Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioarbete med enbart småblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har gett upp allt småstrul o köpt en ir tändare från photax o slavtändare till småblixtarna samt att mina Elinchromblixtar tänder på den direkt utan slav.

Man blir då trådlös på köpet.

Tändaren kostar knappt 700:- o sätts i den vanliga skon till blixten. DVS funkar på alla mina kamror utom på hasselbladaren där jag får sätta en kabel med en blixtsko i änden.

Trracer skrev:
Jag är också intresserad av ovanstående (skriver så jag får bevakningen).

Dumt att ställa en sån här fråga här kanske men kan man inte få bevakningen utan att svara? Det känns ju som man ibland bara vill skriva något litet för att få bevakningen.

Jag får väl ta och fråga i fotosidan.se forumet

/ Marcus (som också kommer få bevakning nu)

Intressant diskussion. Vill gärna höra hur ni som använder "vanliga" blixtar ihop med lös ljusmätare gör.

Jag har nämligen en stark blixt med helt manuella möjligheter men ser inget sätt att fyra av blixten för att mäta ljuset.

Det är en Sunpak PZ5000 ihop med en Minolta Dynax7. Har bara kunnat provutlösa blixten genom att sätta kameran i läget för trådlös blixt och trycka in AEL-knappen. Nackdelen med trådlöst läge och tredjepartsblixt är synktiden som begränsas till 1/60 sekund eller långsammare.

Berätta gärna hur ni gör. Är det så att andra blixtar kanske har någon knapp för att avfyra blixten manuellt och kunna mäta ljuset med extern mätare?

Hej

JAg använder en slavtändare som även har PC kontakt. Så jag sätter sladden från kameran där.

Numera har jag den trådlösa tändaren från Photax, o då anänder jag den.
Min Solaris ljusmätare fixar båda varianterna.

Roine

Wow,, mycket har redan sagts. Jag har pysslat mycket med små blixtar i min hemmastudio. Det är otroligt vad man kan göra med billiga blixtar, synk kablar och slavtändare.
Jag har två paraplyer och några hemmabyggda softboxar som jag använder med nikon SB26 och SB28. Jag har även några Vivitar 285 som kostar några hundra begagnat.
Det går att använda TTL i studion men kablarna kostar nästan lika mycket som en billig blixtmätare. Nikon har TTL kablar som man kan synka ihop med flera blixtar. Det bästa är ändå att använda en blixtmätare.
Jag använder även några små slavblixtar som inte går att ställa in, men med filter så kan man justera ljusstyrkan (förminska).
Skaffa några blixt stativ med 'horse shoe mount' och kanske ett paraply. Lägg till några billiga slavblixtar och reflexskärmar (vita pappskivor) så har du en liten studio. (Glöm inte ljusmätare!) Den enda begränsningen är din egen fantasi. Lycka till.

Dan Fjällman! Om du kan koppla en vanlig PC synk till din blixt så kan du "kortsluta" sladden med en skruv/spik/skruvmejsel. När du kortsluter sladden så avfyras blixten och du kan stå långt bort och mäta ljuset med din blixtmätare. Det bästa är förstås att koppla PC sladden direkt till mätaren, men går inte det så..

Liten följdfråga:

Hur gör man smidigast för att mäta ljuset från vanliga kamerablixtar med en lös mätare?
Riktiga studioblixtar kopplar man väl så de löser ut direkt från ljusmätaren när man skall ställa in styrkan? Men har man kamerablixtar, kan man då tänka sig att modellen håller mätaren medan fotografen testskjuter blixtarna manuellt från blixten eller från kameran?

TTL-kablar är förhållandevis dyra och därav inte särskilt bra lösning i de fall man vill köra med flera blixtar. Ljusmätare hittar man begagnat för under tusenlappen så det är ett bättre val.

Kör man digitalt så är inte en ljusmätare nödvändig den heller annat än att det är bekvämt och det går lite fortare när man lärt sig använda den.

En TTL-kabel ligger gärna mellan 500 - 1000:- beroende på märke, ibland dyrare, de är heller inte särskilt långa vilket kan begränsa en rätt ordentligt. En PC-kabel kostar en hundring ungefär. Tittar man ändå TTL-lösningar så torde de trådlösa systemen vara att föredra. I synnerhet om man kör KM där man inte behöver köpa till en dyr sändare.

Mvh
Maverick

Ja precis. Jag tänkte alltså ställa varje blixt manuellt och trigga dem trådlöst med den inbyggda blixten.

Min fråga rör alltså själva mätningen med blixtljusmätare. Antar att det blir svårt med mätning av en blixt i taget då de triggar varnadra i slav-läge? Men det kanske inte är hela världen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar