Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studiobakgrundspapper + gardinstångsupphängning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
Hej,

Jag funderar på ifall man kan hänga upp bakgrundspappersrullar (typ lastolite 275cm breda) med hjälp av de runda gardinstänger som IKEA säljer?

Någon som har testat? Pallar det för vikten?

Alla tips uppskattas!

Hej,

Jag funderar på ifall man kan hänga upp bakgrundspappersrullar (typ lastolite 275cm breda) med hjälp av de runda gardinstänger som IKEA säljer?

Någon som har testat? Pallar det för vikten?

Alla tips uppskattas!

De pallar för vikten. Det är ju bara ute i ändarna som belastningen kommer. Jag använder Ikeas gardinstång när jag måste ta med bakgrunder utanför studion. Som hållare till stången använder jag två lampstativ där jag monterat gardinkrokar, också det från Ikea. Hemma i studion har jag dock rejälare grejer.

Du kan även köra med avloppsrör i plast. Bygghandeln har 45 mm:s rör (ev var de 50 mm) och de passar perfekt i bakgrundsrullen. Jag hittade ett rör som var skadat i ena änden och fick röret.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar