du gjorde det så begripligt :)
 
Ja, då blir det lite knepigare, någon chans att du kan ta en bild på set-upen? Ungefär hur blixt(arna) stod i förhållande till motivet och var de alla ställda på 1/8?

och sen även en exempelbild som du fick på f9-11?

---

den QH blixten du nämnde har ett GN på 42.5 så du borde kunna köra EXAKT (ish :) ) samma set up med samma inställningar och få liknande resultat...

---

Den här bilden är tagen med 2 av mina 300ws blixtar med GN 56, en rakt framifrån högt (ca en knapp meter) pekandes 45 grader ner på modellen på lite under 1/8 och en rakt framifrån lågt (samma avstånd) pekandes 45 grader upp på modellen på lite över 1/16. resultatet blev f7.1

och alla mina "studiobilder" i portfolion här är plåtade i min lilla etta, så mina blixtar är oftast mellan 1 och 1.5m från mina modeller... :-/

---

nd filter är en lösning, men den mörkar även ned ljuset för din autofokus som kanske måste börja jaga lite.

en annan är nd film (samma sak fast i arkform) som du klämmer fast på blixten/softboxarna...
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar