Annons

Studiobakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej!
Jag undrar vad ni har för tips på "hemmagjorda" studiobakgrunder som inte kostar skjortan. Jag hade en tanke på en linnepressening men killen som skulle sälja den till mig sålde den helt plötsligt till en annan.

Vad kan man mer använda? Jag vill inte ha en helt jämn bakgrund utan lite skiftningar och struktur.

borde det inte fungera hyfsat med vanligt tyg? ser iaf ingen anledning till att det inte skulle gå att använda tyg som man köpt hos textilhandlaren...

Greve Nickon skrev:
Hej!
Jag undrar vad ni har för tips på "hemmagjorda" studiobakgrunder som inte kostar skjortan. Jag hade en tanke på en linnepressening men killen som skulle sälja den till mig sålde den helt plötsligt till en annan.

Vad kan man mer använda? Jag vill inte ha en helt jämn bakgrund utan lite skiftningar och struktur.

Jag har gjort ett antal bakgrunder för olika effekter och anv,områden,,

Dem har bestått av "vanligt" tyg + akrylfärger...

Att tänka på är:
-Att välja ett tyg som inte är så lätt för sin yta, bör ha en viss tyngd för att hänga fint och för att motverka veck,,

-Veck ÄR ett problem med dessa bakgrunder eftersom man oftast använder dem sporadiskt,, Om man fotar med bakgrunden utom skärpa så är det ingen större kris dock,,

-Målar man på ett tunt tyg så har det tendenser att "buckla" sig,, kan ju vara en fin effekt,,

-Köp tyg på loppis där det ofta är billigt,,

-En kul ide är ju att köpa typ 50st olika små olika färgglada tygstycken med olika textur och struktur textilt och form/färg-mässigt och sedan sy dessa till ett sprakande stycke kollage,,

-Ett fint alternativ är ju att köpa färdiga gardiner med kanske lite abstrakta mönster men det blir ju fort dyrt:)

MYCKET kan göras med också billigt tunt tyg och lite hobbyfärg--låt kreativiteten leka och bli lite utmanad!! Man blir ju en bättre fotograf av att teckna och måla, det är värt att tänka på:)

/Mvh Niclas.

Senast ändrad:
Känner en kille som jobbar på ett tidningstryckeri och de får över rätt mycket papper på rullarna när de byter dem i maskinen. Så jag åkte och hämtade en sån rulle. Funkar kalas.

Tydligen så slänger dom bara resterna i papperåtervinningen så det kan nog inte vara så svårt att få en om man frågar snällt. Det är iåfs en slät bakgrund men gratis, dessutom kan man göra lite vad man vill med pappret, man får rejält av det på en rulle.

Bild ex. >>>

jag köpte en tjusig gammal tyg presenning från försvarets överskott. Den är tung som tusan, men det grova texturen och den dova färgen gör sig kanonbra.

Min presening som är 4x3m ungefär kostade mig 120:- + en hel del såpa samt skrubbtid för att få den ren...

Anarkaplupp skrev:
jag köpte en tjusig gammal tyg presenning från försvarets överskott. Den är tung som tusan, men det grova texturen och den dova färgen gör sig kanonbra.

Min presening som är 4x3m ungefär kostade mig 120:- + en hel del såpa samt skrubbtid för att få den ren...

Det låter lite som min ide med en linnepressening. Var kan man hitta en sån? är det ÖB som har dom? Vad är det för färg, millitärgrön?

Ett tips för dom som bor i Skövde-trakten.
PÅ Norrmalm finns det en affär som säljer mycket billiga tyger.
Jag köpte 3 * 1,6 meter an vardera vitt, svart och blått tyg och för det tog dom 20:- metern, totalt alltså 180:-

Det fanns mängder av tyger, mycket var blommigt och så, men det fanns en del enfärgat också.

Kolla öppettider bara inan ni åker dit, de verkar ha öppet lite när de känner för det.

Greve Nickon skrev:
Det låter lite som min ide med en linnepressening. Var kan man hitta en sån? är det ÖB som har dom? Vad är det för färg, millitärgrön?

Jag hittade min pressening på en liten överskottsbutik. Men det är ju inte omöjligt att de finns på ÖB.
Det är en väldigt vacker färg (helt ärligt alltså) det är liksom en mörkgrön-brun-grå blandning. Svårt att beskriva men du fattar nog.

Materiallet har ungefär samma struktur som linne, så det kan nog vara samma tanke.

Jag har både en textilpressenning (tung samt att man ser skarvarna) samt en lätt geoduk.

Mitt bästa tips är att använda s k geotextilduk vilken används vid markarbeten, dränering av hus mm. MDT (Mark och Dräneringsteknik i Skogås säljer sådan).
Duken är billig och lätt, går bra att rulla ihop för förvaring eller transport.
Jag har fäst duken vid en liten ribba så att den blir lätt att hänga upp.

MÅLNING:
Duken är vit och måste åtgärdas. Därför tog jag ut den på gräsmattan, beväpnade mig med vanlig plastfärg (takfärg) och blandade till ett par lämpliga varmgrå nyanser. Sedan var det bara att kladda och blanda tills jag var nöjd.

Har använt duken i många år och den fungerar mycket bra.
Då jag inte har fullängd, den är avsedd för bara väggen, kompletterar jag med presenning på golvet.

Bilagor

• prov ale.jpg
    prov ale.jpg
    23.3 KB · Visningar: 1,260
Greve Nickon skrev:
Hej!

Varför inte en pappersbakgrund för 600 kr,

Bilagor

• 666.jpg
    666.jpg
    44.4 KB · Visningar: 1,209
Jag fick tag i en äldre kanvas/linne presenning av typen tung, brunbeige, struktur, karaktär, ca 10x3m genom att sätta in en önskasköpa annons i en lokaltidning på landsbygden. Det hörde av sig ett par lantbrukare som hade städat ladorna och jag fick komma och hämta den jag ville ha.
En bit av den skar jag loss och färgade blå för halvfigurbilder, den andra såpade jag ren och använder naturell för helfigur.

Om man hänger den med lite fall/veck så blir det intressanta skuggor även vid mjuk ljussättning, och gärna i bakgrundsoskärpa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar