Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Storstad, London

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Jag har varit i London tidigare men känner att jag inte fotat nog, eller bra nog.

Nu ska jag arbeta några månader på plats i centrala London och hoppas få med mig några bättre bilder än Tower Bridge i lite olika vinklar (det är i det området jag ska jobba).

Notera avsaknaden av London i mina uppladdade bilder. (så gott som alla mina bilder är uppladdade FRÅN London men det är en annan sak)

Nu har jag en D70 med 18-70. Mitt gamla 70-210 går i papperskorgen pga skada.

Räcker 18-70 tycker ni eller bör jag komplettera snarast med det länge efterlängtade 80-200/2.8 ?

Några tips på fotogeniska områden?

Ta tbana till Queensway. Gå neråt och in i klassiska Whitleys Mall. Som kuriosa planerade Hitler att ha sitt högkvarter där när han tagit London...
Ta vänster på Westborne Grove bort till Notting Hill. Där finns mycket trevligt. Speciellt när det är marknad eller karneval.
Stora walken i Kensingtongarden ger på en solig och fin dag många möjligheter till candids.
Åk till Camden market på helgen. Galet med folk. Finns en pub som säger sig vara världens största. Worlds end tror jag den heter.
Gå längs floden vid Tate Modern. Fina möjligheter till panorama över staden.
Åk upp till St johns wood och gör din egen abbey road bild. Fina övre medelklass områden där. Klassiskt engelskt.
Längs Bayswater road ställer konstnärer ut tavlor till försäljning på helgerna. (gjorde tidigare iaf...)
Ta en tur ner till de södra förorterna. Finns marknader med afrikanskt och asiatiskt.

Sist men inte minst. Traska i gränders odyl (Mews) Vissa är otroligt mysiga med sina små hus.

Ha det så trevligt och lägg upp många bilder i ett album så vi andra får se.

Whitleys har en parkering på taket. 8 våningar upp tror jag det är. Man kan få fina bilder på takåsar där. Går även att fota ner mot parken om jag inte minns fel...

Anden skrev:
Whitleys har en parkering på taket. 8 våningar upp tror jag det är. Man kan få fina bilder på takåsar där. Går även att fota ner mot parken om jag inte minns fel...

Whitleys, ligger inte det i Bayswater? Finns det fler?

Whitleys ligger på queensway i bayswater. Du kommer till queensway med central line. Snabbare och modernare än circle line som går till bayswater station. Fast det hänger ju naturligtvis på var du är och vilken linje som är tillgänglig.

Att göra en circle line är ju en annan utmaning som inte bör göras med alltför mycket utrustning. Stanna på alla stops längs circle line (27 st tror jag) Och hitta en pub och dricka en pint (eller en halv räcker långt...). Roligt sätt att se annorlunda sidor av centrala london. Måste starta 11 när pubarna öppnar. Vi fick ändå springa till sista puben 2255... Gör inte det på en söndag då flera av pubarna i city är stängda...

A

Anden skrev:
Whitleys ligger på queensway i bayswater. Du kommer till queensway med central line. Snabbare och modernare än circle line som går till bayswater station. Fast det hänger ju naturligtvis på var du är och vilken linje som är tillgänglig.

Att göra en circle line är ju en annan utmaning som inte bör göras med alltför mycket utrustning. Stanna på alla stops längs circle line (27 st tror jag) Och hitta en pub och dricka en pint (eller en halv räcker långt...). Roligt sätt att se annorlunda sidor av centrala london. Måste starta 11 när pubarna öppnar. Vi fick ändå springa till sista puben 2255... Gör inte det på en söndag då flera av pubarna i city är stängda...

A

Jo jag har bott ett tag i London så man har iallafall lite koll på stan men den där varianten med Circle line låter livsfarlig, hehe, mycket fotat blev det nog inte eller hur :) ?

iSolen.se skrev:
Vidare än 18??? 12-24 DX zoomen är inte billig precis.

Sigma släpper väl snart en 10-20 snart.
Frågan är bara vad den kommer att gå loss på samt hur bra skärpan kommer att vara:

http://www.cyberphoto.se/sigma/10-20ex.php

Jag var i Rom och plåtade med min 20D med 18-55 optiken och jag störde mig rättså mycket på att jag inte hade nått vidvinkligare med mig. Många byggnader jag ville plåta låg trångt och dom var stora och höga så det var svårt att få med hela byggnaden. Hade man då haft en bättre vidvinkelzoom så hade det vart smidigare.

Kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut i London men jag skulle tro att liknande situationer kan uppstå där.

ph0tech skrev:
Sigma släpper väl snart en 10-20 snart.
Frågan är bara vad den kommer att gå loss på samt hur bra skärpan kommer att vara:

http://www.cyberphoto.se/sigma/10-20ex.php

Jag var i Rom och plåtade med min 20D med 18-55 optiken och jag störde mig rättså mycket på att jag inte hade nått vidvinkligare med mig. Många byggnader jag ville plåta låg trångt och dom var stora och höga så det var svårt att få med hela byggnaden. Hade man då haft en bättre vidvinkelzoom så hade det vart smidigare.

Kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut i London men jag skulle tro att liknande situationer kan uppstå där.

Jo London är trångt, till skillnad från i Paris byggde dom bara upp stan som den var efter den stora branden.

Man kanske ska titta på ngt fast vidvinkelobjektiv istället då.

ANNONS