Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Struktur på kundbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Hej.

Vilken strategi använder Ni för lagring av uppdragsfotografering? Jag har inget bra arbetsflöde och känner att jag behöver få lite input från Er andra. Nu berör detta problem BARA uppdragsbilder.

Idag plåtar jag i RAW och gör de justeringar som bilden kräver och stannar upp vid en TIFF-bild. Denna bilden är utgångsläget för de JPEG-bilder som kunden vill ha. Nu till mitt lilla problem. Av samma bild är det inte helt ovanligt att kunden vill ha olika storlekar och bilder både till webb och papper. Dvs vissa bilder skall vara i sRGB, andra i Adobe RGB. Storleken kan vara t.ex. 13x18 men samma bild skall även vara tackkort och då i 13 x 13 osv osv.

Sparar Ni alla varianter i t.ex. JPEG eller hur gör Ni?

Jag har Lightroom om det nu skulle kunna vara en fördel. Idag är lösningen mappar med olika storlekar till varje uppdrag.

Backup av kundbilderna? USB-diskar/DVD-skivor?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.