Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

stram budget & beslutsångest!

Produkter
(logga in för att koppla)
stupid_pic skrev:
Är 400d en bättre kamera än 30d alltså?
Som kamera nej men för din budget ja. Med 11000 får du annars inte råd med minneskort och annat man måste ha. Kommer du ha tillgång till en dator så du kan tömma minneskorten under din resa? Annars kommer du behöva ganska många kort. Håller med några andra här. Du bår nog satsa på en vidvinkelzoom i första hand.
 
Zotamedu skrev:
Som kamera nej men för din budget ja. Med 11000 får du annars inte råd med minneskort och annat man måste ha. Kommer du ha tillgång till en dator så du kan tömma minneskorten under din resa? Annars kommer du behöva ganska många kort. Håller med några andra här. Du bår nog satsa på en vidvinkelzoom i första hand.

men en D30 kostar ju mindre (huset) än en 400d. det där på cyberphoto kanske åandra sidan gör det ännu billigare..
 
Den går att handskas med å trivas med på ett helt annat sett en den lilla 400D. Har själv en 400D men använder alltid batterigrepp på för attt få hyffsad viktfördelning vilket kostar 1300 kr extra.

30D är extremt mkt kamera för pengarna i dagsläget.
 
det verkar som jag åker och köper en 30d imorgon! hoppas den finns kvar bara..

har ni några tips på objektiv jag kan köpa? vet inte riktigt inom vilka prisramar men jag antar att jag har c:a 3000 kr att lägga på ett objektiv eller två..

vilken "vinkel" borde man köpa? är det stor skillnad på vilket objektiv man köper? jag vill ha ganska stark zoom, samtidigt som jag vill kunna ta fina landskapsbilder. nu kanske jag flummar bort mig. skulle hur som helst uppskatta tips-
 

Här har du tester av objektiven. Om du kollar längst ner efter testbilderna finns en kort sammanfattning om hur bra det är. Alla fina grafer och tabeller är inte så givande.
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_18200_3563/index.htm
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_18200_3563os/index.htm
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/tamron_18200_3563/index.htm

Med så stort zoomomfång så tappar man alltid lite kvalité men vad jag har hört är dom väldigt trevliga eftersom man har allt från vidvinkel till tele i ett och samma objektiv.
 
Då jag ska köpa en D300 så säljer jag all kamerautrustning jag har. Kolla i min profil så ser du vilken utrustning jag säljer - säljer alltihopa inkl. minneskort och väska för 9500:- Kameran har gått ca 1000 exponeringar, och är köpt i början av sommaren. Självklart finns alla kvitton och orginalkartonger kvar!

Kontakta mig om du är intresserad :)
 
tänkte åka in till stan om någon timme och skulle därför uppskatta ett snabbt svar. efter mitt köp av kamerahus (canon 30d) så kommer jag ha 5000 kr över till objektiv och minneskort. om ni hade c:a 4000-4500 kr vad för typ av objektiv skulle ni då köpa? en motivering skulle verkligen uppskattas!

obs! jag har inte hunnit tacka för alla snabba och fantastiska svar ni har verkligen hjälpt OCH lärt mig mycket.

tack!
 
För det första får du fundera över om kitobjektivet räcker till för dig. Kan du köra med det ett tag är det bra, för du får du pengar över till annat.

Annars tycker jag att du ska köpa ett billigt teleobjektiv, en bra väska och minneskort, till att börja med. Eventuellt kanske du känner att du vill köpa ett stativ. Om du vill ta närbilder kan du köpa mellanringar.
Och så kan du köpa ett 50/1,8. Ljusstarkt, prisvärt objektiv.
 
nosferatu skrev:
Då skulle jag köpa ett skarpt och ljusstarkt "normalobjektiv", exempelvis
* Tamron 17-50/2,8
* Sigma 18-50/2,8 Macro

Samt ett lagom stort minneskort Sandisk CF Ultra II 4GB, (2GB kommer man också långt på om man inte fotar RAW)

funderar på att köpa tamron, men vill kunna zooma lite mer.. vad kan man få ett OK 50-200 objektiv för? tänkte köpa tamron-objektivet från tyskland för 3100kr då... jag gillar att ta "utsiktsbilder", men väntar nog med stativ ett par veckor.
 
var på media markt idag, som jag anande var kameran slutsåld. det var väldigt tråkigt eftersom jag verkligen fastnat för den kameran, gillade det mesta med den... men, men, nu är det bara starta om på ny kula och leta ny kamera. 30d (kostade endast 6 000 på media markt) kostar nära 8 000 vilket spränger min budget.

funderar nu på en nikon D80 såg att man kan få en för 9 000 med kitobjektivet 18-135 för 9000(http://www.blocket.se/vi/11521526.htm?ca=11_s), känns torrt i jämförelse med D30 där jag sedan skulle köpa objektiv till. vad skulle ni göra i min sits? skulle ni vänta till ett nytt supererbjudande (likt 30d) att komma upp eller skulle ni köpa annan kamera(vilken isf)?
 
Jag har ju tipsat om Pentax K10D i mina tidigare inlägg, den är prisvärd.

Canon 400D är ju en helt okej kamera och du behöver inte avskriva den innan du känt på den i verkligheten. Personligen gillar jag den inte på grund av ergonomin.

Med D80 verkar du få lite för lite pengar över. Men en begagnad Nikon D70s kanske är något att överväga?
 
stupid_pic skrev:
var på media markt idag, som jag anande var kameran slutsåld. det var väldigt tråkigt eftersom jag verkligen fastnat för den kameran, gillade det mesta med den... men, men, nu är det bara starta om på ny kula och leta ny kamera. 30d (kostade endast 6 000 på media markt) kostar nära 8 000 vilket spränger min budget.

funderar nu på en nikon D80 såg att man kan få en för 9 000 med kitobjektivet 18-135 för 9000(http://www.blocket.se/vi/11521526.htm?ca=11_s), känns torrt i jämförelse med D30 där jag sedan skulle köpa objektiv till. vad skulle ni göra i min sits? skulle ni vänta till ett nytt supererbjudande (likt 30d) att komma upp eller skulle ni köpa annan kamera(vilken isf)?
Kolla runt vad en väska, minneskort, batterier och så vidare kostar först och sen kan du avgöra om du kan klämma in kameran i budgeten. Det är lätt att glömma extra grejerna. Du bör nog även överväga ett polfilter om du ska ta massa landskapsbilder i solsken.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.