Mrili skrev:
Provade ominstallera, dvs jag avinstallerade inte hela Elements, försvinner inte alla mina bilder i sorteraren då? Vad jag menar är att måste jag inte hämta in alla en gång till då fråm mitt Bildarkiv? Var det detta du gjorde Malin?
Hej!
Katalogerna i Elements 3 ligger i C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Adobe\Kataloger. Om du innan du avinstallerar Elements tar en kopia på själva katalogfilen, psa-filen, kan du återställa den till sin plats efter ominstallationen. Då borde alla bilder, med taggar, anteckningar etc, finnas i Elements katalog igen.
Jag vågar inte säga med säkerhet hur det fungerar med Elements, men vid avinstallation av program i allmänhet raderas inte filerna i Application Data. Detta just för att man ska slippa göra om alla egna inställningar etc vid en ny installaion. Mejl tas t ex inte bort när man avinstallerar e-postklienten.
De inställningar och annat som Elements sparar i själva installationsmappen under C:\Program kommer däremot att raderas vid en avinstallation. (Varför måste Elements sprida ut kataloger, penseluppsättningar, verktygsinställningar etc på detta sätt, Adobe?)
Men om problemet sitter just i själva katalogfilen är det ju ingen lösning att använda den gamla vid en ny installation av Elements. Och att bygga upp hela katalogen från scratch kan ju vara enormt mycket jobb.
Om inte Elements inbyggda reparerafunktion kan få ordning på fel i katalogen kan man ju alltid prova att spara om katalogen i ett nytt namn och testa att använda den istället. Det borde inte göra någon skillnad, men man vet aldrig med Elements.
Mvh.
Lasse C