Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studentinköp! (digitalkamera)

Produkter
(logga in för att koppla)

Leon69

Avslutat medlemskap
Hejsan alla fotograförer!

Nu är det dags för inköp av en ny digitalkamera och jag skulle behöva lite tips. Var ett tag sedan jag var insatt och har inte greppet längre om vad som är nytt och bra med de nya kamerorna. Det jag vet är väl främst att megapixel inte är allt och att objektiv måste vara i samma klass. Man vill ju gärna se bilderna med eget öga också för att avgöra om kameran ska vara bra eller inte!

Denna kameran skall främst vara bäst för bilder på fyllan (festbilder) men även fungera på semestern vilket gör det hela ganska oseriöst för er men desto viktigare för mig! (Det är alltid trevligt med bra bilder)

Eftersom pengar är en begränsad faktor skulle jag vilja lägga mig i 1200-2000kr och det är denna kamera jag kommer sitta med under mina 5 kommande år på högskolan (suck). Kanske värt att lägga ut lite extra pengar men vet ej, känns lite dumt.

Undrar om ni har några rekommendationer på kameror och var man kan få tag på dem billigaste? Spanat in Nikon P3 som ligger på 1855:- men är inte riktigt säker ännu. Tittat på några recensioner men alla säger ju olika..? :)

/Oscar

Skulle spontant tipsa om Fujifilm F31fd.
Har inte kameran själv men i princip alla säger att den har bäst bildkvalité av småttingarna. Kan ju va bra att kunna dra upp ISO:t lite på fyllebilderna.

Hade den haft hyfsad vidvinkel och varit vattentät hade jag ägt den för länge sen =)

Drygt 2 papp på
Prisjakt

Hej Henrik!

Tittat upp lite specifikationer på kodaken och det verkar ju inte vara något speciellt märkvärdigt med den. Dock är alla jättenöjda? :) Om någon till säger att den är värd att köpa, så köper jag den på direkten.

/Oscar

Hehe inte Kodak utan en annan filmtillverkare: Fujifilm!

Men det visste du nog.
Jag tycker sensorn och snabbheten verkar vara Fujin starka kort.

Är inte Fujifilms F30, F31 o. dyl. kända för att ha mkt bra bildkvalitet, men svåranvända?? (T.ex. att det ofta måste fipplas med manuella inställningar för att få bra resultat)
Det är iaf vad jag tycker mig ha läst till mig i omdömen, rätta mig om jag har fel.

Har tyvärr inget konkret tips själv, men köp inte en Olympys mju 400 ;)

Haha sorry hade en annan kamera i huvudet, Fujifilm menar jag :) Jepp den verkar lite svåranvänd, men jag menar. Ska man ut är det ju bara att ställa om den för levande ljus/fest tema? Hmm blir nog en sådan i alla fall. Tack för era tips!

Jag sneglar rätt mycket Olympus 770 SW som är helt vattentät till minst 10m och stötskyddad. Fint komplement till systemkameran.

Synd att den inte har vidvinkel, dessutom är jag orolig över hastigheten och bildkvalitén.

Olympus andra vädertättade kameror tål också ett dopp, även om det inte är officiellt.. ;)

Bildkvaliten är som alltid när det gäller kompakta kameror (förutom hos F30, som tydligen ska vara ganska långsam och som man måste ställa in själv om man ska få ut maximalt av kameran) ganska kass. Men är det det man är ute efter, egentligen? Jag vill ha en liten smidig som jag alltid kan ha med mig och som jag inte behöver vara rädd om så jag alltid är beredd att fotografera kompisarna in action! Vill man vara seriös kan man ju alltid använda sin systemare. :)

Jag vill framförallt undvika att blir förbannad.
-Förbannad för att kameran aldrig fokuserar och motiven hinner vandra iväg.
-Förbannad för att bilderna blir dåliga när jag kollar på dem hemma.
-Förbannad för att jag inte får med så mycket jag vill eftersom kameran inte har vidvinkel.

Dessutom med bildstabilisator, vattentät och billig ;-)

Nej men allvarligt så ska det bli kul att se vad olympus poppar ut som efterföljare till 770 SW.

henq skrev:
Dessutom med bildstabilisator, vattentät och billig ;-)

Med bildstabilisator kan man använda längre slutartid, vilket mest resulterar i rörelseoskärpa på festbilderna. Med användbara höga ISO-tal (som F30/31d har) kan man istället fånga ögonblicken.

Bildstabilisator på festkameran är lika mycket ett försäljningsargument som höga megapixeltal på en kompaktkamera enligt mig. Dock tycker jag att bildstabilisatorn är guld värd när man tar arrangerade bilder eller landskapsbilder i dåligt ljus eller liknande.

Bra då är vi överens! (Oscar ville dock ha en festkamera, själv har jag svårt att se att jag handlar en kamera utan bildstabilisering)

henq skrev:
Bra då är vi överens! (Oscar ville dock ha en festkamera, själv har jag svårt att se att jag handlar en kamera utan bildstabilisering)

Ja Oscar (vilket vackert namn, märklig stavning dock) bör nog satsa på en F30/31d.

Man har olika behov så det är tur att det finns många olika kameror :) Om man tar sina behov och krav och jämför med kamerorna som finns så slutar det med att det inte finns så många att välja mellan tillslut ändå dock, vilket är ganska skönt. :)

Själv uppfyller en Minolta XG2 med ett 55mm f1.7 objektiv mina krav och behov, svårare än så behöver det inte vara! :)

Fast jag kan inte bestämma mig mellan F30 eller µ 760 dock.. Hehe..

Lite halvsvårt val bara om det inte är värt att vänta på 50fd, den riktiga uppföljaren till 30/31fd. Verkar ju vara ganska bra bara det att den har 12 mpx vilket tydligen skulle göra det oroligt till att den tar lika bra bilder i mörkerläge?

/Oscar

Leon69 skrev:
Lite halvsvårt val bara om det inte är värt att vänta på 50fd, den riktiga uppföljaren till 30/31fd. Verkar ju vara ganska bra bara det att den har 12 mpx vilket tydligen skulle göra det oroligt till att den tar lika bra bilder i mörkerläge?

/Oscar

Har den 12mp?! Styrkan hos F30/31d är ju just det att den har få pixlar och stor sensor... 12mp lär bli lika brusigt och kletigt, om inte mer, som en vanlig kompakt...

Lägg till en 5000-hundring och köp IXUS 800IS för ca. 2500 på DustinHome.

Läs testet på www.dpreview,com (http://www.dpreview.com/reviews/canonsd700is/). Jämför man deras testresultat med IXUS 850IS (som har bättre arbetsområde (28-15mm) om jag hade fått önska så framgår det tydligt att optiken på 850:an inte är helt lyckad.

800IS är dock, så virr jag förstår det, en kamera som är på väg ut ur sortimentet vilket kanske bidrar till prissänkningen på senaste tiden.

Jag är i vilket fall som helst nöjd med min (som jag jämt har med mig) trots 6MP ;-). Ostadig på hand som jag är (går det att vara stadig med en så liten kamera???) så är IS (bildstabiliseringen) till stor hjälp. Man får dock nöja sig med motsvarande brännvidd om 35-140mm i stället.

Just my 5 cent´s!

Mvh!
// Niklas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar