Annons

Studio

Produkter
(logga in för att koppla)

photonicdelousions

Aktiv medlem
Jag hade tänkt mig att ta itu med en mindre studio nu, eftersom jag inte fotat innan så kommer jag att köpa Falcon eyes SB110B.
Jag vet att det inte är Elinchrome eller vassa grejer men som ett första testa om jag gillar det, så verkar det ok och prisvärt!

Vad säger ni?

Nu kommer nästa fråga, har sökt och läst lite på forumet om studio och hittat en del matnyttigt!
Men vill veta mer om hur man ställer upp allt så att man kan uppnå olika resultat!

Tror ni att blixtarna kommer att täcka för helfigur med eller är det snarare bara porträtt produktfoto man kan inrikta sig på?

All input tips och trix tas emot tacksamt!

photonicdelousions skrev:
Jag hade tänkt mig att ta itu med en mindre studio nu, eftersom jag inte fotat innan så kommer jag att köpa Falcon eyes SB110B.
Jag vet att det inte är Elinchrome eller vassa grejer men som ett första testa om jag gillar det, så verkar det ok och prisvärt!

Vad säger ni?

Nu kommer nästa fråga, har sökt och läst lite på forumet om studio och hittat en del matnyttigt!
Men vill veta mer om hur man ställer upp allt så att man kan uppnå olika resultat!

Tror ni att blixtarna kommer att täcka för helfigur med eller är det snarare bara porträtt produktfoto man kan inrikta sig på?

All input tips och trix tas emot tacksamt!

Förstår att det är detta set som du har kollat på: http://www.fotosg.nl/product_info.php?cPath=24_127&products_id=1174

Jag tror det är i minsta laget för helkroppsfoto om du vill ha jämn belysning från topp till tå stående. För porträtt och produkt så duger dom. Räkna dock inte med att ta riktigt proffsiga bilder. Allt är relativt förståss och du kan ju utveckla "Din" stil med denna utrustningen. Det behöver inte vara fel bara annorlunda från folk som har annan utrustning. Jag har själv 2 st 300Ws blixtar med bouncers i min studio på 30mm2.
Bouncer nr1 är åttakantig 140cm dia och nr2 är 140x70cm rektangulär. Det räcker till för att ta helkroppsbilder utan vidare. Mina blixtar kan regleras från 1/8 dels effekt till full effekt 58GN jag behöver aldrig köra på full effekt och trivs bäst med att använda bländare 7,1 - 9 för att få så skarpa bilder som möjligt med mina objektiv. Om jag vill ha riktigt kort skärpedjup så kan jag gå ända ner till bländare 2,8 men då är blixtarna på minimum effekt.

Jag vet inte vilken budgett du har för inköp av blixtar men om du kan avvara mer pengar så skulle jag råda dig till att köpa en eller två storlekar större 250-300Ws och med fäste för universalutrustning av Bowens typ. Om du trots allt köper det settet du tittat ut och sedan växer ur det så kan du använda blixtarna ändå till andra spännnade ljussättningar. Du kan tillexempel sätta färgat ljus på bakgrunden och få lite variation. Hur som, Lycka till.

Jag började med 2 st 100 w/s blixtar från Kina. De räckte utmärkt för helkroppsbilder när de satt i paraply drygt 2 meter från modellen ( har liten studio =) ). Kunde köra på bländare 8.

Det som kan vara knepigt med billiga blixtar är att de kan ge lite olika styrka och vitbalans när de blir varma eller efter en tids användning.

Lyfter upp denna tråd samt tackar all tips jag fått !

Ingen som har någon erfarenhet av detta paket? Är det prisvärt? Borde vara i stil med Kaffebrus paket eller?

Jag tycker att det verkar prisvärt om inget annat men jag kan inte bedömma det med min obefintliga kompetens inom detta område!

Fotosidan är bra till mycket, men när det gäller att lära sig mycket om nya områden finns det mer lämpliga källor. Dels är det inte meningen att fotosidan ska vara en onlineundervisning. Det tar för mycket tid för medlemmar att lägga timmavis på att skiva inlägg med info a la lärobok online. Undantaget då en utmärkta artiklar som finns i arkivet.

Mitt tips. Köp några böcker från t ex amazon.com eller bokus och läs på. T ex Master lighting guide ISBN 1-58428-125-1. Jag har den själv och den är bra. (Dock tyvärr inga exempel på helfigur vilket är synd eftersom det är roligt men svårt att fotografera.)
Det finns dock en uppsjö med andra också. Sök på ord som photography, studio, lighting mfl.

Generellt kan man dock säga att med liten studio är det ursvårt att fota helfigur. Även porträtt är lättare med stor studio eftersom ljuset inte studsar så mycket. Lägg mycket jobb på tillbehör, t ex svarta gardiner längs väggar för att skärma av ströljus. Reflektorskärm för upplättning samt svart skärm för att undvika överstrålning från bakgrund. Allt går att snickra ihop själv och behöver inte kosta många hundralappar.

SixBySix skrev:
Fotosidan är bra till mycket, men när det gäller att lära sig mycket om nya områden finns det mer lämpliga källor. Dels är det inte meningen att fotosidan ska vara en onlineundervisning. Det tar för mycket tid för medlemmar att lägga timmavis på att skiva inlägg med info a la lärobok online. Undantaget då en utmärkta artiklar som finns i arkivet.

Mitt tips. Köp några böcker från t ex amazon.com eller bokus och läs på. T ex Master lighting guide ISBN 1-58428-125-1. Jag har den själv och den är bra. (Dock tyvärr inga exempel på helfigur vilket är synd eftersom det är roligt men svårt att fotografera.)
Det finns dock en uppsjö med andra också. Sök på ord som photography, studio, lighting mfl.

Generellt kan man dock säga att med liten studio är det ursvårt att fota helfigur. Även porträtt är lättare med stor studio eftersom ljuset inte studsar så mycket. Lägg mycket jobb på tillbehör, t ex svarta gardiner längs väggar för att skärma av ströljus. Reflektorskärm för upplättning samt svart skärm för att undvika överstrålning från bakgrund. Allt går att snickra ihop själv och behöver inte kosta många hundralappar.

Hej Tackar för ditt svar, nej jag förstår att man inte kan skriva ett uppslagsverk varje gång! Min fråga kanske går mer åt vad ska jag köpa!

Efter mycket funderande, så har jag kommit fram till att det nog inte är det setet jag vill ha!

Utan behöver något mer "rörligt" och kom då till att tänka på, två Canon 430EX och tex paraply och softboxar! Mitt största problem är att trigga dem! Jag har alltid tyckt att ST e2an är lite lurig ! Så vad gör man?

Jag har en Sigma EF 500DG idag, men den lär kanske inte hjälpa till?

Hoppas att ni kan hjälpa mig med mina vardagliga bekymmer :)

Tänk på att i regel är kamerablixtar mycket svagare jämfört med studioblixtar ( även om de har samma ledtal ) o.

pellepiano skrev:
Tänk på att i regel är kamerablixtar mycket svagare jämfört med studioblixtar ( även om de har samma ledtal ) o.

Jo tyvärr så har jag räknat med detta, men jag ser inga alternativ om man inte vill hosta upp en hel del pengar samt sälja sin själ på vägen dit!

Finns väl inte så många prisvärda alternativ om man vill ta med sig blixtarna ut och fota mitt på stranden exempelvis! Finns jue inga vägg uttag där...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar