Annons

Storutskrift av klurig bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Pollock

Aktiv medlem
Hej,
Jag har skrivit ut mycket få bilder, jag är ny på detta område.

Det är en bild jag gärna skulle vilja skriva ut på antingen A2 eller A3 via något fotolabb. Tror ni att det är möjligt att göra det med den här bilden http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1293044.htm?set=mp ? Eller är kvalitén för låg?

Jag skrev ut den på ett labb på ett A4 då jag bodde i Sydney (för att medverka i tävling), då tog den sig faktiskt ganska väl.Men vad jag förstår är det helt annorlunda då man skriver ut större.

Hur mycket brukar en stor utskrift kosta (typ A2)?

Väldigt tacksam för svar,
Johannes
 
Det går inte avgöra om din bild kommer fungera baserat på länken, eftersom den är förminskad när den laddas upp på fotosidan.

Om man räknar på A2 som jag har för mig är ca 60x40 cm, så får du 600 mm delat på 3872 pixlar (på den långa sidan, motsvarande för den korta). Det gör att varje pixel utskriven blir 0.15x0.15 mm. Du får själv avgöra om drygt 40 pixlar per kvadratmillimeter (drygt 4000 per kvadratcentimeter) är något man ser som en begränsning när man står och kollar lite på avstånd... Ingen fara på taket skulle jag säga...

Jag tycker att www.crimson.se har bra priser på tjänsten som de kallar poster. De tar under en hundralapp för 70x50 cm, och det är fotopapper som används, om man misstänker annat av namnet "poster".
 
Det beror helt på hur du tänker använda bilden. Jag har skrivit ut mängder bilder i 2 x 1.4 meter tagna med mina D2X/D300 (12mp). Det går att räkna upp bilden till avsevärt större format utan att det syns i den färdiga bilden (från betraktningsavstånd givetvis). Ser finfina ut. Kommer du riktigt nära så är det givetvis annorlunda.

Om du vill testa så går det ju att skriva ut ett A4-utsnitt ur en bild efter att den är förstorad och sedan titta på den från "rätt" avstånd. Du kommer bli förbluffad över hur bra det går.

ps. Det räcker inte ens med en värsting som Hasselblads 65MP kameror om du skall printa bilder i denna storlek utan interpolering i 200-300 dpi.
 
om jag förstod din fråga rätt så har jag 3872x2592. jag har en 10 megapixels kamera
Du kan skriva ut ca 20x30 cm i 300ppi vilket ger superkvalitet. En A3 är ca 30x40 cm och då är du nere på drygt 200ppi utan interpolering. Du kan lätt interpolera bilden till fullt A3+ format ca 30x45 cm i 300ppi med fullgod kvalitet. En A2 är runt 40x60 cm och din bild blir då utan interpolering runt 160ppi. Interpolera upp den till 4725x3163 px (ca 50%) så kan du skriva ut A2 i 200ppi vilket räcker alldeles utmärkt, speciellt om du lägger på lite extra skärpa innan du skickar den för utskrift.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.