Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ström till studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Maxieboy

Aktiv medlem
Hur mycket ström behöver man ha för att köra två studioblixtar? Räcker det med 10 Ampere?

Jag skall dra en ny kabel till en ny studio och i den kommer det att vara två studioblixtar 300Ws med 2x150watt modellljus. Ytterligare utrustning kommer att vara en värmefläkt på 1800watt bärbar dator och 6x24volt spottar i taket. Det är stor prisskillnad på 10 och 16 ampere när man drar in grejorna. Så det hade ju varit bra att veta så att man inte gör något onödigt dyrt.

Så här kommer layouten att bli, ungefär.

Bilagor

• nya-studion_resize.jpg
    nya-studion_resize.jpg
    34.6 KB · Visningar: 594
Jag hinner inte skriva så mycket just nu då jag ska till jobbet, men på 10 ampere så kan du idag ta ut cirka 2400 Watt innan säkringen ryker.

Jo, det är ju inte så svårt att räkna ut. MEN om studioblixtarna är på 300Ws så betyder ju inte det 300W effekt, eller hur? Hur mycket ström drar blixtarna när dom laddas upp var annan sekund eller så under 30 minuter? Är det samma strömförbrukning/2? D.v.s räcker det med 10 Ampere???

Det kanske är läge att introducera storheten energi (Ws, J).

Effekt x tid = energi.

300 W x 1 sekund = 300 Ws = 300 J.

Om det tar en sekund att ladda aggregatets kondensator så är effekten 300 W teoretiskt sett. Nu är säkert effekten större i början av uppladdningen än i slutet.

Tröga säkringar är att rekommendera då de tål mer av korta höga effekttoppar.

hej

p=u*i*cos fi

DVS du kan ha fasförskjutning. Värmen tar ju det mesta av tillänglig effekt i ditt fal.

Jag kör 5st blixtar på 10A

2st 500Ws Elichrome, 3st 300Ws Interfinit.

Det intressanta här är laddtiden, Eli laddar ruggit snabbt, så fotar man snabbt så ryker säkrningen efter ett tag. Men vid normal fotning duger det.

Du borde dra fram 2x10A, alternativt 16A o sprida i en undercentral. Att säkra själva vägguttaget 16A är inte tillåtet i normalfall.

Tänk på att det bör vara skyddsjordat.

roine

Tack för era inlägg. Jag konsulterade en elektriker och han sa att det räcker alldeles utmärkt med 10 Amp. Så jag kör på det. Man behöver ju inte dra på fullt med dem blixtarna hellre utan 1/4 effekt räcker och blir över.

Själv har jag alldeles för dålig erfarenhet av elektriker, så jag skulle inte lite på det uttalandet...

Bara det att du skall ha en värmefläkt på 1800W gör att du inte kommer att klara dig på en 10A om du kör fläkten samtidigt.

Om det är en lite lokal så skulle jag rekomendera att dra in 3fas (huvudsäkring 10A) och sätta en liten undercentral med jordfelsbrytare och sedan fördela 3 x 10 A så du även kan ha värmefläkt, kaffekokare och stereo igång under fotograferandet...

Senast ändrad:
Maxieboy skrev:
Jo, det är ju inte så svårt att räkna ut. MEN om studioblixtarna är på 300Ws så betyder ju inte det 300W effekt, eller hur? Hur mycket ström drar blixtarna när dom laddas upp var annan sekund eller så under 30 minuter? Är det samma strömförbrukning/2? D.v.s räcker det med 10 Ampere???

Såvida du inte har ett par extremt snabbladdande 300WS blixtar så räcker det utmärkt med 10 A säkring. Du kan tom köra 3-4 st 300WS på den säkringen vid ¨normal¨ användning av moderna snabbladdande blixtar typ Elinchrom mfl.

Hej Janne mfl

Grejen e värmesaken, den grundar ju med större delen av tillgänglig effekt. Bäst vore att den var separatsäkrad.

Fär 10A (eller 12 eller vad moderna dvärbrytare är påå) räcker helt kalrt för resten med mariginal.

roine

Jag sätter tre separata uttag i lokalen till blixtar, och dator i första hand. Värmefläkten kommer bara att behövas när man kommer ner till lokalen inte när man väl kommer igång och fottar.

1800watt är full effekt på fläkten men den går ju inte för fullt alltid. Jag tror det räcker annars får jag väl säkra upp till 16A i framtiden.

Drar elektrikern 0.75 mm2 kabel får du inte säkra upp till 16A, då måste det vara draget med 1.5 mm2... Kanske nått att tänka på...

Nemesis skrev:
Drar elektrikern 0.75 mm2 kabel får du inte säkra upp till 16A, då måste det vara draget med 1.5 mm2... Kanske nått att tänka på...

Det är framdraget 1,5mm2 som inkommande och det tänker jag fortsätta med hela vägen. Om det skulle va problem i framtiden så är det väl bara att byta ut automatsäkingarna till 16A istället för 10A. Jag har tänkt lägga varje uttag av de tre på var sin säkring och sedan en gemensam för belysning i övrigt. Det går åt lite mer kabel, men det kan det nog vara värt. Alltså först en huvudbrytare sedan fyra 10A automatsäkringar i skåpet.

Fast installation till vägguttag görs alltid med 1,5 mm2 och får då säkras med 10 A.

Om man förlägger 2,5 mm2 från centralen på egen säkring får jordat vägguttag säkras med 16 A om uttaget är godkänt för 16 A.

Mitt förslag är att du låter elektrikern lägga allmänbelysningen och ev ett ledljus på en egen säkring. Det blir väldigt mörkt om en säkring till fotobelysningen går.

10 A räcker och blir över

Hej,

Lite uppdatering som kanske kan vara bra uppgifter för den som är på gång med att bygga studio.

Jag har nu fotat i min studio lite mer än ett år och det har fungerat alldeles utmärkt. Jag har inte behövt byta propp någon ända gång, inte ens under vintern då mitt värmeelement gick på högsta effekt (1800W) i flera dagar.

Jag har 16A i huvudskåpet och 5 x 1,5mm2 kabel till studion. Det sitter ett litet proppskåp i studion med huvudbrytare, jordfelsbrytare och 4st 10 A säkringar. Jag har en säkring till varje vägguttag och en till belysning i taket. Värmeelementet går alltså på en egen säkring ihop med fläkten, som är till för att få lite vind i håret på modellerna. Det är sällan båda är igång samtidigt.

I taket har jag förutom allmänbelysningen 2 x 60W också två spotlight på 50W/st. Jag använder dessa spotlights för att få ett bra fokuseringsljus och för att modellen skall få mindre pupiller. Om jag fotograferar utan blixt så får jag helt svart bild. Det innebär att belysning utöver blixtarna påverkar inte bilden, vad man kan se i allafall.

Mer info och bilder finns på min hemsida

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar