Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Storlek på inscanning?

Produkter
(logga in för att koppla)

m_ek

Medlem
Funderar på att lämna in ett par diabilder på inscanning (hos Crimson), för att sedan göra 20*30 förstoring av dem. När jag pratade med dem om detta i telefon, rekommenderade de inscanning på 20Mb.

Är det verkligen nödvändigt att göra inscanningsfilen så stor (på en 300/400D blir ju bilderna "bara" 1-4 Mb)? Deras minsta alternativ är ju trots allt 8Mb.....

Storleken på filen beror ju inte bara på upplösning utan också filformat... En 10mpix bör kunna sparas i 3-5mb/bild som .jpeg utan nån större kvalitetsförlust men samma bild i Tiff format får en bestämd storlek/pixel då formatet är okomprimerat.. Vet inte exakt men jag chansar att en 10mpix foto i Tiff blir typ 20mb.. Så de menar säkert storleken i okomprimerat format som Tiff för att behålla högsta kvalitet utan förluster..

Nedan resonerar jag om en tif-fil och förutsätter att ditt orginal är sådant att det är motiverat att skanna för maximal kvalitet.

20x30cm är 8x12 tum.

För att få en bra utskrift bör du ha 300 pixlar per tum. Det blir 2400x3600=8 640 000 pixlar. Om du har 8 bitars färgdjup i 3 kanaler (RGB) blir det 8 640 000x8x3=207 360 000 bitar.

Varje megabyte innehåller 8x1024 bitar = 8192 bitar/Mb. (8 bitar per byte, 1024 per mega.) För att uppnå 300 pixlar/tum med 8 bitars färgdjup behöver du alltså 207 360 000/8192 = 25 312,5 Mb. Crimsons råd är alltså snarast i underkant.

Jag vet att Crimson inte debiterar extra för 16 bitars färgdjup, vilket ger dig mycket bättre möjligheter att efterbehandla bilden i t.ex. Photoshop. Jag föreslår att du begär en inskanning på 2400x3600 pixlar i 16 bitars färgdjup och att du ska få den för samma pris som en 2400x3600 pixlars bild i 8 bitars färgdjup.

Crimson är mycket duktiga på att skanna och om du har en bild du gillar och som dessutom har bra teknisk kvalitet ska du inte spara på krutet utan kosta på dig en skanning av bästa kvalitet.

svajoh skrev:
Nedan resonerar jag om en tif-fil och förutsätter att ditt orginal är sådant att det är motiverat att skanna för maximal kvalitet.
Om jag inte förstått saken fel, kör väl Crimson med jpegformat på inscannade dia?

Som jag har uppfattat det (och även fått kreditering p.g.a. :) ) så debiterar Crimson utifrån den storlek skanningen får vid tif-format i åtta bitars färgdjup. Man kan sedan begära att få resultatet i olika filformat. JPG kan vara lämpligt om man vill ha en liten fil. Vill man ha högsta kvalitet bör man begära TIF i sexton bitars djup.

Ringde just Crimson igen. De inscanningar som görs i 8-20 Mb förstoring görs i jpeg (tif ej möjlig) och i 8 bitarsformat.
Vill man ha 16 bitarsscanning i tif får man ta den manuella som kostar över 300 pix för en....

Troligtvis tar jag en av varje (dvs en 8 Mb och en 20 Mb) och ser om det är ngn nämnbar skillnad.

svajoh skrev:

20x30cm är 8x12 tum.

För att få en bra utskrift bör du ha 300 pixlar per tum. Det blir 2400x3600=8 640 000 pixlar. Om du har 8 bitars färgdjup i 3 kanaler (RGB) blir det 8 640 000x8x3=207 360 000 bitar.

Varje megabyte innehåller 8x1024 bitar = 8192 bitar/Mb. (8 bitar per byte, 1024 per mega.) För att uppnå 300 pixlar/tum med 8 bitars färgdjup behöver du alltså 207 360 000/8192 = 25 312,5 Mb. Crimsons råd är alltså snarast i underkant.

Jag vet att Crimson inte debiterar extra för 16 bitars färgdjup, vilket ger dig mycket bättre möjligheter att efterbehandla bilden i t.ex. Photoshop. Jag föreslår att du begär en inskanning på 2400x3600 pixlar i 16 bitars färgdjup och att du ska få den för samma pris som en 2400x3600 pixlars bild i 8 bitars färgdjup.

Crimson är mycket duktiga på att skanna och om du har en bild du gillar och som dessutom har bra teknisk kvalitet ska du inte spara på krutet utan kosta på dig en skanning av bästa kvalitet.

Ditt resonenang är nästan korrekt men du har en grov felberäkning eftersom du säger att en megabyte är 1024 bytes. En kilobyte är 1024, en megabyte är 1024*1024 = 1048576 bytes.

Snor din text från ovan men med korrekta tal insatt:

Varje megabyte innehåller 8x1048576 bitar = 8388608 bitar/Mb. (8 bitar per byte, 1048576 per mega.) För att uppnå 300 pixlar/tum med 8 bitars färgdjup behöver du alltså 207 360 000/8388608 = 24,7 Mb.

Jag brukar scanna dior hos Anders på holly foto på folkungagatan dom kör med en imacon scanner o Anders har grym koll på scanning o priserna brukar vara bättre än crimsons.

Tack, vectrex! Man ska inte skriva sådant sena fredagskvällar. (Ett tag trodde jag nästan att jag skulle komma undan med det.) :)

En inskanning med full upplösning med en Nikon Coolscan 5000 så blir filerna i .TIF nästan 110 Mb. Då är det 16 bitar/färg. Skriver ut bilder i A3+. Har inte orkat att testa olika upplösningar i utskrift, men om någon har gjort en jämförelse eller har någon bra länk är jag intresserad.

snap skrev:
Jag brukar scanna dior hos Anders på holly foto på folkungagatan dom kör med en imacon scanner o Anders har grym koll på scanning o priserna brukar vara bättre än crimsons.
Har just pratat med Holly. De var faktiskt lite dyrare än Crimson (iaf på ngt mindre inscanningar/bildutskrifter). De saknade även möjligheten att slänga upp bilderna på nätet (man får köpa en bränd cdskiva av dem, mindre passligt för moi då jag kör peu en peu).

En sak till hade jag missförstått.... crimson skrev ju att 2 av deras inscanningar var på 8 resp 20 mb. Dessa motsvarar 1,1 resp 2,2 mb i filstrl (märks det att jag är nybörjare här :p)!

ANNONS