ANNONS
Annons

Streckig video...

Produkter
(logga in för att koppla)

marot729

Aktiv medlem
Jag vet att detta är ett fotoforum. Som den ligist jag är frågar jag ändå om digital video.

Jag har problem med streckig video efter att ha capturat mini-DV via firewire. Jag bifogar ett utsnitt från videobilden. Strecken syns bara när objekt eller bakgrund rör sig. Jag kan tänka mig att det har med interlace att göra, men jag är rätt ny på DV. Bara hållt på med analoga videokort tidigare. Där fick man hålla reda på field order för att bl a få slow motion att flyta. Kanske nåt liknande här?

Lagras inte videodatan som mpeg2 i ett mini-dv-system? Jag erhöll avi-filer vid capturen. Fel?

Bilagor

• skärmdump streckig video.jpg
    skärmdump streckig video.jpg
    7.8 KB · Visningar: 463
Det har med interlace att göra.

Strecken beror på att varje bildruta (frame) är uppdelad i två halvbilder (fields) för att rörelser ska bli mjukare. (25 frames/sekund, 50 fields/sekund). Om du vill slippa strecken så måste din kamera ha funktionen 'frame-mode' (namnet kanske varierar något). Annars så går det att fixa i ett redigeringsprogram. Inställningen brukar heta något med interlace, de-interlace eller fields.

Field order fungerar på samma sätt med både DV och analog video.

Avi-filerna sparas med mpeg2-komprimering.

Jag använder Premiere 6.5.

Det finns lite inställningar för både field order och för interlace. Jag får väl pilla lite.

Tack så mycket för länkarna. Ska läsa på lite vid tillfälle.

Kolla så att inställningarna i Premiere är riktiga. Det kan vara så att du har fel ordning på halvbilderna.

Jag kommer inte ihåg ifall du måste speca det när du hämtar in bilderna eller det räcker med att sätta rätt ordning i Premiere.

När det gäller slo-mo så är Premiere inte så duktig på detta. Vi använder Canopus och deras slo-mo mjukvara är bra.

Angående DV-tekniken. DV är ett eget kompressionsformat. Det har mer likheter med jpeg än mpeg eftersom de inte tillämpar intertemporal komprimering. Algoritmerna påminner lite om mpeg I-frame. Det vill säga mpegs komprimering av hela bilden.

När DV komprimeras lagras det på kassetter. Det finns två typer mini, som är vanligast, medium, som endast används av Panasonics DVCPROm och standardformat som mest används i professionenlla bandspelare och axelkameror. Kassettens storlek har inget med tekniken att göra.

AVI är ett filformat som kan liknas med ett omslagspapper. Formatet specar hur innehållet i filen skall specas. Däremot kan videoformatet och codecarna vara olika.

En annan fråga när vi ändå är forum-offtopic:

Angående Premiere. Man gör en text (title) och har allt annat än texten transparent mha Alpha Channel. Vad jag förstår är man då tvungen att lägga texten i Video channel 2 eller högre. Detta medför ju att man inte kan lägga till transitions, typ lägga en fade in på den halvtransparenta texten. Hur löser man det? Om man vill fada in en text med transparent bakgrund ovanpå videobild alltså.

För det måste ju gå att lösa på nåt sätt?

Så DV är alltså typ motion jpeg? Som i gamla matroxkort och så. Jag känner till att .avi inte är en komprimeringscodec, men inte brukar det gömma sig mpg-komprimerad videodata där bakom väl? Är det nån som framgångsrikt testat MotionPerfect? Ett program som jag tror renderar fram bilder vid slow motion.

Bör nämnas att AVI är ett s.k container format, precis som TIFF, altså att AVI i sig inte är ett format, utan mer en filtyp, sedan kan formater variera från divx, mpeg4, till mpeg2, xvid, ogg, etc.

Codecs

Tjohej!

När du har samplat och fixat till din film (analog eller digital "råvara") väljer sparar du filmen. I inställningarna där kan du välja att använda olika Codecs till din AVI film.
Gör en test snutt och lek runt lite. Jag fastnade för Microsoft MPEG4 för mina video CDs. Från denna AVI är det sedan lätt (och snabbt) att göra en MPEG 1/MPEG2 fil med guldprogrammet TMPenc.
Har du gott om tid eller riktigt bra dator har jag för mig att Cinepak ger bäst kvalitet.

Vidare har jag noterat att man kan ha olika Codecs tillgängliga beroende på vilka andra program som finns på datorn. (Till exempel vilken office version man har.)

Lycka till!

(Själv hade jag för mig att DV formatet är en varient av MPEG4?)

DV formatet är ett eget, även om dom troligen båda bygger på samma algoritm. Vilken är samma som i motion-JPEG. Discrete Cosine Transform (DCT). Samt att DV komprimerar alla frames för sig(om det är någon skillnad på dom) utan användning av s.k keyframes, vilka mpeg4 använder. Plus lite andra saker.

Peter förtydligade mitt inlägg på ett bra sätt.

Jag skall bara tillägga att DV är ett format som är överlägset alla andra videoformat vid datorredigring. (Undantag okomprimerade redigieringar och de som använder de high-end professionella codekar (jag anser att DV också är ett professionellt videoformat)).

En DV-video skall sparas och redigeras i DV för att sedan evt. komprimeras till DVD eller VCD. Mastern, det redigerade slutresultatet, skall dock alltid vara DV för att bevara kvaliteten.

Den enligt mig bästa tekniska genomgången av DV formatet och andra formaten är Adam Wilts hemsida .

Adam Wiltsidan var innehållsrik!

Nu har jag suttit ett bra tag för att lösa:

"Angående Premiere. Man gör en text (title) och har allt annat än texten transparent mha Alpha Channel. Vad jag förstår är man då tvungen att lägga texten i Video channel 2 eller högre. Detta medför ju att man inte kan lägga till transitions, typ lägga en fade in på den halvtransparenta texten. Hur löser man det? Om man vill fada in en text med transparent bakgrund ovanpå videobild alltså.

För det måste ju gå att lösa på nåt sätt?"

... men lyckas inte. Ingen som har Premierekoll?

marot729 skrev:
Adam Wiltsidan var innehållsrik!

Nu har jag suttit ett bra tag för att lösa:

"Angående Premiere. Man gör en text (title) och har allt annat än texten transparent mha Alpha Channel. Vad jag förstår är man då tvungen att lägga texten i Video channel 2 eller högre. Detta medför ju att man inte kan lägga till transitions, typ lägga en fade in på den halvtransparenta texten. Hur löser man det? Om man vill fada in en text med transparent bakgrund ovanpå videobild alltså.

För det måste ju gå att lösa på nåt sätt?"

... men lyckas inte. Ingen som har Premierekoll?

Det är inga problem. På tidlinan finns det ett snöre under videon på spår 2 och över. Genom markera nyckelbilder kan du feda från 100% genomskinlighet ruta 0 i klippet till 0% genomskinlighet i till exempel ruta 40.

Det skall stå i manualen. Det finns dels i beskrivningen av gränssnittet och sedan finns det också i avsnittet om textrutor. Tyvärr har jag inte manualen hemma och kan ge dig sidreferens.

Streckade bilder - välj frames

Hej, när du vill spara en stillbild från videon måste du ställa in att du ska spara stillbilder som "frame" inte som field.

Varje videobild är uppdelad i två fields som skriver varannan rad på skärmen.

Video består alltså av 25 frames/sek (pal), varje frame innehåller alltså två fields. Om du spar ett field får du bara med halva bilden.
(varrannan rad).

AVI är ett mindre komprimerat format än MPEG, jämför filstorleken. Premiere jobbar i AVI för att behålla kvaliteten, sen får du själv göra en mpeg-fil för DVD-produktion.

mvh... rubo

Re: Streckade bilder - välj frames

rubo skrev:
AVI är ett mindre komprimerat format än MPEG, jämför filstorleken. Premiere jobbar i AVI för att behålla kvaliteten, sen får du själv göra en mpeg-fil för DVD-produktion.

Läs tidigare inlägg igen...AVI är inte ett "mindre komprimerat format" än MPEG, det är inte heller mer komprimerat...det är inte ett videoformat överhuvudtaget! Det är ett container-format. Det kan innehålla divx komprimerad video t.ex....eller xvid, eller mpg2, mpg4 etc etc...det finns något i filen som kallas "FourCC" (har jag för mig)som är en kod som anger vad för slags video som filen innehåller.

Kan bara tillägga att Sony IMX system använder mpeg2 I-frame komprimering och det formatet är mindre komprimerat än DV.

MPEG-2 är ett mycket flexibelt format där specifikationen talar om villkoren för att spela upp formatet, inte hur det skall komprimeras.

MPEG-2 ställer till problem vid redigering när det använder tidskomprission, det vill säga endast registerar skillnaden mellan två rutor. Detta eftersom det är svårt att göra klipp i en ruta som endast består av en del av bilden. Lösningen innebär alltid omkomprimering och förslust i kvalitet.

IMX använder endast de hela bilderna och är utmärkt för redigering.

Det går inte heller att jämföra filstorleken för att ta reda på komprimeringen. Jämför en real video fil och en quicktime fil tillexempel Av någon outgrundlig anledning är quicktime filen mycket större även om komprimeringen är densamma.

Realtid,..

Är väldigt ny på detta med videoredigerng.
Men har Premiere liggande på en dator med ungefärlig spec enligt följande.

* XP
* Athlon 1700+
* 512 Minne
* Geoforce FX 5200 (Asus V9520 Magic)

Har lekt lite i Windows videoredigeriong men tröttnat efter ständiga hängningar (får för mig att felet ligger i mediaspelaren).

Så.. Plockar in filmen och skall spela upp den i Premiere för att kunna börja klippa och redigera i den....
MEn den visar typ bara var tionde sek på videon men komplett ljudspår.....
Kör jag det i annat programn ser det okej ut så överföringen från kameran har lyckats....

Funderar på om detta har med Premieres realtidsfunktion att göra och hur jag skall slippa problemet....

Skulle också vara nyfiken på att hitta en crash course i hur man jobbar med detta programmet...

Har sökt på forumet men svaret finns säkert någonstans.. Provar ställa frågan här då...

Har inte hållt på någonting med videokameror.

Vilka format kan man spara DV-filmen i när man fört över filmen till datorn? Man vill ju kunna bränna ut filmerna och kunna se dom på en DVD-spelare.

En Dv-film skall sparas i dv-format. Om det sedan är QuickTime, AVI, MXF eller något annat format bestämms av redigeringsprogrammet.

Olika program har olika sätt att hantera komprimering till MPEG-2 för DVD. I Premiere finns det en exportfunktion som du får använda.

När du har gjort färdig din film så sparar du den som dv och spelar över det på en dv-bandspelare.

Sedan exporterar du den från din redigering som mpeg-2 av dvd-typ. Sedan tar du filerna, det är två en videofil och en ljudfil, och importear i ett dvd-video program som Encore. Der gör du sedan en dvd-video som i teorin kan användas i de fleasta dvdspelare.

Alternativ använder en funktion som bränn dvd-video (Alla redigerings program har inte den, men de flesta konsument programmen har det).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar