ANNONS
Annons

Studio kitt

Produkter
(logga in för att koppla)

monsenius

Medlem
jag köpte ett mindre studiokitt som innehöll två paraplyblixtar, till det har jag två stycken canon speedlite 430EX II. Jag köpte sedan en blixtsko ( http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=6950 ) , det går nu en blixt kabel från kameran till första blixtskon till den övre (kontackten), sedan går det en kabel från den undre kontackten i samma blixt sko till blixtsko nr 2 (övre kontackten). Båda blixtarna utlöser, dock blir blixt nr 1 mkt ljusare än blixt nr 2.
Jag är ny på det här med studio belysning och har inte mkt tidigare erfarenheter med blixtar, vad ska jag göra för att få båda lika ljusa?

I studio brukar man alltid använda manuellt läge på blixtar & kamera.
Du måste berätta hur du tagit bilderna, så mkt som på verkar. Visa gärna en bild. Har du haft paraply på båda blixtarna? Stod de lika långt ifrån personen?

Här är ngr bilder på det hela, jag hängde upp sladdarna i stativen så det skulle bli enklare att se vart de gick.

Bilagor

• 3.jpg
    3.jpg
    7.9 KB · Visningar: 566
  • 2.jpg
    2.jpg
    8.3 KB · Visningar: 556
  • 4.jpg
    4.jpg
    13.1 KB · Visningar: 589
  • 6.jpg
    6.jpg
    11 KB · Visningar: 589
  • Kitt.jpg
    Kitt.jpg
    15.2 KB · Visningar: 588
Jag kan tänka mig att det är blixten till höger som ger sämre ljus. Det beror på att du har den mera vinklad upp i taket.

Men du ska göra så här:
1. Du ska vinkla blixt huvudet 90gr så det lyser rakt in i mitten på paraplyet. Nu skickar du ljus att alla håll.
2. Ta bort omnibouncer. Nu är det paraplyet som sprider ljuset.
3. Ställ in blixten på vidvinkel typ14mm eller vad det lägsta kan vara. Ha blixten 50-60cm från paraplyet för att sprida ljuset i hela paraplyet. Har du det för nära funkar det som ett mindre paraply.
4. Avståndet påverkar ljusmängden.

5. Välj bländare för lagom skärpedjup. (f8 använder jag ofta)

6. Justera sedan blixtstyrka för rätt exponering.

Prova igen o berätta.

Jo, allt sånt vet jag. Det är blixten till höger som lyser starkare, om jag byter så kontackten från kameran går in i den andra blixten så är det den som lyser starkare. Alltså blixten inkopplad till kamern lyser starkare...

Det verkar inte som du kan sånt när det ser ut så på bilden.

Kan du visa en bild du tagit så vi får se hur det ser ut?

Nu kom jag på felet kanske. De kanske blir en ytterst liten fördröjning mellan blixtarna.

Prova med längre slutartid.

Först 1/100 sen 1/50 o se om det blir som du tänkt dig.

Jag testade olika slutartider dock blir fortfarande den ena blixten starkare... Jag ska skicka en bild så får ni se.

Nu har jag fotat ett papprör ( det var det närmaste till hands), dock inte helt bra med vit bakgrunbd till det. Men man kan se att högra sidan är tydligt ljusare, den vänstra blixten utlöser knappt. Skulle det kunna vara ngr intställningar på kameran kring blixtar jag kan ha råkat ändra på?

pappröret fotat med samma inställningar som på tidigare bilder, lika dant uppställda.

Bilagor

• IMG_7244 copy.jpg
    IMG_7244 copy.jpg
    5.1 KB · Visningar: 517
med utan

det ser ut som bara den ena blixten har slagit. måste du inte ställa in att den ena blixten är blixt nr 1och den andra blixt 2 , master & slave?
men det kanske du har gjort... bara en tanke..
kan du inte köra den ena blixten, den till höger med kabel som master och den andra som slav utan kabel?
så slipper du också en sladd att snubbla på? :)

Senast ändrad:
jag har inte ställt in ngt master, slave på kameran eller ngn annan stanns?
Hur tänkte du att jag skulle koppla då, finns ju bara ett utan i kameran?

ja jag är lite otydlig minst sagt,
men prova i alla fall att koppla bort sladden från den ena blixten och kör den som en trådlös slavblixt.
när din första blixt slår, slår även din trådlösa blixt.
kanskefunkar det bättre än med sladd till båda.

Jag testade att sätta en som slav och en med sladd, dock blir fortfarande blixten som är direkt inkoppload till kameran starkare...

Jag gick in i manualen för dina blixtar, det går visst bara ha dem som slavblixtar. Man kan visst använda dem med en som heter 580ex,den går att använda som master .

Om du kopplar bort sladden helt och prova att använda kamerans interna blixt för att utlösa blixtarna, funkar det? Tror att du kanske måste ställa in att du använder trådlöst i i kameran. Sätt båda blixtarna på samma kanal.

Har du samma avstånd och riktning från blixtarna till objektet? Har du ljusmätare kan du mäta en blixt i taget och se om d ger samma styrka.

Knepigt, man vill ju bara att det skall funka, men lycka till!

Senast ändrad:
Har du provat att backa kameran lite och ta en bild där du får med paraplyerna i bilden så du ser om den andra blixten alls löser ut?

Sync

Börja med att ta upp din interna kamera blixt och sen sätt båda dina blixtrar som slave.. När du tar en blid så ska alla 3 blixtra samtidigt.

Du kan bara ha en master sen resten av blixtrarna som slave. i detta fall blir din kamera master.

Tänk på att du ska ha fri sikt till slavcelelrna annars kan den inte känna vid är det ett paraply i vägen elelr så så räcker inte ljuset för att slå till slaven.
Så lägg master och slaven ca 50 cm från varandra och att master blixten kan ljusa upp den röda plattan på slavarna.

En av anledningar varför man kör trådlöst ex photax eller kaffebrus har kostar runt 800:-

// Kaj

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar