Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

stram budget & beslutsångest!

Produkter
(logga in för att koppla)

Pollock

Aktiv medlem
jag kan snart inte andas, jag mår illa, jag vill slita mig i stycken, beslutsångesten har tagit över min tillvaro..

jag ska köpa min första systemkamera! men jag har ingen aning om vilken jag ska köpa, kan någon/några hjälpa mig med detta i-landsproblem?

Jag har ungefär 11 000 kr att spendera. är en oerfaren fotograf med ett relativt stort kapital och stor investeringsvilja(i tid dvs.). jag ska snart resa till Bali i en månad och vill därför köpa min kamera så snart som möjligt. jag älskar att ta landskapsbilder(solned-gångar & uppgångar, bilder som fångar ögonblick som t.ex. regnstänkt gata etc.) är inte lika angelägen om att fotografera massa porträttbilder.

hur som helst tycks det stå mellan en cannon 400d och Nikon D80. vad tycker ni jag borde köpa med den bugeten jag har? vilken typ av objektiv är smart att satsa på?
 
Av kamerorna är D80 bättre och därför även dyrare vilket lämnar mindre utrymme för fler objektiv. JAg är inte så insatt på Canons kameror och objektiv eftersom jag själv använder Nikon. Ska du fota mycket landskap så borde en D80 med kitobjektivet 18-70 vara utmärkt. Det kan du få för 10000. Då får du dock inte så mycket pengar över till väska, minneskort, eventuella filter, extrabatterier med mera.
En 400d får du för någonstans 6-7 tusen. Kitobjektivet är tydligen inte så roligt till det dock och har dålig koll på alternativ till det. Du får vänta på någon som använder Canon kommer förbi.

Jag kan lova att du kommer bli väldigt nöjd vilken kamera du än väljer för båda är väldigt bra.
 
Det borde stå mellan 30D och D80 tycker jag allt. 30D finns för 8000 kr hos fotomaster och D80 finns för 8000 hos Japan photo. De två kamerorna är i samma prisklass prestanda vet jag inte helt men klar fördel 30D.

Mittråd är att satsa på en 30D och t ex ett Sigma 17-70 som du klarar dig bra med.

Lycka till!
 
Mina tre tips:
* Canon 30D + Tamron 17-50/2,8
* Nikon D80 + Tamron 17-50/2,8 alt. Nikon 18-70
* Pentax K10D + ???

Oavsett vilket du väljer lär du bli nöjd, man ska mest tänka på vilket system man bygger in sig i (t.ex. om det ena har något glugg eller egenskap de andra inte har)

EDIT:
Gå in i en butik och kläm på kamerorna, det är ganska stor skillnad. Do it.
 
Senast ändrad:
nosferatu skrev:
Mina tre tips:
* Canon 30D + Tamron 17-50/2,8
* Nikon D80 + Tamron 17-50/2,8 alt. Nikon 18-70
* Pentax K10D + ???

Oavsett vilket du väljer lär du bli nöjd, man ska mest tänka på vilket system man bygger in sig i (t.ex. om det ena har något glugg eller egenskap de andra inte har)

EDIT:
Gå in i en butik och kläm på kamerorna, det är ganska stor skillnad. Do it.
Till K10D skulle en Pentax 16-45/4,0 passa bra, eller den lite optiskt sämre men ljusstarkare Sigma 18-50/2,8. De ska rymma i budgeten.
 
stupid_pic skrev:
jag kan snart inte andas, jag mår illa, jag vill slita mig i stycken, beslutsångesten har tagit över min tillvaro..

jag ska köpa min första systemkamera! men jag har ingen aning om vilken jag ska köpa, kan någon/några hjälpa mig med detta i-landsproblem?

Jag har ungefär 11 000 kr att spendera. är en oerfaren fotograf med ett relativt stort kapital och stor investeringsvilja(i tid dvs.). jag ska snart resa till Bali i en månad och vill därför köpa min kamera så snart som möjligt. jag älskar att ta landskapsbilder(solned-gångar & uppgångar, bilder som fångar ögonblick som t.ex. regnstänkt gata etc.) är inte lika angelägen om att fotografera massa porträttbilder.

hur som helst tycks det stå mellan en cannon 400d och Nikon D80. vad tycker ni jag borde köpa med den bugeten jag har? vilken typ av objektiv är smart att satsa på?
Absolut INGEN av dem, de är helt enkelt för dyra. Välj ett billigare hus.

Med den fotografering du vill göra så är den bästa investeringen ett BRA stativ och BRA stativhuvud.
Om du nu inte vill ta med stativet jämt och ständigt, satsa på skakningsreducering i huset.

Välj en bra vidvinkelzoom / normalzoom.
 
För 9000 kr kan du annars få en Pentax K10D med 18-55/3,5-5,6 och ett Samsung 50-200/4,0-5,6. Då har du täckt upp vidvinkel till tele och det är en bra utrustning för din resa. Sedan har man 2000 kr över, och då kan man komplettera med t. ex. en Pentax 50/1,4 för 2000 kr om man vill ha något ljusstarkt objektiv, eller en Pentax AF 360 FGZ-blixt för 2000 kr om man vill ha det. Eller så lägger man 2000 kr på ett stativ.

För övrigt verkar 6000 kr för en Canon 30D också vara en väldigt bra deal :)
 
vilka svar!

Aah, canon D30! verkar billig och bra, men jag vill ha ett ganska starkt objektiv(minst 135+, så jag kan zooma långt).vad kostar ett objektiv med bra zoom som även lämpar sig för landskapsfotograferiung?

stativ kan ju också bli svårt att ta med på resor, fungerar skakningreducering bra?
 
stupid_pic skrev:
vilka svar!

Aah, canon D30! verkar billig och bra, men jag vill ha ett ganska starkt objektiv(minst 135+, så jag kan zooma långt).vad kostar ett objektiv med bra zoom som även lämpar sig för landskapsfotograferiung?

stativ kan ju också bli svårt att ta med på resor, fungerar skakningreducering bra?
Det fungerar mycket bra, jag tar bilder på 45 mm (mostv. 67 mm) med mitt 16-45/4,0 och då går det att handhålla slutartider som 1/8 sek. Jag har inte köpt något stativ, men det finns såklart tillfällen då jag känt att jag behövt ett. Man kan inte ersätta stativ med bildstabilisering, bara göra behovet av stativ mindre.
 
stupid_pic skrev:
vilka svar!

Aah, canon D30! verkar billig och bra, men jag vill ha ett ganska starkt objektiv(minst 135+, så jag kan zooma långt).vad kostar ett objektiv med bra zoom som även lämpar sig för landskapsfotograferiung?

stativ kan ju också bli svårt att ta med på resor, fungerar skakningreducering bra?
Skall vara tydligare.
För att kunna ta dessa solnedgångsbilder du vill ha så MÅSTE du få kameran att vara stilla. Det behövs ingen dyr optik för att ta sådana bilder men som sagt var behöver du stöd. Stativ eller en påse fylld med bönor/ris. Smidigast och effektivast är ett stativ.

D80 eller 30D stjäl alltför stor del av din budget, de är för dyra.

Ja, med skakningsreducering tjänar du 2-3 bländarsteg.

Nybörjare brukar drömma om tele och stora förstoringsgrader. Men den perioden brukar gå över om man inte just skall fotografera djur och speciellt små djur som tex fåglar.

Till resefotografering är det betydligt mer användbart med vidvinkel. Man kan oftast gå närmre men inte backa hur långt som helst.
 
Man kan få rätt bra solnedgångar utan stativ också ;) http://aycu23.webshots.com/image/25302/2002287841588388127_rs.jpg

Jag håller med om att det är många som vill ha tele fast de inte riktigt vet vad de behöver det för. Men trådskaparen kan ju köpa ett billigt tele och se hur det är. Även om jag också tycker att man har mycket roligare med ett vidvinkelobjektiv så är det bra om man får en bred brännvidd när man är ute och reser. Man vet inte riktigt vilka situationer som dyker upp.
 
Canon 30D + Tamron 17-50/2,8 är nog väldigt bra !

Sedan kan du köpa telezoom-objektivet jag äger, ett Tamron 55-200 mm nytt för 1095:- som är kanon för dom pengarna !!

Lycka till med dina val :)
 
Tobbe71 skrev:
Canon 30D + Tamron 17-50/2,8 är nog väldigt bra !

Sedan kan du köpa telezoom-objektivet jag äger, ett Tamron 55-200 mm nytt för 1095:- som är kanon för dom pengarna !!

Lycka till med dina val :)

Är intresserad. vad kostar det nytt?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.