Annons

Storlek på utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

spotnick

Aktiv medlem
Hej!

En vän som fotar mycket med sin iphone 3GS, då speciellt med Hipstamatic, vill nu gärna printa ut en del av sina bilder.

Grundbilden har ett mått på 21,59x21,59 cm och en upplösning på endast 72 ppi. Vilken storlek/upplösning skulle man kunna ge den i photoshop, innan den blir försämrad?

Jag gjorde den till 15x15 cm och ökade till 240 ppi, vilket verkar funka. Vad finns det för regler för detta med bildstorlekar?

Tacksam för svar!
/N

Det kommer att fungera med 240 dpi.

Dpi är inte allt. Generellt sätt så brukar man räkna med att 300dpi är "standard". Men behovet av upplösning hänger ihop med så mycket annat. Betraktningsavståndet är en viktig faktor. Om du går riktigt nära de allra största bilderna du hittar på stan så kommer du se enstaka pixar eller dots. De är printade i upplösningar ner mot 50 dpi.

För högkvalitativa bilder i mindre format så bör du hålla dig till 200-300 dpi men som sagt, det är inte hugget i sten.

Det kommer att fungera med 240 dpi.

Dpi är inte allt. Generellt sätt så brukar man räkna med att 300dpi är "standard". Men behovet av upplösning hänger ihop med så mycket annat. Betraktningsavståndet är en viktig faktor. Om du går riktigt nära de allra största bilderna du hittar på stan så kommer du se enstaka pixar eller dots. De är printade i upplösningar ner mot 50 dpi.

För högkvalitativa bilder i mindre format så bör du hålla dig till 200-300 dpi men som sagt, det är inte hugget i sten.

Okej tack, men tror du den kan göras större än 15x15 cm?

Hej!

En vän som fotar mycket med sin iphone 3GS, då speciellt med Hipstamatic, vill nu gärna printa ut en del av sina bilder.

Grundbilden har ett mått på 21,59x21,59 cm och en upplösning på endast 72 ppi. Vilken storlek/upplösning skulle man kunna ge den i photoshop, innan den blir försämrad?

Jag gjorde den till 15x15 cm och ökade till 240 ppi, vilket verkar funka. Vad finns det för regler för detta med bildstorlekar?

Tacksam för svar!
/N

Hej !

Jag brukar använda min Samsung B2700 som kompaktkamrera i brist på bättre.
Den har ju svårt att mäta sej mot i stort sätt vilken FF som helst, men det
går att ringa med den.

----------------

Det går att få förvånansvärt bra bilder, som första steg brukar jag sampla upp bilden
rejält, från 1200 till 3000-4000 och sedan städa lite och försiktigt skärpa men nogsamt undvika
alla sorters halo mm, fortsätter man sedan med nivåer , kontrast, färg och skärpa så brukar det bli rätt bra, givetvis långt från FF men ändå rätt bra.

---------------

Jag fann ett annat lite mera suspect sätt att göra bilder från mobilen,
Gör om jpg-filen till en RAW-fil , kör den i någon Rawkonverterare.
(ACR, Lightroom, Apperture osv, eller ex i någon av de nedan freeware)

Nu kan man dra och trycka, ljusa-mörka, ökan intensitetetn mm rejält utan att få en massa bandning och / eller postenisering, använder man nedan nämda program så bör man fixa till bilden till föreslagen storlek innan konverteringen jpg-raw.

Resultatet förvånar, det blir bättre, jag trodde jag hade kläm på hur raw-jpg format fungerar, men har nu börjat tvivla.

Jpg till Raw, det finns säkert andra:
http://www.photome.de/files/rawwriter.zip

Rawkonverterare ex:
http://ufraw.sourceforge.net/
http://www.rawtherapee.com/

-------------

De lärda säger att man inte kan se fler detaljet på en utskrift än 300dpi, så där är väl gränsen.
Om det här är nått svar på frågan vet jag inte, men kanske ett stickspår.

//MW

Ett tips jag fått som jag slaviskt följer när jag skall förstora en bild för print är att efter du ändrat dpi till 240 och måste interpolera (förstora) bilden så gör man det med 10% åt gången i photoshop. Du förstorar alltså till 110%, gång på gång tills du kommer i närheten av den utskriftsstorlek du vill ha. Det sista förstorar du genom att sätta ditt fasta utskriftsvärde.

Anledningen skall vara att beräkningen som photoshop gör när den ska lägga till pixlar blir bättre om man tar 10% åt gången än om du ökar till fullstorlek direkt.

Det här något som tillämpas på fooklubben och om det faktiskt gäller även med de senare versionerna av photoshop eller om det bara är en gammal vana vet jag inte. Någon som har någon åsikt?

Ett tips jag fått som jag slaviskt följer när jag skall förstora en bild för print är att efter du ändrat dpi till 240 och måste interpolera (förstora) bilden så gör man det med 10% åt gången i photoshop. Du förstorar alltså till 110%, gång på gång tills du kommer i närheten av den utskriftsstorlek du vill ha. Det sista förstorar du genom att sätta ditt fasta utskriftsvärde.

Anledningen skall vara att beräkningen som photoshop gör när den ska lägga till pixlar blir bättre om man tar 10% åt gången än om du ökar till fullstorlek direkt.

Det här något som tillämpas på fooklubben och om det faktiskt gäller även med de senare versionerna av photoshop eller om det bara är en gammal vana vet jag inte. Någon som har någon åsikt?
Jag arbetar ju med att göra utställningsbilder åt några av våra mest krävande fotografer och då blir det ju ofta att man måste interpolera bilder för att de ska bli tillräckligt stora. Så jag testar metoder för interpolering med jämna mellanrum för att se om någon är bättre än andra. Kan kort säga att detta är en överspelad myt, som blev obsolet i Photoshop 7. Använd bikubisk mjukare istället. Vill du läsa mera har jag en artikel om detta på http://www.sfoto.se/teknik/programvaror/interpolera-mera. Där kan du se exempel på hur liten skillnaden är mellan att göra som du föreslår och göra det i ett steg.

Stefan

Okej tack, men tror du den kan göras större än 15x15 cm?

Problemet är inte direkt sammakopplat med upplösningen i din bild. Utan mer med den begränsade kameran i våra mobiler. Dvs skit in = skit ut. Det finns idag mobiler med 12 MP men jag skulle sätta en häst på att bilderna (större) blir bättre från min gamla D100 med 6 MP än med dessa megapixelmonster till telefoner.

Nu har jag ingen björnkoll på just din telefons kvaliteter men jag kan jämföra med min egen HTC Desire som har 5 MP. Riktigt låg kvalitet på bilderna trots den jämförelsevis höga upplösningen.

Men generellt sätt så kan man interpolera upp bilderna rätt kraftigt med gott resultat OM det var en bra teknisk kvalitet från början vill säga. Jag printar ofta bilder tagna med mina 12MP kameror i format upp till 2 x 1,4 meter med riktigt bra resultat. Brukar interpolera upp bilden till ca 140 dpi. Det blir en tämöigen kraftig uppförstoring från originalet men det fungerar alldeles utmärkt som sagt......

Jag arbetar ju med att göra utställningsbilder åt några av våra mest krävande fotografer och då blir det ju ofta att man måste interpolera bilder för att de ska bli tillräckligt stora. Så jag testar metoder för interpolering med jämna mellanrum för att se om någon är bättre än andra. Kan kort säga att detta är en överspelad myt, som blev obsolet i Photoshop 7. Använd bikubisk mjukare istället. Vill du läsa mera har jag en artikel om detta på http://www.sfoto.se/teknik/programvaror/interpolera-mera. Där kan du se exempel på hur liten skillnaden är mellan att göra som du föreslår och göra det i ett steg.

Stefan

Bra och saklig artikel du skrivit där!

De lärda säger att man inte kan se fler detaljet på en utskrift än 300dpi, så där är väl gränsen.
Om det här är nått svar på frågan vet jag inte, men kanske ett stickspår.
//MW

Och de lärde säger att bilden vid utskrift ska vara i ett dpi som passar skrivaren. Epson har ju t ex 360dpi som standard så en upplösning som är eller är jämt delbar med 360 är ju att rekommendera som jag förstått det.

Bara för att krångla till det ytterligare alltså.. =)

Och för att gå nästan helt OFF-topic så skaffade jag mig nyligen en trevlig bok av George Barr som heter "Why Photographs Work" (ISBN 978-1-933952-70-3) och där har han ett exempel på en snubbe som heter Dan Burkholder som gör fine art av ihopslagna iPhonebilder.

/Johan

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto