Annons

Studiobakgrund - tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Försöker hitta den ultimata lösningen för en portabel bakgrund (fond + stativ) De befintliga trådar som jag har hittat har varit lite gamla och förmodligen har det dykt upp lite fräschare/flexiblare lösningar.

Behovet är någon vettig lösning med bakgrund och stativ som går att ta med sig utan väldigt stora besvär. Bredden bör vara minst 160 cm som känns lite väl smal. 272 cm är kanske lite väl bred men är ju mer eller mindre standard på papprullarna. Fonden skall gå att variera (grå/vit/marmorerad) genom byte av fond,

Har väl lite tankegångar åt en tygbakgrund eftersom de är lätta att förvara och ta med sig. Det är ju lite besvärligare med en 3 meters papprulle även om pappen har sina fördelar eftersom den är slät och finns i flera färger.

Lastolite har ju kommit med ihopfällbara bakgrunder med släp. Nackdelen är att det är lite svårt/dyrt att i framtiden variera färgen på bakgrunden. Photax har t.ex. Tristar Bakgrundsset ett stativset som borde fungera för upphängningen. Där borde papprulle eller duk kunna fungera - eller?

I en tråd, tog fanns tipset om "Moltontyg". Har aldrig hört talas om detta. Finns det erfarenheter från någon här?
(www.ljudbalans.se)

Tar tacksamt emot tips på lösningar som fungerar, där bakgrunden går att variera och är slät. Hade inte tänkt att hänga upp en tygfond och drapera den som en gardin....

Länk till Photax - Tristar Bakgrundsset
http://www.photax.se/indx/indxstd.htm

//Micke
 
Det var ju inte så många som hade några goda råd här inte. Typ inga....

Fick höra av en kompis (här på FS) att Tristars Bakgrundsset är av halvtaskig kvalitet. Motsvarande Manfrotto är ett bättre köp.

Några synpunkter från någon?
 
Jodå, nog har jag kikat. Lastolite är förmodligen ett säkert kort. Känner mig lite begränsad av att köpa en fond för runt 2 000.- och inte kunna variera den. Å andra sidan, att köpa ett bakgrundsstativ och hänga t.ex. ett tyg - kommer tyget att vara "slätt"? Är det en bekväm lösning?

Hoppas att det finns någon som har kommit lite längre än jag med att hitta en lösning. Hoppas spara en del pengar genom att inte köpa "fel" och bli besviken.
 
jag har gjort en egen ribba av ca 1 meter långa fyrkantiga aluminiumprofiler som passar i varandra (två dimensioner), så jag kan justera bredden precis som jag vill ha den. sedan har jag olika stativ för hur högt den behöver komma upp.
tyg är väldigt smidigt att frakta/förvara (om du inte ska ha den uppe hela tiden) och om du ska ha en vit bakgrund behöver den inte vara helt slät eftersom du ändå kommer överexponera den för att få den helt vit.
ska du ha den på golvet och fota folk i helfigur blir det slätare/snyggare med papper.
/Tomas
 
Då sparkar vi liv i tråden igen....

Kan fortfarande inte släppa tankarna på en bra bakgrund men förutsättningarna har ändrats lite.

Jag behöver en bakrund inkl upphängning som ryms i bredden 320 cm. Misstänker att en pappersbakgrund inkl expanders blir lite för bred. Kan någon tipsa om

1) takmontage?
2) Om jag kapar lite på papprullen säg till ca 240 cm, löser jag problemen med bredden inkl expanders?
3) När jag rullar ut pappen kommer den att ligga på asfalt. Inte bra. Någon som har tips på ett lättanvänt "undergolv"? Golvmasonit?
4) Om jag kör med tyg. Hur skall jag få till det snyggt om jag rullar ut hela rullen så att bakgrunden även ligger som golv? Som man normalt använder en pappbakgrund vid helkropp.

Ös på med tips och erfarenheter.
 
Molton tyg

Molton tyg används ofta som bakgrund till scener, montrar etc.
Flamsäkert, tätt och enkelt att jobba med.
Ungefär samma yta som fleece.....

Kan vara lite svårt att få tag på men det finns på lite olika ställen, I Mölndal, Gbg finns det ett ställe som ligger vid gamla EMW...kommer inte ihåg vad det heter.
 
Hej
Normalt plåtar jag bröllop på sommaren.
Fick ett bröllopsuppdrag i december som skulle göras inomhus på en bilrekondfirma.
Köpte den här bakgrunden bara för det jobbet och tyckte att det funkade kanonbra. Köpte oxå en bomullsbakgrund från dom som funkade sämre. Blir veck så fort man viker ihop tyget så strykjärn och bräda är ett måste.

http://www.kaffebrus.com/bakgrundsstativset-172.html
 
Moltontyger har jag i princip övergivet.

Hur gör Ni med tygbakgrunderna när Ni lägger ut dem? En papprulle får en mjuk fin övergång mellan vägg och golv men tyget?
 
Jag använder velortyger från Jysk. Finns i flera färger som man kan belysa med färgfilter för ytterligare variation. Betalade 75:- för 1,5x5 meter tyg.
Så sätter jag det upp tyget på två mikrofonstativ (ev den tygnre modellen som är för kör mikrofoner) med en gardinstång mellan. Också den från Jysk. Om jag inte fäster tyget på nått annat lämpligt i den lokalen jag fotar i.
Synnerligen enkelt, billigt och portabelt. Tycker inte man ska krångla till det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.