Annons

Struntar i ebay...

Produkter
(logga in för att koppla)

tuffa

Medlem
Hej hej.

Nu har jag funderat, och kommit fram till att jag struntar i ebay.
Men jag vill hemskt gärna ha råd och hjälp från er "rävar"
Att jag ska köpa ett Canon 20d hus har jag bestämt, men sen då?
Vad är en bra start när det gäller objektiv och dyl. Har tittat på Tamron xr 28-75mm/2,8 DI, för det hade visst fått bra kritik. Vad bör man ha i sin väska? :)
Vilket objektiv är bäst för porträtt,landskap mm.

Jag är ju en amatör men vill kunna växa med sakerna. Har ingen speciell inriktning ännu, det blir nog en salig blandning.

Mvh Anki

Jag utnämner mig själv till "räv" och passar på att svara innan nikon- och canonmaffian gör om det här till ett Nikon vs. Canon forum :)

Jag har haft en 20d till låns några gånger och tror att du blir nöjd med den. Den duger helt klart att växa i.

När det gäller optik skulle jag faktiskt överväga att köpa en fast brännvidd (ok, jag vet att det låter gammaldags) först. Åtminstone passade det mig väldigt bra. Jag hade börjat med ett 60 mm för porträtt. Gärna med bra ljusstyrka, t.ex 2.8) så att du kan få ett kort skärpedjup som är bra vid porträtt. Det går även att använda till landskap, men där kanske du vill ha en vidvinkel också (alltså ett objektiv med kort brännvidd). Det överlåter jag åt andra att tipsa om.

F

Mina fem öres tankar

Gå runt i butiker och kläm och känn. Kolla på bilder du gillar och se vad de är tagen med för brännvidd.

Jag vet att många menar att vidvinkel är det optimala för landskap samtidigt kan en kort tele göra landskapet större och mätkigare....alltså det finns inga enkla sanningar. Vad är ditt bildspråk? Mitt opurtuna råd..köp en bättre begagnad kompakt-digital (ex canon g3,nikon 4500) ta några tusen bilder under ett halvår om du fortfarande är sugen så vet du vad du vill ha för objektiv och vilka egenskaper du skall efterfråga :)

Om du har mer bråttom kanske du kan låna någons gamla analoga systemkamera och ta ett par rullar på lite olika brännvidder så klarnar det nog sedan.

Lycka till och välkommen till en rolig hobby!

Vet inte om jag skulle kategorisera mig som "Räv" men jag instämmer med Fredrik, å det starkaste! Anser att en slant på en fin normal kan vara mycket bra investerat. Canons 50mm/1,4 alt 50mm/1,8 är fina alternativ som kommer att bli perfekt porträttgluggar samt mycket skarptecknande "universal bränvidd". Den senare är dessutom mycket ekonomiskt attraktiv i förhållande till hur mycket optisk kvalité man får för pengarna!

Det enda som man verkligen skall försöka undvika i det längsta är de "Kit-paket" som husen säljs med. Dålig ljusstyrka och tvivelaktig optisk kvalité...Visst, det är billigt men ack så tråkigt i längden. Känner du att du verkligen måste ha en zoom så är ju inte din tilltänkta Tamron dum. Ett bra alternativ till orginaloptiken.

Tusen tack för era råd. Kom gärna med fler.

Angående zoom eller ej, Vad är för och nackdelarna med zoom? Min tanke var att man inte behövde så många objektiv.

Mvh Anki
P.s Jag är mycket tacksam för att ni tar er tid att svara på mina frågor.

tuffa skrev:
Tusen tack för era råd. Kom gärna med fler.

Angående zoom eller ej, Vad är för och nackdelarna med zoom? Min tanke var att man inte behövde så många objektiv.

Mvh Anki
P.s Jag är mycket tacksam för att ni tar er tid att svara på mina frågor.

Zoomen blir alltid en kompromiss hur man än vrider och vänder på det. Den optiska kvalitén kan variera mellan olika brännvidder i zoom-omfånget vilket kan ge otrevliga överaskningar om det är en viktig bild. Sedan finns det såklart alltid bättre och sämre zoomar, anser att den av dig föreslagna är av de bättre. Många budgetzoomar är av typen variabel bländare och att ha en bländare som variera med graden på zoom kan var mycket irriterande. Har själv erfarenheter från detta.

Du har rätt i att zoomen erbjuder många brännvidder i en men ja, då ska man nog verkligen fundera över vilken zoom man ska köpa. Läs tester och utlåtanden mycket noga innan du bestämmer dig! Universalrådet är ändå att sattsa på en högkvalitets-glugg från början, den kostnaden är snabbt intjänad (oberoende av om det är fast eller zoom).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar