Annons

studiobakgrund från tygaffärn?

Produkter
(logga in för att koppla)

pixeljolle

Aktiv medlem
vad är det för nackdelar med att ha tygbakgrunder, tyg på meter istället för att köpa dyra anpassade för studiobruk?

några av nackdelarna jag noterat:

-man måste sy ihop två/fleralängder för att få ordentlig bredd 2-3m.
-skrynkligt
-ej "tät" något genomskinlig

att sy ihop längder borde inte vara problem o syr man snyggt så borde det finte finnas fula veck. att den är något genomskinlig borde gå åtgärda genom att göra den dubbelt så tjock?

ber om åsikter och fundeingar... någon som går till tygaffärn för bagrunder? hur blir resultaten?

/joel
 
vad är det för nackdelar med att ha tygbakgrunder, tyg på meter istället för att köpa dyra anpassade för studiobruk?

några av nackdelarna jag noterat:

-man måste sy ihop två/fleralängder för att få ordentlig bredd 2-3m.
-skrynkligt
-ej "tät" något genomskinlig

att sy ihop längder borde inte vara problem o syr man snyggt så borde det finte finnas fula veck. att den är något genomskinlig borde gå åtgärda genom att göra den dubbelt så tjock?

ber om åsikter och fundeingar... någon som går till tygaffärn för bagrunder? hur blir resultaten?

/joel

Jobbigt att tvätta.

Viktigt att hitta tyg som inte reflekterar.

Svårt att få slätt.

Jag använder tyger, men inte istället för papper utan för att tyger ger en viss typ av bakgrund. Tyger är ett billigt bakgrundsmaterial men inte som ersättare för papper.
 
velour

Jag när jag fotade studio köpte 150* 5 meters velour längder på jysk o sydde ihop kostade då 169:- st och funkade kanonbra, så ser inga problem med det. Visst kan det vara tunt men inga problem, vill du ha dubbelt så visst men bara jobbigt.
 
Jag när jag fotade studio köpte 150* 5 meters velour längder på jysk o sydde ihop kostade då 169:- st och funkade kanonbra, så ser inga problem med det. Visst kan det vara tunt men inga problem, vill du ha dubbelt så visst men bara jobbigt.

Det är velour jag använder, och visst funkar det, men inte som ersättning för papper. Det är i princip omöjligt att få slätt. Åtminstone en av dina bilder visar också det.

Jag gillar velour, men då som ett sätt att ge en bild lite profil. Som ersättning för pappersbakgrunder tycker jag inte att det funkar.
 
hmm

Nej ersätta papper gör det inte men man kan köpa färdiga tygbakgrunder som är lite dyrare än papper och dom är riktigt bra och kan gott ersätta papper om du inte skall köra with glosy eller with very glossy papper för då finns inget som ersätter det.
 
tack för tipsen. kanske bara är att prova med det billiga först o känns det som att det inte funkar så vet jag det.. kostar inte så mkt att testa det billigare alternativet.. kanske lite meckigt, men då får det vara det :p

tack!
/joel
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.