Greve Nickon skrev:
Hej!
Jag undrar vad ni har för tips på "hemmagjorda" studiobakgrunder som inte kostar skjortan. Jag hade en tanke på en linnepressening men killen som skulle sälja den till mig sålde den helt plötsligt till en annan.
Vad kan man mer använda? Jag vill inte ha en helt jämn bakgrund utan lite skiftningar och struktur.
Jag har gjort ett antal bakgrunder för olika effekter och anv,områden,,
Dem har bestått av "vanligt" tyg + akrylfärger...
Att tänka på är:
-Att välja ett tyg som inte är så lätt för sin yta, bör ha en viss tyngd för att hänga fint och för att motverka veck,,
-Veck ÄR ett problem med dessa bakgrunder eftersom man oftast använder dem sporadiskt,, Om man fotar med bakgrunden utom skärpa så är det ingen större kris dock,,
-Målar man på ett tunt tyg så har det tendenser att "buckla" sig,, kan ju vara en fin effekt,,
-Köp tyg på loppis där det ofta är billigt,,
-En kul ide är ju att köpa typ 50st olika små olika färgglada tygstycken med olika textur och struktur textilt och form/färg-mässigt och sedan sy dessa till ett sprakande stycke kollage,,
-Ett fint alternativ är ju att köpa färdiga gardiner med kanske lite abstrakta mönster men det blir ju fort dyrt
MYCKET kan göras med också billigt tunt tyg och lite hobbyfärg--låt kreativiteten leka och bli lite utmanad!! Man blir ju en bättre fotograf av att teckna och måla, det är värt att tänka på
/Mvh Niclas.