Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Storlek på utskrift från 6Mp kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

richardk

Aktiv medlem
Hej!

Jag lite funderingar kring hur stor bild man kan printa ut med hyfsad kvalite från en 6Mp kamera..? Under förutsättning att bilden är tagen med medelbra optik som en RAW fil och att bilden är tänkt att funka som en affisch på vägg, d v s den ska se hyfsat ok ut om den ses på som närmast någon meters avstånd..? och att man kanske interpolerar upp den också innan printning.. Nån som har några ideer?

Om vi tänker oss att du betraktar en bild med A4-storlek på 40cm avstånd, då får du samma förstoringsgrad som en 1.7x1.1m stor bild på 2 meters avstånd.

A4 från 6mp är kring 300dpi vilket är väldigt bra, ofta funkar hälften, 150dpi finfint, dvs dubbla storleken (4xarea) av det ovan på 2 meters avstånd.

Rätta mig om jag har fel

Beror ju på vilken kamera, men pratar vi en digital systemkamera, med bra optik och en skarp bild så ska det inte vara några problem att förstora till 50x75. Jag tycker iaf det ser bra ut.

Enastaende resultat 60 x 102cm

Jag har skrivit ut bilder, upp till storlek 60 x 102 cm med utmarkt kvalitet. Dessa bilder kan ses pa mycket nara avstand med full skarpa. Inget brus inga pixlar. Till stor del beror det goda resultate pa printer programmet Qimage.

Utrustning anvand:

Canon EOS10D (objektiv se min kamera vaska)
Epson 7500 Printer
Qimage (printing program) ett ovarderligt program for bra skriv resultat.
Neatimage: Noise reduction program

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto