ANNONS
Annons

Storlek på studio m.m

Produkter
(logga in för att koppla)

lothus

Medlem
Hej,

Vi har precis flyttat till ett hus och som av en händelse råkade vi få ett rum över.

Första tanken som dök upp var såklart studio!

Nu till några frågor:
1. Rummet är endast 3,20 x 4,15m brett, räcker det?

2. De två objektiv jag har till ändamålet är ett Sigma 17-70 samt ett Canon fast 50. Hur lämpar sig de, främst Sigma optiken, till att fotografera i studio?

Tänkte slå till på ett blixt-kit med två 300 blixtar med tillhörande softboxar plus diverse bakgrunder, refletorskärmar m.m.

Skulle denna utrustning fixa att ta porträttbilder, helst också helkropp, i det utrymmet?

Jag har sökt och letat överallt här på forumet men har inte blivit klokare :/

Väldigt tacksam för svar och goda råd!

Med vänlig hälsning
Henrik

Längden på rummet kommer förmodligen inte att räcka till för helkropp. För övrigt så kommer det att fungera. I vissa fall så får man vara lite påhittig. Du kanske kan stå i nästa rum när det gäller helkropp för att få ut lite avstånd. (modellen måste stå minst 1 meter från bakgrunden helst mer)

Ah, som jag hade på känn då. Att knalla in i ett annat rum är inte aktuellt då det inte finns någon dörr åt det hållet.

Men om jag använder sigma objektivet (17-70) futt utzoomat, då får faktiskt modellen plats i bild, kan det bli några skumma eller oönskade effekter om man fotar så?

Jag vill ju hemskt gärna att det ska gå att ha studio i detta rum :(

//Henrik

Fota porträtt och små (barn) modeller! När du har bra kläm på det så kan du alltid fixa med en större studio eller fota ute. Ett 110Ws blixtset från Kaffebrus kan vara en bra början för att prova på. På min sida hittar du lite fler tips och ideér.

17 mm på en crop kamera blir ändå lite åt vidvinkelhållet. Tämligen säkert kommer du att få besvär av perspektivet. Varför inte nöja sig med halvkropp eller tajtare + barn? (Jämn belysning på helkropp kräver en del av din utrustning.)

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.