Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Student och Bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)

Hannis

Medlem
Jag har fått i Uppgift att fota student bilder vid ett tillfälle och senare ett bröllop. Jag har aldrig tidigare fotat bröllop och bara en gång tidigare student porträtt. Jag är tacksam för alla tipps jag kan få! Viktigt att tänka på, enkla små knep,villken film osv.Båda foto tillfällena kommer att vara utomhus som jag vet nu. min utrustning består av följande:

Nikon N75
Nikon 70-300
Nikon 28-80
Nikon Micro 105 1:2.8D
Stativ
Motljus skydd

Kan låna en Nikon D50 också...
Klarar jag mig på det jag har?
/Hanna

Absolut! Det är sällan kameran som sätter gränserna.

Makro-105 låter som en bra porträttglugg. Kombinera det med en porträttfilm så blir det bra.

Skulle säga att din utrustning räcker mer än väl. Håller med om att macron säkert kommer väl till pass. D50 skulle jag nog ta med som backup. Eller så kan du använda dem tillika med olika objektiv.

Sitter just också o studerar filmval för en bekant som skall fota ett bröllop ganska snart. Vi skall beställa film från Tyskland. Färgnega 100 skulle han ha; Fuji Pro 160 C låter intressant, men kanske Superia Reala är bättre.

Om du satsar på sv/v är väl Neopan 400 eller Acros 100 värt att ta med. Men min absoluta sv/v favorit för vilket motiv det än må vara är Rollei R3,
ett ex:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/666185.htm?set=lp

Jag hade kört på Fuji Superia Reala 100 utomhus. Den är finkornig och jag tycker den är lätt att skanna. Annars är NPH 400 en av mina favoriter.

Jag skulle också vilja rekommendera Fuji Pro 160 C
Helt underbar porträttfilm!
Objektiven har jag ingen koll på.
Lycka till!!!!

PRO 160C har högre kontraster än föregångaren NPC. NPC har högre kontrast än NPS/PRO 160S. Varför vill man ha så hög kontrast?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar