Annons

Studiobelysning av lågenergilampor

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Problem...

ChristopherC skrev:
Sitter nu alltså med 9 stycken E-27socklar som ska paralellkopplas på ett snyggt sätt och helst på så lite utrymme som möjligt. Kopplingen kommer vara på baksidan av skivan och ska helst rymmas i en liten installationsdosa om ni vet vad jag menar.

Så... Finns det kopplingsplint eller likande för att schmäcka ihop 9 kablar per ledare möjligen? Eller ska man ge sig på att löda med den där lödkolven som jag inte har?

Du kan använda vanliga toppklämmor.
http://www.gren.nu/dahlgrensel/catdisplay.asp?catid=5
Man virar ihop kablarna och sen så "skruvar" man på
klämman över. Det går nog inte in 9st i en klämma
så man får ta typ tre plus en kort sladd snutt som går
över till nästa tre osv..

OBS Använd aldrig lod/lödtenn!

Det är viktigt att aldrig löda saker som det ska gå starkström genom. Lodet kommer nämligen att krypa och så småning om kan det bli stora risker med brand eller kortslutning som resultat.

Re: OBS Använd aldrig lod/lödtenn!

andewid skrev:
Det är viktigt att aldrig löda saker som det ska gå starkström genom. Lodet kommer nämligen att krypa och så småning om kan det bli stora risker med brand eller kortslutning som resultat.

Bra inlägg... så är det.

Lysrör

Varför inte köpa ett par lysrörsarmaturer av typ T5 i stället. De drivs med HF-DON (HögFrekvens) sok ger flimmerfritt ljus och går att ljusreglera. Det finns lysrörsarmaturer från ca 230 kr för 2x28 W T5 lysrör. T5 fullfärgslysrör med Ra>90 borde ge bra belysning - se nedan.
2 st armaturer borde motsvara ett antal lågenergilampor och är billigare och lättare att hantera.
Har någon provat lysrör?

T ex Philips TL5 High Output 90 de Luxe Pro.
Egenskaper:
40% smalare än andra TL-D-lampor
Utformade för högt ljusflöde och system med små dimensioner
Högeffektiv flerbandsflourescerande beläggning i kombination med skyddsbeläggning och lampbelastning
Speciellt utformad för drift med elektroniska don och väl lämpad för dimning
Maximalt ljusutbyte uppnås vid fritt brinnande vid ca 35°C om elektroniskt HF-don utan extra elektroduppvärmning används
Kan tändas från -15° till +50°C
Utmärkt färgåtergivning: Ra>90

Fördelar:
Medger system med små dimensioner och maximal frihet i utformningen av armaturen, med lamplängder avpassade för att lätt passa in i modulsystem för takbelysning
Näst intill konstant ljusflödesnivå med bra bibehållande av ljusflödet
Lågt flimmer vid låga temperaturer jämfört med TL-D-lampor
Medger utmärkt färgigenkänning

Christopher, har själv vart på väg att köpa sk "dagljuslampor" och ville bara meddela att det finns sk sådana att köpa på Photax.se. kostar 159kr inkl moms.

"Spiral-lampa PINT037 är en mycket prisvärd dagsljus-lampa, avsedd för fotobruk, med en färgtemperatur på 5000°K. Perfekt för såväl digital- som analog fotografering./.../ Dagsljuslampa PINT037 kan enkelt skruvas fast i vanlig lamp-sockel (e27), och har mycket lång livsläng (ca: 5000 timmar), och ett ljusflöde på 1600 Lumen. Effekten är på 26 "lysrörs-Watt", vilket mostvarar ungefär en 150 Watts-lampa i ljus-styrka": Kanske något?

Se längst ner på denna sida: http://www.photax.se/indx/indxstd.htm

EDIT: Finns också mycket på ebay till RIKTIGT bra priser. Dock verkar det vara svårt att hitta någon vanlig sockel (E27 eller vad vår vanliga kallas). Kanske går att lösa. Se bl.a. här: http://cgi.ebay.co.uk/DAYLIGHT-LOW-...662221020QQcategoryZ67589QQrdZ1QQcmdZViewItem
Eller varför inte ett färdigt kis hos denna hanlare: http://stores.ebay.co.uk/Tabletop-Studio-Ltd Eller här (med tre lampor): http://stores.ebay.co.uk/Steves-Photo-Shop

Bilagor

• dagljus.jpg
    dagljus.jpg
    9.1 KB · Visningar: 1,667
Senast ändrad:
Plockar upp denna tråd igen då ämnet är det samma men att det hopperligen har hänt en del sedan den var uppe senast, fast jag är inte så avancerad som en hel studio för mig utan jag vill fota lite inomhus och då mest makro och kan av olika orsaker inte använda blixt utan måste ha fast ljus och har tänkt på dessa http://www.clasohlson.com/se/Energisparlampa Osram Duluxstar Mini Ball/Pr181146000 tänkte använda 1-2 sådan och en LED ring på objektivet och är då nyfiken på vad Ni tror eller vet om hur detta funkar?

Det jag undrar lite över är att de beskrivs som "Varmtonat fullfärgsljus (2500 K)" och jag är fundersam om det kan bli för varmt ljus eller om det går att justera i Camera Raw, 75W X 2 borde räcka eller vad säger Ni som ev har testat, och skiljer det på spiralmodellerna?

Tittade även på LED lampor men tyckte de hade ett väldigt kallt ljus och dessutom blåaktigt och det kanke orsakar problem eller vad säger Ni?

Så hittade jag en variant till denna http://www.kjell.com/sortiment/ljud...or/blixtar-och-tillbehor/35w-fotolampa-p57436 finns även en 45W variant denna har ju 5500K men säger inget om varm/kall eller fullfärg men saluförs som fotolampa så borde väl duga och passar i vanliga E27 socklar?!

Orsaken att jag kikar på dessa är att jag vill kunna använda vanliga lampor och lampsocklar då detta foto sker i liten skala och inte får kosta så mycket, så att skaffa enkom studiolampor för flera tusen är inte aktuellt.

Hej Bosse
35 W lampan hos Kjell & Co tror jag är ett bättre val än lysdioder. Lysdioderna ger ett monokromatiskt ljus och färgåtergivningen är ännu inte riktigt bra även om det har förbättrats mycket på de senaste åren. Energisparlampan kan, om den är så bra som priset antyder, ge en relativt anständig färgåtergivning och framför allt mängder med ljus, 1750 lumen är rätt mycket, ungefär vad en 100 - 150 W glödlampa ger. Mitt förslag är att du använder den tillsammans med ett vanligt vitt paraply för att få ett bra och mjukt ljus. Ev kan du behöva en reflektor som skickar ljuset in i paraplyet och avgränsar ströljus.

Jag skulle nog satsa på spirallampor som är "fotolampor", det vill säga inte från första bästa butik som säljer lampor för hemmet.
5500K är dagsljus (nästan) och fotar du i RAW är det ofta inga problem. Säger de att den är en fotolampa så är den säkert det. Det kan vara bra att veta hur mycket den flimrar, blinkar? Alla konsument lampor/lysrör flimrar. Man ser det knappt med ögat, men filmar du kan det märkas.
Är de flimmerfria kostar de mer, men kan användas för video också.
Här säljer de lampor av olika slag:
http://www.bostroms.nu/foto--studio/lampor-blixtror-c-365-1.aspx

http://www.bostroms.nu/walimex-daylight-spiral-lamp-85w-equates-450w-p-11738-c-365.aspx

Gör man uppsättningen själv bör man tänka på att dessa lampor är bredare än vanliga glödlampor … så man inte sätter socklarna för tätt.

Jag har lite erfarenhet av halogenbelysning. Har några 1000w plus nån 500w sådan. Om TS tänkt sig något som motsvarar en 1000w halogen så skulle jag vilja informera om att detta gissningsvis är långt mindre ljus än man kan tro, iaf var det så i mitt fall.

Exponeringen blir antingen på väldigt höga iso eller på väldigt stor bländare, eller både och.

Man får även ta in att så liten ljusstyrka släpper in betydligt mer befintligt ljus som troligen ger ett blåare ljus. Det går inte att jämföra med styrkan som en strobe släpper ut under kort tid, många exponeringsstegs skillnad.

Det är dock kul att experimentera med kontinuerliga ljuskällor och ger en annan typ av kreativ möjlighet.

OK får testa och se om det blir bra, ska enbart fota så är inte ev flimmer synligt för blotta ögat så bör det funka och som sagt den säljs som fotolampa så borde ju vara kollad blir ju inte direkt ruinerad om det skulle visa sig att det inte funkar.

Kommer att använda reflexskärm eller liknande för att softa upp ljust också och styra det och detta är nytt för mig så lär behövas en del träning så tur att man inte behöver betala framkallningskostnader längre ;-)

Tack Sten säger Du det så kör jag på det, väljer mellan att ta de starkare 45 eller 70W, hade en dioadlampa (ficklampa) ihop med vanliga rumsbelysningen och en vanlig kontorslampa med standard glödlampa vid första testet och det blev som Du säger och dessutom hade de olika ljusvärden vilket syntes på bilderna.
Därför jag vill testa annat och dessa var ju överkomliga och enligt specarna så verkar de väldigt lika de som det länkas till också.

Tomas halogen är kalas för ljus men det blir också varmt, och jag håller till i ett ganska litet utrymme och med några stora halogen lampor så lär de bli bastuvarmt i rummet, vet hur det blev i garageet med 3X500W halogen som arbetsbelysning, efter ett tag mekade jag i bara shorts och svettades floder, men lyser bra gör de iaf kan man slippa värmen men få ljuset vore jag nöjd.
Jag vill ha kort skärpedjup så låg bländare kör jag på oavsett och med K-5 så är ISO 6400 helt OK så tror Du jag klarar mig med de jag tänkt då?

Tackar för tipsen hittils och tar gärna fler.

35 W lampan hos Kjell & Co tror jag är ett bättre val än lysdioder. Lysdioderna ger ett monokromatiskt ljus och färgåtergivningen är ännu inte riktigt bra även om det har förbättrats mycket på de senaste åren.
Vita (eller varmvita) lysdioder har inte monokromatiskt ljus. Monokromatiskt ljus är alltid enfärgat. I själva verket är vita lysdioder UV-dioder med ett fluorescerande lager precis som lysrör och lågenergilampor.

Plockar upp denna tråden igen då, skaffade såna fotolampor från Kjell.com men valde 45W vilket nog var klokt och de funkar bra efter vad jag märker, det enda är att jag vill kunna styra ljuset lite bättre och få det från två håll och kom att tänka på såna "paraplyer" man har till blixtar.

Så efter lite letande hittade jag detta kit https://www.fyndfirman.se/studiobelysning-inklusive-stativ-och-paraplyer det är samma typ av lampor med E27 fattning som jag har bara lite svagare men jag kan ju sätta i mina om jag vill men hur bra funkar detta någon här som använder detta?

Inser såklart att det inte är jämförbart med studiobelysning för många tusen kronor men det känns ändå som att jag får ganska mycket för knappa 600 kr och inte mer skrymmadne (transportväska ingå i priset) att jag kan få med det ut på mina uppdrag ihop med resten av prylarna, så är det acceptabel kvalitet och funktion eller pengar i sjön?

Alternativet är att skaffa bättre lamphus än det jag har nu till mina lösa lampor för att kunna rikta ljuset bättre och då kostar dessa också några hundringar så pengamässigt går det jämnt upp så vad att välja?

Som vanligt tackasam för tips och erfarenheter.

Hej
Jag har en sådan:
< http://www.kaffebrus.com/lampfaste-for-stativ-och-paraply-206.html >

som jag använder tillsammans med en upplättningsblixt liknande den som syns längre ner på sidan. Jag sätter den på ett stativ som egentligen är avsett för en byggstrålkastare. Fungerar bra och fungerar säkert med dina lampor.
Kitet som du länkar till verkar prisvärt. Det kan vara en vits med att ha tillgång till flera lampeffekter. Då slipper du flytta bort paraplyet om ljuset blir för stark. Ofta vill man ju har paraplyet nära för att få ett stort och mjukt ljus.

Jag har också liknande hållare men avsedda för kamerablixtar som jag moddat lite så blixtarna kommer närmare paraplyernas pinne. I originalutförande hamnar nämligen kamerablixtarna för högt så att bara övre delen av paraplyerna blir belysta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar