Annons

Storlek på etikett i photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
En dum fråga kanske men jag är ingen van photoshoppare.

Jag håller på att göra små etiketter till glasburkar.
Är dock osäker på hur jag får rätt storlek på dom vid utskrift.

Om jag gör ett nytt dokument, räcker det då att skriva bredd och höjd i centimeter där för att etiketten ska bli den storleken vid utskrift sen?

Säg att jag vill ha 4 st etiketter på ett A4 papper för att sen klippa ut. Hur gör jag då?

Tack på förhand.

Använder inDesign...

Men om du nu vill stånga pannan blodig så gör ett dokument 210x297mm i 300dpi och sen delar du in detta i fyra kvadrater medelst stödlinjer... lodrät på 105mm och vågrät på 148,5mm.
Sen gör du fyra textlager och placerar ut texmarkören så att texten i respektive lager hamnar där du så önskar.
När du är nöjd skriver du ut hela alltet i storlek A4 på din skrivare och klipper ner det.

/

Kanske så här

Fyll i både längd- och breddmåtten i cm samt upplösningsmåttet 300 dpi så blir det bra. sedan är det bara att klistra in så många du vill på ett a4 (när du ska skapa det nya a4:at som du vill klistra in bilderna/etiketterna i måste du också fylla i rätt längdmått (ca. 21x29) och samma upplösning (300 dpi).)
(ser nu att du redan fått en liknande instruktion uttryck på ett annat sätt.)
Många parenteser blev det!

tack ska ni ha. Möjligt att ni menade samma, men det första lät invecklat och nästa inlägg förstod jag precis så jag går efter den :D

Om du använder Ligfhtroom så är det väldigt enkelt att skriva ut etiketter där i utskriftsmodulen. Du kan utgå från en av mallarna för kontaktkartor och göra en egen mall.

Jag har gjort lite sådana grejer där jag skapat ett original i Photoshop och sedan skrivit ut i Lightroom på ettiketpapper eller vad det heter. Väldigt smidigt.

tack för det tipset. det kanske är ännu smidigare att göra så.

Etikettpapper, blir det en riktig etikett då med klister på baksidan?

det finns tydligen A4 papper med typ 24 klistrade etiketter. Men då måste man ju veta storlek på dom och anpassa bilden i photoshop från början så att skrivaren skriver rätt på etiketten. Verkar krångligt att få till tycker jag.

finns tydligen A4 där hela pappret är en stor etikett. Köper nog ett sånt och sen klipper ut bara. Verkar lättare.

Det finns ett otal olika etikettark, med allt från fyra till hur många etiketter som helst. Dessa brukar komma med en mall i Word (finns annars på hemsida). Att få det helt rätt är nästan omöjligt då varje skrivare har individuella greppmarginaler på de olika kanterna och dessutom drar pappret olika genom skrivaren för varje utskrift.
Återigen är det vansinne att göra dessa med tex 24 i PS utan InDesign är klart att föredar om man vill ha någon som helst koll på resultatet.
PS är inte ett program för layout utan för bildfix.

/
Just det - AVERY är det vanligaste märket och finns i att antal varianter i välsorterade kontorsmtrl.affärer.

http://www.avery.com/avery/en_us/Products/Labels/?Ns=Rank|0||Product Number|1

Jag hade inga problem att skapa en mall i Lightroom som passade arken, som sagt Lightroom är väldigt smidigt för detta. Om du inte vill slösa på etikettpapper så kan du ju använda vanligt papper medan du får till rätt dimensioner och marginaler.

Okej jag ger mig - Adobe skrev hela InDesign för att det var roligt.
Man hade lite tjommar över som rullade tummarna och sa - hej grabbar, vi skriver ett skitstort och jätteavancerat program som är helt meningslöst. Ja man kan ju göra precis ALLT i Photoshop så egentligen behövs ju inga nya program. Men vi har tiden, folket och pengarna...

Jag köper att detta är FOTOSIDAN, men det skadar inte att ta emot lite input utifrån någon gång. Framförallt inte när den är relevant.

Är det mitt inlägg du reagerar på? Jag argumenterar för Lightroom för att jag har det programmet och det fungerar utmärkt för mig i en sådan här situation. Jag har inte inDesign och har aldrig använt det så jag kan inte jämföra.

När jag har gjort etiketter till syltburkar mm så har jag använt funktionen Tabeller i Word eller Open Office eller Libre Office och fixar mina rutor/etiketter där, gjort skiljelinjerna några mm breda i ljust grått, stoppat i lämplig text + ev bild i en ruta och när jag är nöjd med den kopierat över den rutan i de andra rutorna.
Sen skriver jag ut det här på vanligt papper, skär ut etiketterna mitt i de ljusgrå linjerna med kniv och linjal och klistrar dem på burkarna med ett limstift. Då är det lätt att få bort etiketterna till nästa säsongs sylt eller vad det nu är.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto