Annons

Stort problem med Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Du skriver i dpreview-tråden att förhandstitten ser ok ut. Det borde betyda att den inbäddade jpeg-tumnageln är ok. Det i sin tur borde vara en indikator på att kamerans grundläggande funktioner är vid god hälsa, eftersom data från sensorn har lästs och tolkats rätt av processorn till en jpeg. Verkar vara skrivning eller läsning av själva raw-datat som gått snett.

Har ingen aning om vad det är som strular i ditt fall, men liknande problem brukar bero på minneskortsfel. Låter dock orimligt att båda dina kort skulle gå sönder på en gång. Använder du minneskortsläsare eller för du över bilder direkt från kameran? Jag misstänker att felet ligger någonstans i kedjan: skrivning till minneskortet -> läsning från minneskortet -> överföring -> skrivning på hårddisken.

Varför misstänker du oxid på batterikontakterna?
 
Jag fick bilder som såg ut så här för en tid sen.
Då var det minneskortet som var av bristande kvalitet.

fel2.jpg
 
Microsaftcom skrev:...Jag misstänker oxid på batterikontakterna...[/B]

Det är möjligt, men varför skulle det orsaka fel som detta?

Jag tror att felet finns i minneskortet eller i överföringen till datorn. Eftersom du skriver att minneskortet är okej, så är det nog bara att kolla överföringen. Har du testat både kortläsare och kabel direkt?
 
Kortläsaren är en joker i detta också.

Jag använde tre olika minneskort så det borde ha varit en serie bra bilder.

Dessutom funkade kameran fläckfritt dagen efter.

/F
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.