Annons

Ström till blixtarna

Produkter
(logga in för att koppla)

madjic

Medlem
Det är ju så dyrt att köpa bärbara battri aggregat till blixtar...Så jag har en liten ide´om att köra en växelriktare..omvandla 12V från bliens cigguttag till 230V..Och sedan därifrån plugga in 1 eller 2 blixt aggregat..Skulle det funka...?
 
Jag skulle inte rekommendera detta av flera olika anledningar. Den främsta anledningen är att du blir inte så mobil som du vill bli. Sedan är jag tveksam till kapaciteten. Om nu måste ha bilen bredvid när du plåtar, är du säker på att du får igång den sedan, eller tänkte du stå med bilen på tomgång?
Nej glöm det där, det är bara en temporär dumsnål lösning som du kommer att ångra på sikt i alla fall.

Jag har dock några förslag till dig som ligger inom en budgetgräns som är hanterbar och dessutom fungerar klockrent.
www.innovatronix.com
Jag har en själv och den väger ca. 7kg. Det kostade mig 2690,21 skr (inkl, frakt, tull och moms) och levererades till mig på fyra dagar. Den funkar fruktansvärt bra och är liten och lätt att bära med sig. Du får ut 500 exponeringar med två stycken 300WS blixter på full effekt. Det förutsätter att du inte använder inställningsljuset. Men det är sällan man använder två blixtar på full effekt.

Ett andra förslag är en UPS Den kostar 1695 skr (exkl. frakt). Nackdelen med den här är att den väger 16,5 kilo. Den är riktigt tung och otymplig men den gör jobbet. Fundera igenom ditt behov, det kanske är värt att lägga tusen kr till på en produkt som är anpassad för fotografering och dessutom väger mindre så man orkar bära den till de mest oväntade miljöer.

Jag har använt båda produkterna och talar av egen erfarenhet.

Lycka till.
mvh/Ove
 
Senast ändrad:
Hej
Lite att tänka på!
jag är inget tekniskt geni och kan därför inte förklara varför det är som jag kommer att beskriva men så är det i alla fall.
När det gäller omvandlare 12-220 finns det två typer.
Den billigare typen ger en fyrkantsvåg vad nu det innebär.
Den dyrare ger en äkta sinusvåg.
Skillnaden är att fyrkantsvågen kan vara skadlig för elektronisk utrustning, t.ex. datorer. Hur det är med blixtar vet jag inte men det finns säkert någon tekniskt kunnig som hänger på den här tråden och reder ut begreppen för oss.
Tydligen gäller detta även elverk.
Ett billigt från t.ex. clas ohlsson ger en fyrkantsvåg och ett svindyrt från Honda ger en sinusvåg.
Trevlig Påsk
G
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.