Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Street photography i London?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ellen B

Medlem
Följde i våras med på Medborgaskolans (i Stockholms) fotokurs i Venedig. Det var en helt fantastisk stad och jag kan verkligen rekommendera alla att åka dit. Visst är det massor av turister, men bara man inte stannar vid de största turistattraktionerna får man även en hel del tomma gator, lokalbefolkning, trevliga restauranger, m.m. Även kursen var kanon och jag lärde mig en hel del om hur man fotograferar i verkligheten då den var så praktiskt inriktad. Jag var där sista helgen i april och jag antar att det är betydligt mer turister där under sommaren så jag rekommenderar den som åker dit att om möjligt inte åka längre fram på sommaren då det verkar vara som bäst under vår och höst.

Nu har jag fått mersmak och är sugen på att följa med på kursen de har i street photography i London i slutet av oktober. Är det någon här på Fotosidan som tänkt att åka på den? Hur är det att fotografera i London? Vilka ställen är bäst?
 
London är ett superbra ställe att fotografera på. Det känns som om allt finns där och i en härligt rörigt mix. Har varit i London ett flertal gånger de senaste åren. Det har inte varit rena fotoresor men kameran har givetvis varit med och det har blivit en hel del bilder jag är nöjd med. Nu när jag såg att det fanns en fotokurs dit blev jag rejält sugen på att hänga med. Det har stått lite still sista tiden i fotograferandet och jag känner att jag är i stort behov av något inspirerande. Något som får lite fart på fototänkandet. Tror man behöver lite sparkar i ändan, uppmuntran, nya kunskaper, m.m. då och då för att det inte ska stanna. Annars är det lätt att gå i samma tankar och spår hela tiden.

Har inte hållit på så mycket med gatufoto tidigare. Visst har man tagit en hel del bilder på gatan men det har inte varit något genomtänkt gatufoto. Tycker det verkar svårt men väldigt kul. Vore perfekt med en kurs för att komma igång med det. Hur man ska tänka, hur man närmar sig människor man inte känner, m.m.

Jag har för något år sedan gått några kurser hos Medborgarskolan varav två med fotografering. Såg att det var samma lärare som hade den kursen jag gick när vi åkte till Gotland och fotograferade. Den kursen var kanonbra och jag fick verkligen förståelse för hur saker och ting fungerar.

Bra ställen att fotofrafera på i London är någon av alla de marknader som finns där. De drar till sig allt möjligt folk och inte minst en del "exibitionister" som är mycket tacksamma att fotografera. Även tunnelbanan kan ge otroligt härliga bilder. Den är gammal och mycket gammalt finns kvar. Här i Sverige är vi mästare på att rensa bort allt gammalt när det byggs om och moderniseras. I London fins massor av saker kvar som visar hur det var för, kontrasten mellan då och nu, m.m. Det kanske inte är så överallt och hela tiden, men det finns en hel del av det.

Verkar ju även kul med Venedig, men det får bli någon annan gång.


Vi kanske ses i London!
 
Tack för tipsen!

Har nu anmält mig till kursen. Kursen är ju fredag till söndag, men jag kommer nog åka kanske en dag tidigare och komma hem en dag senare. Då får jag lite mer tid att jobba med det jag lärt mig på kursen och se lite mer av London. Gjorde så när jag var till Venedig och det kändes bra. Det är lätt att man glömmer och missar en del om man inte tar tag i det med en gång.

Både marknader och tunnelbanan verkar kul. Om vi inte är på något marknad (tunnelbanan är nog svår att undvika) under kusen kommer jag säkerligen åka på en på egen hand. Det verkar finnas rätt många. Vilka är att rekommendera?
 
Tack för tipsen!

Har nu anmält mig till kursen. Kursen är ju fredag till söndag, men jag kommer nog åka kanske en dag tidigare och komma hem en dag senare. Då får jag lite mer tid att jobba med det jag lärt mig på kursen och se lite mer av London. Gjorde så när jag var till Venedig och det kändes bra. Det är lätt att man glömmer och missar en del om man inte tar tag i det med en gång.

Både marknader och tunnelbanan verkar kul. Om vi inte är på något marknad (tunnelbanan är nog svår att undvika) under kusen kommer jag säkerligen åka på en på egen hand. Det verkar finnas rätt många. Vilka är att rekommendera?

Camden är grym, och där finns verkligen personer som kan vara kul att plåta, sen är blomstermarknaden på Columbia Street mysig, sunday upMarket kan ha precis allt och värt att testa. Spitalfields är ju den äldsta (dock stängd lördag och måndag), och både Spitalfields "Trader" (mkt vintage mode, och allt möjligt annat) och "Art" (bara ofta ganska bra konst) marknader är värda besök...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.