Annons

Stryktålig kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Mabojo

Ny medlem
Hejsan!
Åker utomlands under 6 månader och söker lite hjälp i kameradjungeln! Har mycket dålig koll på märken och modeller och har tidigare bara använt diverse standardkameror.

Är på jakt efter en kamera som tål lite stryk, ser gärna att den tål framför allt sand/damm men om den klarar även vatten blir det väl en stjärna i kanten.
Den måste vara relativt smidig. Med det menas endast att den måste rymmas på kroppen i fickor, men behöver definitivt inte vara ultrakompakt eller liknande.

Vad gäller prestanda så vill jag givetvis att den är så bra som möjligt inom rimliga gränser vad gäller pris. Bra batteri- samt bildkapacitet är ett plus. Har ingen uppfattning om vad en bra stryktålig kamera kostar, men spontant skulle jag kunna lägga högst 5000kr.

Ni får jättegärna komma med synpunkter, tillägg, frågor och så vidare. Tackar ödmjukast för all hjälp jag kan få!

/Martin

Ja, det kan bli bättre, eftersom pentaxen i princip saknar vidvinkel med sina motsvarande 38mm.

Olympusen med sina motsvarande 28mm känns betydligt intressantare tycker jag, men då är priset avsevärt högre förstås:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=M1030B

Olympusmodelen är svsevärt snabbare oxå.

Ja e det värt det dubbla priset för en förskjutning med 10mm (från normal till kort normal, så ska man ju välja olympusen.

Jag antar att han inte ska sitta inomhus och fota med sin strand-kamera.

Ja e det värt det dubbla priset för en förskjutning med 10mm (från normal till kort normal, så ska man ju välja olympusen.
10mm kanske inte låter så mycket men i bildvinkelgrader är det en oerhörd skillnad när man pratar om korta brännvidder.

Normal brukar man kalla 45-55 mm, ordet "kort normal" har jag aldrig hört.
Personligen brukar jag räkna allt från 35mm och under som vidvinkel ned till 20mm allt under det kallar jag supervidvinkel.

Det man oxå får med olympuskameran är en snabbare kamera och en kamera som tål djup på 10 meter och en tyngd på 100kg.

Jag antar att han inte ska sitta inomhus och fota med sin strand-kamera.
Det känner jag inte till, vet inte riktigt vad det skulle ha med saken att göra dock. Vidvinkel är användbart överallt, inte minst under vatten.

Tack så mycket för svaren!
Olympusen ser intressant ut. Kan dock inte släppa att det borde finnas alternativ som är än skarpare inom 5k. För att förtydliga, kameran kommer förmodligen inte se stranden och primärt inte heller vatten - att den tål att vara i vatten ser jag som en nice to have detalj. Huvudsaken är att den tål sand/damm (läs öken) på ett bra sätt. Design kontra prestanda, faller resolut till prestandans fördel.

Huvudsaken är att den tål sand/damm (läs öken) på ett bra sätt.
Jag tror att de flesta kameror klarar öken hyfsat bra. Har släpat med både en gammal Pentax Optio S och en Minolta Z6 på ökenresor med camping och sandstormar utan större problem. Det värsta som hänt är att objektivet på Option under nån dag inte fälldes in som det skulle när man stängde av, men sandkornet som satt fel skakade bort ganska fort.

Jag har använt en Olympus 1030SW sedan i juni och är helnöjd!
Den finns alltid med när jag flugfiskar och behöver aldrig oroa mig för vatten eller att tappa den bland stenar.
Undervattensbilderna blir bra.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto