Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Street Foto

Produkter
(logga in för att koppla)

photonicdelousions

Aktiv medlem
Hej

Suttit och läst lite nu i vårat kära forum, jag vill bara dubbelkolla så att jag inte åker på ersättningskrav och dylikt!

Jag tog en hel del bilder från en festival, och det var lite street miljö!
Självfallet bad jag inte om lov att få fotografera heller, men som jag förstått det hela.

Publicering internet = OK om jag inte gör det av ekonomiska själ, samt att bilden inte ses som kränkande av personer i bilden!? Korrekt?

Sälja till Tidning = Helt ok utan samtycke av berörd på bilden, eller? (denna tycker jag verkar lullig)

All hjälp tas tacksammt emot!

photonicdelousions skrev:
Publicering internet = OK om jag inte gör det av ekonomiska själ, samt att bilden inte ses som kränkande av personer i bilden!? Korrekt?

Tror nog att du kan publicera bilder av ekonomiska (=kommersiella skäl, du säljer bilderna för att de är bra helt enkelt), men du kan inte publicera dem på internet om de ekonomiska skälen är marknadsföring/reklam, för då behövs medgivande av de avbildade personerna.
Och självklart får bilderna inte vara integritetskränkande.

Sälja till Tidning = Helt ok utan samtycke av berörd på bilden, eller? (denna tycker jag verkar lullig)

Det verkar vara Pul du tänker på här, och pul gör ju undantag för bland annat journalistiska syften. Personerna på festivalbilderna var ju också på allmän plats där det är tillåtet att fotografera.

Det finns ingen som frågar innan om det är ok att Polisen fotograferar dig med en fartkamera!
Om inte det är i kommersiellt syfte så....

Det är bara till att plåta på som om inget hänt. De personer som du sätter focus på bör vara "allmäna kändisar" eller personer som du kan få namn och godkännande ifrån. Om dom inte kan identifieras med lätthet så är risken liten att någon skulle känna igen sig och klaga. Om det är någon som klagar och inte vill vara med på bilden, så kan man kanske blurra personens ansiket lite utan att det tar udden av bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar