Annons

Studioblixt - bilbatteri?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är inte så jättehemma på fotografering än, men elektronik är jag lite bättre på :)

Det kan säkert fungera med en DC/AC omvandlare, men du bör kolla hur många watt blixtarna drar och välja en omvandlare som ger lite mer än detta. Dessutom så kan det vara så att blixtarna inte gillar spänningen som omvandlaren ger ut. På de billigare är den nämligen "fyrkantig" och vissa apparater gillar inte detta. Det finns dyrare omvandlare där spänningen är sinusformad precis som i vägguttaget också, då fungerar det alltid.
 
Som föregående talare sa.

Köp en växelriktare(DC/AC omvandlare) med tillräcklig uteffekt, se bara till att den ger ut sinusvåg och inte nån modulerad fyrkantsvåg.

problemet med växelriktare är dock att de är väldigt ineffektiva så du lär inte kunna fota som en galning utan att du snart har slut på kräm i batteriet.
 
Innovatronix eller UPS

www.innovatronix.com har ett bra aggregat som är avsett för studioblixtar. Eller så köper du en UPS på minst 1000VA. Jag kör med 1500VA UPS och får ut minst 300 blixtar med 2 x 300Ws på en laddning. Dock utan modelleringsljus på.
 
ChiPs skrev:
Vilka innovatronix funkar då? Alla?

Säljs de i Sverige nånstans?

Det finns en kompabillitetslista att ladda ner.
Se efter om dina blixtar finns med i listan, då kommer dom att funka. Se till att ange 230Volt/50Hz vid beställning. Du får till adapters för att ansluta mot de amerikanska uttagen!

Kan köpas via internet från Filippinerna. Leveranstid 3-4 dagar.
 
Senast ändrad:
sinusvåg: behövs det verkligen?

- Hur viktigt är det med sinusvåg?

Elektroniskt styrda aggregat borde väl ha ett ordentligt nätaggregat som "skiter i" vågformen. Den skall ju ändå likriktas inne i aggregatet för elektroniken och för att ladda kondensatorn.
För inte används väl vågformen till något..??

Och äldre icke elektroniskt styrda borde väl "gå på " vad-som-hellst". Det skall ju likriktas och laddas.



Någon som har provat en sådan här?
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010089854

eller t ex en sådan här och ett 70 AH bilbatteri borde räcka länge:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=7021.htm
 
Re: sinusvåg: behövs det verkligen?

Tibor skrev:
- Hur viktigt är det med sinusvåg?

Elektroniskt styrda aggregat borde väl ha ett ordentligt nätaggregat som "skiter i" vågformen. Den skall ju ändå likriktas inne i aggregatet för elektroniken och för att ladda kondensatorn.
För inte används väl vågformen till något..??

Och äldre icke elektroniskt styrda borde väl "gå på " vad-som-hellst". Det skall ju likriktas och laddas.



Någon som har provat en sådan här?
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010089854

eller t ex en sådan här och ett 70 AH bilbatteri borde räcka länge:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=7021.htm

Problemet är äldre Proffsaggregat med inbyggd transformator! Dom tål inte trappstegsformad ful "växelström". Digitala blixtar typ Elinchrom tappar minnet vid nollgenomgången i fulströmmen!
Det innebär att dom börjar om från lägsta värde mellan varje blixt. Ganska jobbigt. Moderna billiga "kinablixtar" har en potentiometer för att ställa blixteffekten. Den ändrar sig inte vid spänningsbortfallet. Kolla på Innovatronix sida vilka som kan köras med DC/AC omvandlare. Om det sen är Innovatronix eller en UPS spelar ingen roll. OM man kör med Bensin/Dielselaggregat så är det enkelt att ha en UPS, emmellan aggregat och blixt, för att snygga till strömmen med!
 
Re: sinusvåg: behövs det verkligen?

Tibor skrev:
- Hur viktigt är det med sinusvåg?

Elektroniskt styrda aggregat borde väl ha ett ordentligt nätaggregat som "skiter i" vågformen. Den skall ju ändå likriktas inne i aggregatet för elektroniken och för att ladda kondensatorn.
För inte används väl vågformen till något..??

Och äldre icke elektroniskt styrda borde väl "gå på " vad-som-hellst". Det skall ju likriktas och laddas.



Någon som har provat en sådan här?
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010089854

eller t ex en sådan här och ett 70 AH bilbatteri borde räcka länge:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=7021.htm

en kedja är ej starkare än sin svagaste länk, nog kan det fungera med en modulerad fyrkantsvåg, absolut.

Men det är alltid bäst att ha bra strömkälla hur som helst, trots allt så är elektroniken tillverkade för att fungera med en sinusformad växelspänning, trots att de förmodligen har rätt bra marginaler och feltolerans så är det fortfarande bäst att skippa de där förskräckliga fyrkanterna :)
 
Re: Re: sinusvåg: behövs det verkligen?

Maxieboy skrev:
Problemet är äldre Proffsaggregat med inbyggd transformator! Dom tål inte trappstegsformad ful "växelström". Digitala blixtar typ Elinchrom tappar minnet vid nollgenomgången i fulströmmen!
Det innebär att dom börjar om från lägsta värde mellan varje blixt. Ganska jobbigt. Moderna billiga "kinablixtar" har en potentiometer för att ställa blixteffekten. Den ändrar sig inte vid spänningsbortfallet. Kolla på Innovatronix sida vilka som kan köras med DC/AC omvandlare. Om det sen är Innovatronix eller en UPS spelar ingen roll. OM man kör med Bensin/Dielselaggregat så är det enkelt att ha en UPS, emmellan aggregat och blixt, för att snygga till strömmen med!

Hmm... Sinusvågen har väl också "nollgenomgång"... ;-)

Skillnaden mellan sinusvåg och fyrkant eller trappstegsformad fyrkant är ju frekvensinnehållet. Sinusvåg innehåller endast en frekvens (50Hz) medan fyrkantvåg har ett mycket brett spektrum.

Frågan kvarstår: har någon provat med ett enklare aggregat som lämnar fyrkant, eller modifierad fyrkant?

P.S.
Anledningen till att t ex Elinchrom FX och BX tappar minnet är enligt Innovatronix att kraftaggregatet inte orkar lämna tillräckligt effekt ("current" = ström) under den korta tid som kondensatorn drar max efter en avfyrning:
.... The reason why the Explorer is not compatible to Elinchrom Style 400BX and other digital strobes is that - immediatelty after you fire your strobe, the capacitors inside the strobe will draw a huge inrush current, which the Explorer cannot adequately provide (as mentioned above). Thus, for a second or two, the voltage output will be less than adequate. For analog flash, this is not a problem but with digital strobes, this will probably return your settings to power up stage - making the strobe not compatible with the Explorer.
This will not damage the flash or the Explorer.
 
Re: Re: Re: sinusvåg: behövs det verkligen?

Tibor skrev:
Hmm... Sinusvågen har väl också "nollgenomgång"... ;-)

Skillnaden mellan sinusvåg och fyrkant eller trappstegsformad fyrkant är ju frekvensinnehållet. Sinusvåg innehåller endast en frekvens (50Hz) medan fyrkantvåg har ett mycket brett spektrum.

Frågan kvarstår: har någon provat med ett enklare aggregat som lämnar fyrkant, eller modifierad fyrkant?

P.S.
Anledningen till att t ex Elinchrom FX och BX tappar minnet är enligt Innovatronix att kraftaggregatet inte orkar lämna tillräckligt effekt ("current" = ström) under den korta tid som kondensatorn drar max efter en avfyrning:
.... The reason why the Explorer is not compatible to Elinchrom Style 400BX and other digital strobes is that - immediatelty after you fire your strobe, the capacitors inside the strobe will draw a huge inrush current, which the Explorer cannot adequately provide (as mentioned above). Thus, for a second or two, the voltage output will be less than adequate. For analog flash, this is not a problem but with digital strobes, this will probably return your settings to power up stage - making the strobe not compatible with the Explorer.
This will not damage the flash or the Explorer.

Just därför ska man ha en växelriktare med sinusvåg och hög intermittent effekt, då dessa är effektivare samt klarar av höga strömspikar, som när kondensatorerna laddar upp igen.
 
ja jo men... sinusvåg har inte högre effekt än fyrkantvåg. (faktiskt tvärtom rent teoretiskt: mer "yta" under vågformen.

Klart att ett aggregat med hög effekt är bättre än en med lägre...

frågan är om själva vågformen påverkar något? Någon som vet? eller har provat och kan dela med sig av erfarenheten?
 
Jag kopplade in Interfit Stellar blixtar till en inverter. Det var bara att skruva isär blixten efter det hade kommit rök ur den. En kondensator och en effekttransistor behövde jag byta. Trolig orsak till felet är att det inte var en snygg sinusvåg ut ur invertern..
 
Tibor skrev:
ja jo men... sinusvåg har inte högre effekt än fyrkantvåg. (faktiskt tvärtom rent teoretiskt: mer "yta" under vågformen.

Klart att ett aggregat med hög effekt är bättre än en med lägre...

frågan är om själva vågformen påverkar något? Någon som vet? eller har provat och kan dela med sig av erfarenheten?

Gör som Roland då och chansa lite,sen kanske DU VET hur man inte skall göra :) Leta upp dina gamla fysikböcker och sätt dig ner och läs på!
 
Nu vet jag..

Provade idag en enkel (fyrkantvåg) DC-AC konverter från ELFA:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=7021.htm
300W versinen kostar drygt 400.- inkl moms.

Kopplade in ett äldre Elinchrom 250S aggregat.
Det "slog" inne i blixten som ett relä som slår till o från. Gröna lampan för "blixt klar" fladdrade också. Fungerade alltså inte....
Men ingen skada på blixten. Fungerar helt OK efter testen.

Konvertern är billig och utmärkt att ha t ex i bilen för att driva batteriladdare till kamera och även PC:n går fint på den.

Får bli ett UPS aggregat till blixtarna
 
Fast ett 300W aggregat var nog lite klent för det ändamålet så du gav det nog aldrig en ärlig chans.

Jag tror (observera tror) att den drar mer än 300W vid uppladningsfasen och då beter sig blixten lustigt av den anledningen.
 
RolandM skrev:
Jag kopplade in Interfit Stellar blixtar till en inverter. Det var bara att skruva isär blixten efter det hade kommit rök ur den. En kondensator och en effekttransistor behövde jag byta. Trolig orsak till felet är att det inte var en snygg sinusvåg ut ur invertern..

Jag testa idag en Hensel Compact-b 500WS på ett Belkin 1200VA UPS från Dustin och det kom rök ur min också. Dock hade jag tur och lyckades stänga av den innan det hunnit bränna sönder nått (Testade att köra blixten efteråt på vanlig ström och det gick bra).

Mindre skoj då jag hade behövt den här lösningen nästa vecka. Ingen som vill köpa en helt ny Belkin UPS förresten? Använd 1 gång :)
 
Sinusvåg

Jag har själv spanat lite för att hitta någon bra lösning på detta. så här kommer mina tankar och funderingar.

UPS verkar vara en schysst lösning men då bör man nog ha en online ups som ger ren sinusvåg istället för en offline som ger fyrkants/trappstegsformat (osv osv).
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010057956
Mums , men som sagt. Dyyyyrt


Alternativet med växelriktare är nog också att föredra med ren sinusvåg, den lösningen drar också iväg i pris lite, men bara lite :)
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=12189.htm
Men då behövs, växelriktare, batteri med klös i, laddare som kan ladda föregående :)

Är lite sugen på att testa med en växelriktare men just nu så kommer jag hålla hårt i spenderarbyxorna då jag hoppas på att canontomten kommer med nya klappar rätt snart :D

//a
 
Vi försöker igen :D

NU har jag bejakt min egna prylgalna sida och funderat lite mera.

Efter lite googlande kom jag fram till att tronix explorer 1200 ger 12v/12ah med en 150w/600w inverter, inte så våldsamt mao.

Det matchas lätt med.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=5797.htm
borde lösa problemet 300w/1000w

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=7021.htm
motsv batteri (finns likande för 200 spänn på biltema,) Alt biltema mc batteri i gel http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=105080

laddare av valfritt slag om man saknar sånt :D
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=5797.htm
eller något från clasohslon/biltema

Blir kanske inte så mycket billigare om man inte har batteri och laddare sedan tidigare.
Men det blir hemmasnickrat och sånt gillar vi alltid.

Thats it for now

//a
 
Som jag sa tidigare, blixtarna i detta fall är byggda för att vara anslutna till 230v 50hz sinusformad växelspänning, säkerligen så är då detta avsäkrat 10A dvs 2300W max strömuttag, därför har inte tillverkarna tagit särskilt mycket i åtanke att göra blixtar som har låg instantiv laddström, när kondensatorerna laddar upp i blixten blir det en strömspik som heter duga(olika beronde på blixt såklart) men denna är dock ofta för hög för billigare växelriktare och dylikt, när denna då inträffar och växelriktaren inte kan leverera strömmen så sker en spänningsförlust som då gör att blixten startar om, beter sig konstigt eller rent av inte fungerar alls.

Beträffande hur toleranta blixtarna är mot fult formad växelspänning varierar nog mycket då en del blixtar säkert har bättre intern filtrering och bättre feltolerans och filtrering i den interna likriktningskretsen, men i de flesta fall har säkert tillverkarna antagit att blixtarna ansluts till en riktig sinusformad växelspänningskälla och har därför inte lagt särskilt mycket kraft i att bygga kraftiga transientfilter och dyilikt i nätaggen.

så jag förstår att de inte fungerar särskilt bra med budgetväxelriktare som ger ut fulspänning.

En växelriktare som klarar höga strömspikar och självklart så bör den ge en ren sinusformad utspänning, detta är nog viktigast. Blixtar i sig drar ju endast ström i uppladdningstillfället, efter detta så drivs bara lite elektronik i blixten som endast kräver en nästan försumbar mängd effekt, därför är detta med hög intermitent strömuttag extra viktigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.