Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Strul med versionuppsättningen

Produkter
(logga in för att koppla)

johnny69

Medlem
Har problem när jag redigerat en bild och skall spara den med versionuppsättning. Tidigare har jag bara redigerat bilden stängt ner bilden och fått frågan om jag vill spara ändringarna. Sedan har bilden automatiskt lagt sig som en versionuppsättning tillsamanns med orginalbilden. Vet ej om jag av misstag kommit åt någon inställning men har prövat det mesta nu. Är en anning irriterad. Vid spar-alternativet som kommer upp är versionuppsättning med orginal förbockat. Den redigerade filen hamnar brevid orginalet i soteraren. Men jag vill ha den redigerade framför orginalet i samma bild. Lite krångligt det här men någon kanske har varit med om samma sak. Hoppas det så att jag kan få lite hjälp!!!
M.v.h Johnny

Hej Johnny!

Råkar ut för precis samma grej (Elements 5), mig veterligt har jag inte ändrat på någonting.Kan tyvärr inte hjälpa för stunden men hoppas jag finner ut något eller om mågon annan här kan hjälpa till. Håller med dig - irritationen stiger...
Vi hörs, Rickard

Vet inte om jag svarar på frågan, men ...

Jag redigerar och sparar en bild, kryssar för "inkl. i sorteraren" och kryssar i "Spara i version" (låter kopia vara okryssad). Nu får bilden en symbol som visar att den redigerade bilden ligger ihop med originalbilden. När jag vill sära på bilderna högerklickar jag på bilden och väljer "versionsuppsättning, expandera". Nu visas bilderna bredvid varandra och jag kan snabbklicka för att åter förena dem - expandera. Dock visas den expanderade bilden under "alla bilder" (efter OK i en dialogruta), ser jag nu, och inte under den "Samling" dit bilderna hör vilket jag trodde förut.

Hoppas det hjälper!

Tackar men jag gör precis så som du beskriver. Har fungerat utmärkt innan som sagt sedan puts väck. Får upp dialogruta med "Filer finns i övervakade mappar" Ok:ar jag har kommer den redigerade versionen brevid orginalet i sorteraren. Måste ha ändrat något utan ha lagt märke till det...

Tack i alla fall - fler tips :)

//Rickard

Hej!

Det här är inte mycket till hjälp, men kan kanske i bästa fall ge lite "jag-är-inte-ensam-känsla".

Jag använder Elements 3 och Win XP Home. Att spara bilder från redigeraren till sorteraren är till och från en instabil, opålitlig procedur och fungerar ibland lite nyckfullt. Hittils har jag aldrig begripit orsaken till dessa konstigheter.

Jag ska inte tråka ut er med en lång lista över oönskade sparafenomen som inträffat, men i värsta fall kan man förlora allt arbete med en bild helt och hållet. Detta har hänt när jag valt att skriva över en tidigare redigerad version med en ny version av samma bild. Den nya bilden har ibland då inte gått att öppna alls, inte ens titta på, och den gamla är ju överskriven.

Hittils har det i alla fall aldrig hjälpt att ominstallera Elements. Min gissning är att problemen uppkommer i kommunikationen mellan Elements och Windows. Kanske kan t ex vissa Windowsuppdateringar orsaka ett nytt problem med Elements som inte funnits tidigare. Och inte vet man vem man ska skälla på heller, Adobe eller Microsoft :)?

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Rickard!

Jag hade precis samma problem igår och löste det genom att installera om programmet. Då grupperade det även de bilder som hade "fallit ur" och lagt sig som enskilda. Numera ligger de i versionsuppsättnignen och det funkar som det ska.

Tackar!

Hej och tack för era (Malin & Lasse) tips!

Provade ominstallera, dvs jag avinstallerade inte hela Elements, försvinner inte alla mina bilder i sorteraren då? Vad jag menar är att måste jag inte hämta in alla en gång till då fråm mitt Bildarkiv? Var det detta du gjorde Malin?

Min åtgärd var att bara putta i skivan och köra in "ovanpå" men tyvärr hjälpte det mig inte. Problemet kvarstår - rätt tröttsamt faktiskt.

Tipset innan med kommunikationen mellan Windows (ev uppdateringar) & Elements låter inte helt orimligt då det hänt en gång tidigare och utan (mig veterligt) någon åtgärd funkade det helt plötsligt igen, men orkar man vänta???

Jag körde en "reparera"-installation utan att avinstallera först... Det funkade för mig. Surt att det inte var lösningen på ditt problem:-/

Mrili skrev:
Provade ominstallera, dvs jag avinstallerade inte hela Elements, försvinner inte alla mina bilder i sorteraren då? Vad jag menar är att måste jag inte hämta in alla en gång till då fråm mitt Bildarkiv? Var det detta du gjorde Malin?
Hej!

Katalogerna i Elements 3 ligger i C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Adobe\Kataloger. Om du innan du avinstallerar Elements tar en kopia på själva katalogfilen, psa-filen, kan du återställa den till sin plats efter ominstallationen. Då borde alla bilder, med taggar, anteckningar etc, finnas i Elements katalog igen.

Jag vågar inte säga med säkerhet hur det fungerar med Elements, men vid avinstallation av program i allmänhet raderas inte filerna i Application Data. Detta just för att man ska slippa göra om alla egna inställningar etc vid en ny installaion. Mejl tas t ex inte bort när man avinstallerar e-postklienten.
De inställningar och annat som Elements sparar i själva installationsmappen under C:\Program kommer däremot att raderas vid en avinstallation. (Varför måste Elements sprida ut kataloger, penseluppsättningar, verktygsinställningar etc på detta sätt, Adobe?)

Men om problemet sitter just i själva katalogfilen är det ju ingen lösning att använda den gamla vid en ny installation av Elements. Och att bygga upp hela katalogen från scratch kan ju vara enormt mycket jobb.
Om inte Elements inbyggda reparerafunktion kan få ordning på fel i katalogen kan man ju alltid prova att spara om katalogen i ett nytt namn och testa att använda den istället. Det borde inte göra någon skillnad, men man vet aldrig med Elements.

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar