Annons

Storleken på sensorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

sussieohl

Aktiv medlem
Jag har en pentax k-m.
någon som vet storleken på min sensor?

och huur stor betydelse har den när jag vill handla div. objektiv?

Din sensor är 25,1 × 16,7 mm. Detta innebär att bildvinkeln blir mindre än en kamera med senorstorlek/filmformat 24 × 36 mm. Ett objektiv med brännvidden 50 mm ger samma bildvinkel som ett 75 mm objektiv ger på senorstorlek/filmformat 24 × 36 mm.

/Mats

tyvärr förstår jag inget av det du skrev där...

menar du typ som så att mitt 50mm objektiv gör sig bättre på en tex pentax k10 än en pentax km?

Hmm

tyvärr förstår jag inget av det du skrev där...

menar du typ som så att mitt 50mm objektiv gör sig bättre på en tex pentax k10 än en pentax km?

Inte för att vara elak men om du inte förstod så är det en konstig fråga du ställer. Kanske ska du läsa på lite? (Eller omfomulera frågan) Vad är det du vill veta egentligen? Om du ska köpa objektiv så kan du gå in på cyberphotos hemsida som är föredömlig. Där ser du vilka objektiv som passar till just din kamera och också vilket sorts objektiv det är till just din kamera. Vissa objektiv kan ju vara t.ex. både normal- som vidvinkel beroende till vilken kamera de sitter på.

Jag har en pentax k-m.
någon som vet storleken på min sensor?

och huur stor betydelse har den när jag vill handla div. objektiv?

Hur stor sensorn är har du redan fått svar på. Det har ingen betydelse om du ska köpa objektiv. Med det menar jag att du kan använda alla objektiv med Pentax K-fattning (dvs alla som tillverkas nu) och även äldre objektiv till Pentax (men en del behöver du adapter till). Hoppas det var svar på din fråga.

Hälsn Maria

tack maria, en som läser frågan...

varför frågan ställdes var för att när jag en gång frågade ang ett objektiv här på sidan sa en "tror din sensor är för liten för det objektivet"

därför undrade jag.

Märkligt det här med vissa D-SLR eller kompakter, får inte köparen vid köpet en instruktionsbok, med info om storleken på bildsensorn eller hur kameran skall hanteras?

Många kanske inte bryr sig att läsa, helt enkelt, andra skall hjälpa?

Surkart

Märkligt det här med vissa D-SLR eller kompakter, får inte köparen vid köpet en instruktionsbok, med info om storleken på bildsensorn eller hur kameran skall hanteras?

Sluta sura! Det är väl skönt med människor som vågar fråga? Och så är det ju trevligt att få hjälpa till! :)

Skillnaden i format har alltid funnits och dagens "lilla" digitala format kommer från APS som var ett helt nytt kamerasystem en gång för analogt. Skillnaden är att som nämnts att bildvinkeln blir olika. Men för normalobjektiv är vinkeln ca 45 grader. Då om man är exakt 28mm aps. 30 mm halvformat, 43mm för småbild, 84 6 ggr 6. Det som skilljer sig är att man behöver en kortare brännvidd för att uppnå samma bildvinkel i aps som t.ex småbild vilket ger ett större skärpedjup. Har själv min gamla Fuji S9500 med en optik på som kortast 6mm ( lika med 28mm på småbild ) med ett mycket stort skärpedjup. Med min Nuvarande K20 är det lättare att frilägga motivet. Är objektiven sedan byggda för enbart aps blir dessa fysiskt mindre.

hade du tagit på dig läsglasögonen och läst hade du kanske inte varit så spydig.

denna fråga uppstod i ett prylforum ang. ett objektiv som disskuterades.
Där sa någon att det inte passade min kamera för att min sensor troligen var för liten...därför denna fråga.
Hur mycket jag än bläddrade och läste fick jag ingen rätsida på om min sensor skulle vara för liten för det objektivet.
Men eftersom det finns trevliga människor här på fotosidan fick jag svar på detta frågetecken.

denna fråga uppstod i ett prylforum ang. ett objektiv som disskuterades.
Där sa någon att det inte passade min kamera för att min sensor troligen var för liten...

Vad som troligen avsågs var att samma objektiv ger olika bildvinkel med olika sensorstorlekar. Alltså, olika mycket av motivet kommer med på bilden. Objektiv som är avsedda som "normalobjektiv" eller normalzoomar på en 35 mm kamera, uppför sig som korta teleobjektiv på en kamera med mindre sensor. Mindre av motivet kommer med i bild. Objektiv konstruerade med tanke på ett större bildformat, uppför sig helt enkelt annorlunda med mindre sensorer. Det behöver inte vara fel, det beror på vad man är ute efter. Huvudsaken man är medveten om effekten så att man får den bildvinkel man tänkt sig och inte blir överaskad efteråt.

Nu kommer väl någon petimeter att påpeka att objektivet inte egentligen uppför sig annorlunda. Förhållandet utreds tex här: http://www.kameravaskan.se/fotografering-avancerat/cropfaktor/

Senast ändrad:

Vilket värdefullt, meningsfullt och bra svar!

Jag har alltid trott att det här var ett forum för utrustningsfrågor. Tack för att du upplyste alla om att fallet inte är så!

Vilken dryg besserwisserattiyd du har. Håll dig borta från forumet om du inte vill hjälpa nybörjare. Riktigt dåligt inlägg av dig.

Gisses. Om folk frågar så kan man svara snällt. Sluta vara så bitter.
Specifikationer i en manual kan vara svåra att förstå om man är ny på foto.

Ett enkelt råd för att avgöra hur ditt objektivs brännvid (som tecknar fullt ut i fullformatskamera) kommer motsvara APS-C typ sensor är att ta brännvidden gånger 1.5.

Objektiv med 50mm motsvarar 75mm
och då skulle ett objektiv som motsvarar
35mm blir 52,5mm.

Så ett 35mm är "närmare" ursprungs 50mm.

De flesta pentax linser tecknar även fullt ut och kommersåledes funka väl när Pentax väl kommer med en FF kamera.
Älskar de äldre SMC K, M , A linserna som har hög optisk kvalité till lågt pris på bekostnad av avsaknad av autofokus :)

Linser som har betäckningen "EF" / "EF-S" eller liknande är dock gjorda för sensorer med APS-C typ. Dvs crop och kommer inte teckna fullt ut på fullformat, även om de kommer funka skapligt ändå.

Jisses

Gisses. Om folk frågar så kan man svara snällt. Sluta vara så bitter.
Specifikationer i en manual kan vara svåra att förstå om man är ny på foto.

Ett enkelt råd för att avgöra hur ditt objektivs brännvid (som tecknar fullt ut i fullformatskamera) kommer motsvara APS-C typ sensor är att ta brännvidden gånger 1.5.

Objektiv med 50mm motsvarar 75mm
och då skulle ett objektiv som motsvarar
35mm blir 52,5mm.

Så ett 35mm är "närmare" ursprungs 50mm.

De flesta pentax linser tecknar även fullt ut och kommersåledes funka väl när Pentax väl kommer med en FF kamera.
Älskar de äldre SMC K, M , A linserna som har hög optisk kvalité till lågt pris på bekostnad av avsaknad av autofokus :)

Linser som har betäckningen "EF" / "EF-S" eller liknande är dock gjorda för sensorer med APS-C typ. Dvs crop och kommer inte teckna fullt ut på fullformat, även om de kommer funka skapligt ändå.

Som sades: EF/EF-s passar bara till Canon. EF tecknar även ut 34x36 mm sensorer eftersom de är gjorda för det!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar