Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

(Studio)Blixt till digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

quaalude

Medlem
Hej,

Har en Nikon Coolpix 5700 med SB-80DX blixt men skulle vilja ha fler blixtar. Helst studioblixtar. Men jag vet ingenting om studioblixtar, går de att använda med en 5700? (Den har TTL accessory shoe). Hur kopplas de till kameran? Speciell synckontakt? Isåfall finns det konverterare från vanliga Nikon blixtskor som gör att man kan använda dem?

Ska man satsa på att använda flera SB-80DX/SB-50DX istället? Skulle dock vilja ha riktiga studioblixtar som går att använda även med andra kameror...

Några förslag på inte alltför dyra studioblixtar?

Tack på förhand

Damon

Med risk för att (åter) bli påhoppad om att det inte alls är billiga så rekomenderar jag varmt de aggregat som finns under "Köpa" -> "Medlemserbjudanden" (här).

Jag använder mina med en Canon PowerShot G2 ibland, och använder då en Nikon adapter (AS15) som även funkar i min EOS.

Tror att Photax har billiga blixtagregat.

Kolla även aifo:s egna erbjudande

Tack för tipset! Den där adaptern var precis vad jag letat efter... Och skönt med ett Nikontillbehör som 'bara' kostar 375kr ;-)

Köpte precis en TTL förlängningskabel till min SB-80DX blixt den gick på 1250 spänn... suck.

Och nu rask till nästa fråga. Hur kraftiga blixtar behöver man? Självklart beror det väl på vad man ska göra... Men klara man sig en bra bit med 250/300W eller är lika bra att investera i kraftigare på en gång?

Tack!

Damon

Jag har två 600wS, och kan bara säga att det är inte ofta de går på fullt. Det viktigaste är att se har ställbar ljusstyrka, annars får man flytta dem väldigt ofta.
Vilken styrka man behöver beror ju till stor del på vilka tillbehör man sätter på, en stor softbox behöver helt naturligt mer ljus än en liten.

Såg att även Photax har hösterbjudande på sina paket.

Lite grovt kan man säga att 250 Joule (Ws) motsvarar ledtal 45.

Utan att ha en aning om vad du har för behov vill jag rekommendera 400 J som minsta styrka.
Jag har blixtar mellan 1200 och 400 och 400 är på gränsen för produktfotografering. Däremot är den perfekt för att bära med sig när man skall ta porträtt på plats av exempelvis VD:ar och sådana.

Idéalet är att som standard köra på ungefär 1/2 effekt, då har du kräm kvar för de gånger du behöver blända ned eller sätta på diffuserande grejer framför blixten.
Dessutom laddar blixten upp snabbare om du inte kör på fullt.

Låter vettigt det där.
Som det ser ut nu kommer jag mest ta olika former av 'bandfoton'... Men man vill ju ha så flexibelt som möjligt... Borde nog satsa på att skaffa iaf 500W verkar det som...

Tack!

Varför inte konstantljus?

Jag köpte precis ett belysningspaket på Photax för 3000 kr, bestående av 2st 500w lampor, högkvalitetiva stativ och paraplyer, ett transparent och ett silver. Det var oerhört prisväer pahet och kompletteras lämpligen med lite rexlexskärmar och liknande.

Eftersom du fotograferar digitalt så ställer du enkelt vitbalansen på 3200 grader och kör på. Fördelen konstantljuset är att du ser exakt hur ljuset faller och hur skuggorna blir. Dessutom är det halva priset jämfört med riktiga blixtar, ljuset räcker bar till porträtt fotografering och produkter, men kanske inte till större gruppbilder.

Har funderat lite på konstantljus och det har ju sina fördelar helt klart!

Däremot så har jag en kompis som är 'riktig' fotograf med hasselbladare o allt ;-) Och tanken är väl att hon ska kunna låna/använda mina blixtar också... Fast ska man upp i minst 500W blixtar så börjar det ju bli en hel del pengar på en gång...

Fan, det är inte billigt att bygga både musikstudio och försöka skaffa fotoutrustning samtidigt... Varför har man så dyra intressen? ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar