Annons

Studentfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Placebola

Aktiv medlem
Idag blev jag erbjuden möjligheten att fota en klass treor som tar studenten nu i juni. Gruppfoto och enskilda porträtt, alltså. Detta kommer, om jag tackar ja, vara mitt första betaljobb. Hur jag fick erbjudandet gick till som så att jag hade frågat ett par tjejkompisar i klassen om de skulle vilja att jag ordnade riktiga porträtt till dem. Eftersom att tjejerna inte bara ville ha massor av kassa mobilbilder som farmor/farfar tagit under studenten blev de jätteglada över förslaget och gick med på att 200 kronor per skalle var rimligt.

Iallafall, nu är tanken att jag ska fota hela klassen för samma peng per person. Det blir alltså 4000 kronor totalt (då det är en klass á 20 personer) och jag tycker det känns överdrivet mycket. Jag bor i närheten av skolan, så det blir inte många utgifter.

Frågeställning: är det för mycket betalt? Jag räknar ju med att det blir en hel del jobb, men ändå, det känns nästan som att jag borde skämmas.

Länk till min fotosida på Facebook: http://www.facebook.com/pages/Viktor-Karlsson-foto/308400622619550
 
Det är inte för mycket. Tänk på att du kommer att få spendera en hel del tid i datorn också. Vissa människor är otroligt fåfänga och blir aldrig nöjda.
 
Frågeställning: är det för mycket betalt? Jag räknar ju med att det blir en hel del jobb, men ändå, det känns nästan som att jag borde skämmas.

Vad kommer studenterna att få för sina 200 kronor? Ett proffsigt utskrivet och inramat porträtt eller bara en länk till flickr?
 
Vad kommer studenterna att få för sina 200 kronor? Ett proffsigt utskrivet och inramat porträtt eller bara en länk till flickr?

Just ja, det glömde jag. Tanken just nu är att de ska få allt överlämnat digitalt. ~10 fullt redigerade bilder i full upplösning (16mpix). Tanken är att de själva ska iallafall ha möjligheten att kunna skicka iväg bilderna för utskrift om de vill.
 
Tja du kan ju när det skall betalas förklara att det är så många som tackat ja o därmed sjunker priset.
Men lite tokigt kan jag väl tycka att det är.
Eller fixar du en bra kopia på ngt labb
 
Tja du kan ju när det skall betalas förklara att det är så många som tackat ja o därmed sjunker priset.
Men lite tokigt kan jag väl tycka att det är.
Eller fixar du en bra kopia på ngt labb

Ja, det låter ju vettigt. Jag sitter och kikar på Fujidirekt och det var ju inte alls så dyrt att skriva ut som jag hade fått för mig. Det skulle vara så mycket roligare att kunna ge studenterna bilder i hand än bara över mailen, så det får nog bli så istället. =)

Måste bara klura på hur stora och hur många utskrivna bilder det är som ska gälla...
 
Jag hade inte nämnt 'full upplösning' eller '16mpix', du kan ju tänkas vilja beskära bilderna.
 
Jag hade inte nämnt 'full upplösning' eller '16mpix', du kan ju tänkas vilja beskära bilderna.

Bra poäng, jag får formulera det som "högupplösta bilder" istället.

Ny frågeställning; hur många framkallade bilder är lämpligt att ge till var person? Jag har ju ett tag kvar att fundera över detta, men att höra folks åsikter skadar ju inte.
 
200 spänn per person är väl inget i jämförelse med vad övrig student kostar. 200 spänn hade jag druckit upp innan morgonsamlingen när jag tog studenten. Kör på bara!

Tänk på att testköra ett par printar mot labbet innan du skickar hela klabbet så att du trimmar in dig och vet vad du får när väl alla bilder ska in.
 
Det blir alltså 4000 kronor totalt (då det är en klass á 20 personer) och jag tycker det känns överdrivet mycket.
Det är definitivt inte överdrivet mycket för ett par tre dagars jobb. Erbjud dem att få utskrifter också - men att de då får betala utskriftskostnaden.

(För övrigt skulle jag nog låta Crimson göra utskrifterna istället för Fuji.)
 
Aldrig gjort ett betaljobb så är ju egentligen helt fel man att svara men helt ärligt är 200kr ingen större uppoffring för individerna. Att det blir mkt pengar beror ju endast på att du ska göra mkt jobb.
Jag hade inte sänkt priset.

20 bilder plus gruppfoton i LR/PS tar ju sin tid och du får ju inte heller glömma arbetstiden vid själva fotograferingen.
 
Känns faktiskt lite lågt. Du kommer sannolikt att arbeta två tre dagar med det här. Dessutom har du ju redan arbetat lite med det när du sålde in det.
 
Oj, vad kul med så många svar!

Anledningen till att betalningen känns som lite väl mycket är för att jag aldrig har tjänat en spänn på mitt fotograferande. Det är liksom mitt första kliv in i en dröm, på't ungefär. Helt plötsligt ska jag få 4000 kronor för ett par dagars planerande, fotograferande, redigerande och beställning av bilder. Jag skulle ljuga om jag säger att det inte känns konstigt.

Iallafall, jag vill leverera upp till tio bilder till varje person, för det är så jag brukar sköta mina porträttfotograferingar. Det enda som jag tänker ska skilja mina "vanliga" fotograferingar och dessa studentfotograferingar åt, är att jag nu kommer köra det klassiska pall-porträttet som skolfotografer alltid gör. Det PLUS det andra. Så det är alltså inget snack om bara 20 bilder, utan snarare 140 unika bilder (då räknar jag på att det blir 7 bra bilder av varje person som jag levererar). Jag börjar dock fundera på om det är för mycket. Att jag kanske borde begränsa det till 5 bilder istället. Mycket jobb blir det för mig oavsett, men som någon skrev så är ju 200 spänn en liten uppoffring för varje individ i relation till vad allt annat kostar. Mitt största problem är nu kreativiteten; jag vill ju gärna att varje person ska få sina unika bilder med unika poseringar, men när det är så många under så kort tid blir det nog väldigt svårt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.