Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studio, vad behövs?

Produkter
(logga in för att koppla)

Madeleiine

Ny medlem
Har kollat igenom många trådar här, men inte riktigt fått svar på det jag vill ha svar på.

Jag är totalt nybörjare när det kommer till att fotografera i studio. MEN då kundkretsen ökar så ökar även förfrågningarna för studiofotografering. Så är väl på sin tid att jag fixar det.

Hur jag sätter upp och gör, finns mycket information om, men det jag mest eftersöker nu är VAD jag behöver.

Framförallt när jag tänker börja smått.

Jag vill veta vad jag behöver eller kan köpa, som nybörjare, och som passar plånboken. Det behöver inte vara de absolut bästa grejjerna, inte heller något som kanske håller i 15 år. Utan billigt men effektivt tills jag vet och märker att detta kommer att löna sig.

Detta är något som jag verkligen vill testa och nu behöver jag som sagt bara lite tips om VAD jag behöver i en studio, helst gärna vilka modeller, länkar eller bra ställen där jag kan handla som inte tömmer plånboken helt och hållet.

Det kan vara bra att nämna vad du vill fotografera i studion, och vilken storlek på motiven som kan vara aktuell. Fota människor? Porträtt, helfigur, grupper? Husdjur eller annat?

Vid vanligt porträttfoto är det nästan nödvändigt med åtminstone tre ljuskällor, och man kan klara sig med bara två och en reflektor. Beroende på hur omfattande verksamhet man tänker sig väljer man ljuskällorna, enkla billiga blixtset, eller dyrare av bättre kvalité. Alla studioblixtar har tillräcklig styrka för porträttfoto och grupper i studio, men kraftigare kan vara bra om man måste ta lagfoton i sporthallar och liknande.

När det gäller softboxar är större bättre, men man klarar sig med en som är stor, helst mycket stor. De som följer med i de flesta blixtset är mindre än jag skulle vilja ha. Jag tycker att en sida på dryga metern är okej, helst omkring en och en halv meter.

Elinchrom är bra och prisvärda blixtar, men inte billigast.

Steglös reglering av blixtarna är inte bra. Det funkar bättre med stegad kontroll, och helst att inställningsljuset också stegas på samma sätt. Alltså 1/1, ½, ¼, 1/8, 1/16, 1/32 hellre än att ha steglös inställning. Det blir mer lättjobbat och repeterbart.

Bakgrunder är ett kapitel för sig, och det finns mycket variation på temat. Sömlösa bakgrunder är närmast standard, men jag brukar föredra en skrynklig gammal presenning för porträtt. Olika färgade filter för bakgrundsbelysningen kan ge vilken färg som helst på bakgrunden, så man behöver knappast satsa på mer än neutral, kanske grå. Vitt är svårare att modifiera med ljuset.

Mycket hänger på vilken bildstil man tänker sig, så om du berättar lite om vad du fotograferar och kanske visar lite bilder, får du nog mer specifika svar.

Bestäm vilken inriktning du ska ha.

Hej Madelene!
Jag har jobbat som reklamfotograf i många år i Jönköping, jag rekomenderar dig att försöka få jobb/assisten till en etablerad fotograf, som assistent har du inte många kronor betalt men det är riktigt nyttigt.
Bosse

Jag har nyligen skaffat lite enkla studiogrejer med, och kan rekommendera följande:

Kolla ebay. Jag har handlat allt från engelska ebay (www.ebay.co.uk) då brukar man kunna få grejerna inom en vecka, slipper moms-strul etc.

Jag skulle börja med två blixtar med stativ + vita paraplyer. Med 2-3 sådana kan man börja utforska olika ljussättningar och lära sig massor.

Paraply: http://www.ebay.co.uk/itm/261053932792?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Fäste: http://www.ebay.co.uk/itm/120889489498?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Stativ: http://www.ebay.co.uk/itm/200803821943?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Blixt: http://www.ebay.co.uk/itm/270806357247?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Trådlös blixtkontroll: http://www.ebay.co.uk/itm/280745811008?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Finns även en billigare blixt : http://www.ebay.co.uk/itm/320926212688?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Ska uppdatera min sida här med typer av bilder jag tar. Enklast sätt att beskriva.

Tanken är ju då porträtt och helkroppsbilder. Mycket är för det mesta på barn då stan kryllar av dem.
Det blir mycket närbilder på ansiktet, dvs ögonbilder. Vanliga porträtt, helkroppsbilder, gillar även udda vinklar osv osv, vilket också är uppskattat hos de jag fotar.

Aldrig handlat från Ebay innan men får kolla in det :)

Bosse: Jag har försökt med den enda studion vi har i stan, men det var tydligen inte så populärt att veta av att de kanske kommer få en rival.. Så där kommer jag ju inte få lära mig något. Även om jag inte ens nämnde något om att starta eget... Förutfattade meningar.

Om du verkligen är inne på att starta eget och att fixa en studio, är kanske den största biten att fixa en lämplig lokal. Man behöver ganska mycket plats, och helst ska man kunna stuva alla grejer man använder på ett vettigt sätt, så att man hittar och kommer åt grejerna.

Ett minimum, om du tänker ta främst porträtt och helbilder och kanske några par och liknande, är att du kan hålla ett avstånd mellan motivet och bortre väggen på omkring två meter, medan du kan få kameran till ungefär fyra meter därifrån för att kunna ta helbild och par. Takhöjden bör vara så stor som det bara går, helst åtminstone 3 m, men allra minst 2,5 m. Det måste finnas plats att placera belysningen, så en bredd på omkring 4 m är vettigt. Alltihop målar man lämpligen vitt, så kan man använda väggen som reflektor för att få mjukt ljus.

Avståndet mellan modell och bakgrund är en viktig och ofta förbisedd detalj när man inte har gjort det förr. Man kan inte ha för mycket utrymme, men för lite märker man snart av och det bli en ständig källa till irritation. Man kan ibland vinna utrymme om det går att backa ut genom en dörr, men helst ska man ha uppemot 7 m att röra sig på i längsled om man ska ta helfigur och mindre grupper.

Om man begränsar sig till porträttbilder och barnbilder behöver man inte fullt lika mycket plats, men det behövs ändå ungefär två meter bortom och man fotograferar från avstånd på max omkring 3 m, så ett rum som bara är fem meter långt kan upplevas trångt. Jag känner flera som har börjat med att inreda ett garage, men som har givit upp det efter ett tag för att takhöjden inte räcker till. Man behöver ganska högt i tak för att kunna sätta ljus. Vanlig rumshöjd känns ofta lite väl knappt.

Och om du hittar någon riktigt stor lokal som du har råd med, så tänk på att en studio knappast kan vara för stor, men att man kan få tacka nej till jobb om den är för liten.

Tack för tipset om lokal. Jag har turen som har en vän med, det största garage jag sett, som jag kan få hyra för en billig peng. Är ju just nu utrustningen som jag kämpar lite med.

Jag har kollat på studioset och sådant som finns på tex cyberphoto och sånt, är det värt att köpa eller ska man köpa sak för sak? Behöver ju inte vara värstinggrejjerna till att börja med.

Har uppdaterat med lite bilder på min sida nu med vad för slags kort jag tar.

Planen är som sagt att kunna ta vanliga porträttsbilder och helkroppsbilder. Och barn så att säga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar