Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studio

Produkter
(logga in för att koppla)

RV94

Medlem
Jag har en D-lite 4 set med softboxar och paraplyer.

Jag har hållt på och fotat lite med polare här hemma för att försöka lära mig grejerna. Men jag lyckas inte bra alls tycker jag.

Det blir skuggor bakom öronen, jag har provat väldigt många inställningar och placeringar av blixtarna. Men jag fotar även med blixten på kameran då man inte får med nån radiosändare i studiopaketet, jag har fått för mig att det är blixten på kameran som gör skuggorna, vad tror ni?

Sen har jag även svårt att få den helt vita bakrunden att även se vit ut på bilden, har ni några bra tips?

Tacksam för svar!

Använd IR sändare eller radiosändare istället. Det är inte bra att använda den interna, då den alltid kommer med som reflex i ögonen, och om du inte har den tillräckligt svagt så kan den ge oönskat ljus på modellen.

Antar att du menar att skuggor kommer på bakgrunden, av örat? Lär bli så om modellen står för när bakgrunden och du har för mycket ljus från interna blixten.

Varför inte läsa lite om studioljus bland artiklarna här på fotosidan. Eller kolla på YouTube hur man kan sätta ljus, finns massor av videos där.

Finns oxå sidor som tex www.studiolighting.net

Okej, har märkt att det inte är så bra.

Får ta och köpa en ir/radio sändare sen då!

Tack för hjälpen

IR är utmärkt för studio men fungerar dåligt utomhus i sol. Radio fungerar bra i alla miljöer i princip.

Och trådsync fungerar om inte ekonomin tillåter annat för stunden.

Några tior och du har en 10m synckabel. Visst är den lite irriterande, men har fungerat i årtionden.

Bara ett tips!

Okej, tror inte det funkar till min kamera, har såna men hittar ingen utgång för dom. Jag har en 450d.

Ingen som har något tips för att få vitare bakgrund?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar