Annons

Studio blixt eller hotshoe blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

johnny karlberg

Avslutat medlemskap
Har suttit och läst o funderat på vad jag vill ha i flera veckor.
Jag vill ha mer o bättre ljus.
Men ska jag köpa hot shoe blixtar eller satsa på studio blixtar.
Kommer mest att fota halv porträtt, ev hel.

Men, det är ju trevligt att kunna ta med blixtarna än o ha de monterade hemma enbart.

Funkar det med säg 3 hotshoe blixtar för att ha en hemma studio med paraply, Eller måste man köpa studiblixtar.

Ser att uppladdningstiden är ganska hög på hotshoe. Det kanske man inte orkar med..

Budget c:a 5-6000 på blixtar.

För helkropp blir det nog lite svagt med hotshoeblixtar ( om blixtarna ska stå för alt ljus ) men går bra för porträtt och halvkropp med hyfsad bländare.

Med kort skärpedjup är problemet det omvända med studioblixtar, att de inte går att sänka tillräckligt för att få en bra exponering.

Idag går det at hitta väldigt billiga studioblixtpaket, ofta billigare än EN stark märkesblixt (hotshoe ). Sigmas 500 Super DG går att hita ganska billigt begagnat, runt en tusenlapp. De är ordentligt starka och har dessutom inbyggd slavsensor ( fsat normalt kör man med radiosändare för att utlösa blixtarna ). Billigt alternativ är Cactus V4 radiosändare och mottagare.

www.kaffebrus.com www.photax.se www.cyberphoto.se www.studioblixtar.se är ett par ställen med billiga blixtpaket ( och radiosändare, paraplyer , fästen mm ).

Att de kan vara för stairka har jag inte tänkt på. Radio sändare och var man köper har jag koll på. Men just så man inte blir besviken om man köper hot shoe blixtar. Men är studio blixtar bäst o ha så köper jag det, men det känns smidigt med de andra. Får väl köpa dubbelt om man känner behov av det.

Håller med om att det är väldigt smidigt med hotshoeblixtar. Kör själv med Cactus V4 , en Sigma dg 500 Super , och två Vivitar 285hv, samt paraplyer och stativ. Effekten av att fota med blixtar utomhus i tex solsken tycker jag är spännande då bilderna får en smula overkligt drag över sig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar