Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Strre bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

frostahill

Aktiv medlem
Läser, men fattar fortfarande inte hur jag ska få bilderna som jag laddar upp större.
Med en begänsning på 250 blir bilderna verkligen små. Hjälp mig, konkret beskrivning, hur jag ska göra för att få bilderna större och gärna med möjlighet att förstora.
Förmodligen har jag slutat tänka bara, men kicka igång mig.

Du måste använda dig av "Spara för webben" i ditt bildredigeringsprogram. Eller testa att spara JPG filerna i kvalitet runt 6 - 10 och se om du får ner filstorleken. Gör de också 600px breda (eller höga) först.

Med jpeg-komprimering brukar det gå rätt ok även för 1024x1024 pixlars bilder. Spara alltså i jpeg/jpg format och justera komprimeringsgraden tills bilden blir tillräckligt liten < 250 kbyte. Beronde på vilken mjukvara du har så ser det exakta förfarande lite olika ut.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto